nordan18 Startet 19.Januar.2014 Del på Facebook Startet 19.Januar.2014 Har en gammel wallas 2400.Etter bytte av pumpe og termostat har jeg endelig fått den igang.Har ca 36-37 grader på varmluften.Er ikke det litt lite? Har renset alt etter beste evne og diverse råd her på forumet.Kan noen hjelpe meg videre? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.Januar.2014 Del på Facebook Svart 19.Januar.2014 Temperaturen burde være det doble - og vel så det. Har ingen fabrikkdata på hva den SKAL være, men i en test som var gjort for en del år siden ble temperaturen målt til 121 grader. Problemet er bare at overopphetingstermostaten skal slå seg ut ved ca 120 grader så............... At du ikke får nok temperatur kan skyldes: 1: At pumpen ikke skaffer nok parafin. Må justeres på kretskort (anbefalt å bli gjort hos serviceverksted). Skal bruke ca 220 ml/h på full effekt (pumpeintervall ca 10 tikk/12 sek), og ca 95 ml/h på lav effekt (pumpeintervall 26 tikk/12 sekund) 2: At brenner og varmeveksler ikke er godt nok rengjort for sot og evt koksing Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
janrune80 Svart 19.Januar.2014 Del på Facebook Svart 19.Januar.2014 Hei. Stjeler litt posten her. Har samme varmer sjøl. synest også den har litt "dårlig" varme. Hvor måler man den varmen? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 20.Januar.2014 Del på Facebook Svart 20.Januar.2014 Måles ved et av utløpene på varmeren Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
nordan18 Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 Da har jeg vært i garasjen og justert wallasen.Nå er det ca.12 klikk pr. 10 sek. på fullt og ca. 6 klikk pr. 10 sek. på halv.Den trekker ca.40 ml. på 15 min. på fullt. Nå gir den omtrent 65 grader på utluft.Jeg skal prøve og bytte filteret på slangen.Har blåst det rent men vet ikke om jeg fikk alt.Er jeg da på max av hva mi wallas greier? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 21.Januar.2014 Del på Facebook Svart 21.Januar.2014 At du ikke får nok temperatur kan skyldes: 1: At pumpen ikke skaffer nok parafin. Må justeres på kretskort (anbefalt å bli gjort hos serviceverksted). Skal bruke ca 220 ml/h på full effekt (pumpeintervall ca 10 tikk/12 sek), og ca 95 ml/h på lav effekt (pumpeintervall 26 tikk/12 sekund) 2: At brenner og varmeveksler ikke er godt nok rengjort for sot og evt koksing MÅ korrigere meg selv litt her. Gikk kanskje litt fort i svingene en sen kveld: Wallas 2400: 1: Full effekt; 220 ml/h (22 ml/6 min), ca 10 tikk/12 sek 2: Lav effekt; 95 ml/h (9,5 ml/6 min), ca 10 tikk/26 sek Sorry Da har jeg vært i garasjen og justert wallasen.Nå er det ca.12 klikk pr. 10 sek. på fullt og ca. 6 klikk pr. 10 sek. på halv.Den trekker ca.40 ml. på 15 min. på fullt. Nå gir den omtrent 65 grader på utluft.Jeg skal prøve og bytte filteret på slangen.Har blåst det rent men vet ikke om jeg fikk alt.Er jeg da på max av hva mi wallas greier? Sjekk pumpefrekvensen på nytt, noe som ikke stemmer. Et forbruk på 40 ml/15 min blir jo for lite. Blir ikke mer enn ca 160 ml/h, og det skal være ca 220 ml/h. Mulig årsak kan være tett filter (byttes eller kokes), eller at drivstoffslangen er tett (skiftes). Pumpen vil jeg friskmelde siden denne er ny, men det kan også være tett forbindelse mellom pumpe og brennkammer. Etter justering av pumpen kan det også være nødvendig å justere hastigheten på brennluftvifta. Etter det som er forklart via IM og e-post (avhengig av serienr eller utgave av kretskort) så skal spenningen målt på vifta være 7-8 V på full effekt, og 5,5-6 V på lav effekt Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kaptein Nemo Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Er det noen som vet hvilke potensiometer man justerer for å endre pumpefrekvensen? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Sett fra kanten av kretskortet: Potensiometer nr 1 justerer pumpehastighet på lav effekt, pot-meter nr 2 justerer pumpe på lav effekt. Pot-meter nr 3 justerer vifte på lav effekt, og til slutt pot-meter nr 4 justerer vifte på høy effekt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kaptein Nemo Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Hei Wallas Service, kan du oppdatere innlegget ditt. Slik det står nå er det ikke forklaring på hvilke potensiometer som regulerer pumpehastigheten på høy effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 9.Juli.2015 Del på Facebook Svart 9.Juli.2015 Sorry, bomma litt der med teksten ser jeg ja Fra kanten av kretskortet: Pot-meter nr 1: Pumpe lav effekt Pot-meter nr 2: Pumpe høy effekt Pot-meter nr 3: Vifte lav effekt Pot-meter nr 4: Vifte høy effekt Felles for alle: Med klokka = økning. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Stians Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 (redigert) Hei ! Hvor mange volt skal brennluft vifta ha ? På full effekt Redigert 9.Mai.2016 av Stians (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stians Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 (redigert) Hei ! Hvor mange volt skal brennluft vifta ha ? På full effekt dette er en Wallas 3200 Redigert 9.Mai.2016 av Stians (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 6 - 6,5V på full effekt 5 - 5,5V på lav effekt Selv om viftemotoren får denne spenningen, er det ikke sikkert at den går rundt som den skal. Har ikke målinger eller data som oppgir rpm. Om varmeren bruker det den skal av parafin, brennluftmotoren får den spenningen den skal ha, og det soter, så er motoren defekt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
I.M.S. Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Jeg mener brennluftmotor på 2400 og 3200 er den samme med aksel ø 2,5 mm. Har akkurat foretatt noen målinger på denne til 2400, og med rotor påmontert gikk den ca 3000 rpm ved 6,0 volt. (fritt blåsende) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Og det er samme motor til 3000D, 3000DX, 30D og 40D. Forskjellig volt for modellene og effekt-trinn, og dermed forskjellig rpm Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Yball Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Hva vil utluft på en ny Wallas 1300 være? Vurderer en siden hjertmans selger disse på tilbud nå til under 6500,-. Vil denne være god nok til min 25fots seilbåt eller burde jeg gå for noe større eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Du bør gå for en Wallas 1800t. Bruker ikke særlig med strøm, bare 0,5 Ah, og det er 0,1 Ah mer enn 1300. 1300 har noen begrensinger: Max 0,75 mtr avgasslange, 1 mtr varmluftslange, bare 1 effekt-trinn, og kan ikke kjøre bare ventilasjon. 1800t kan ha inntil 2 mtr med avgass, 2x5 mtr varmluftslange, trinnløs justering av effekt, termostatstyring, ventilasjon på varme dager, og du kan styre den via en smart-tlf/nettbrett/pc (tilleggsutstyr) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
alf-inge Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Vurderer en siden hjertmans selger disse på tilbud nå til under 6500,-. Vil denne være god nok til min 25fots seilbåt eller burde jeg gå for noe større eller noe annet? Har Wallas 1300 i min 25 fots Cirrus. Den er for liten. Skulle hatt en mer effektiv sak. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 Før man begynner å endre på noen av parameterne for styring av varmeapparatet så er det grundig rengjøring som er stikkordet. Sot har en veldig god isolerende evne og er brennkammeret sotet så overføres ikke nok varme til luften som skal varmes opp. Vasker man brennkammeret med saltsyre (kjøpes obs bygg f.eks.) så blir det gulle rent og varmeren blir som en sprek ungfole igjen. Å bare øke tilført brennstoff slik at blanding luft og brennstoff blir feil øker soting, man forverrer faktisk bare problemet man prøver å ordne. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 Mine opplysninger om parametere, er verdier som er opplyst fra Wallas. Stemmer parameterne, og det fremdeles soter eller brenner dårlig, skyldes det defekt brennluftmotor, dårlig veke, defekt pumpe (med mindre den leverer det den skal), eller dårlig/feil parafin. Om det er tilbakesig i drivstoffslangen kan det være tetningen mellom slange og pumpe, eller et rusk/voksavleiringer i pumpen. Anbefaler heller ikke økning av parameterne Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.