Jump to content

Wallas 2400, hva er normal temperatur på utluft?

nordan18

Recommended Posts

Temperaturen burde være det doble - og vel så det. Har ingen fabrikkdata på hva den SKAL være, men i en test som var gjort for en del år siden ble temperaturen målt til 121 grader.

Problemet er bare at overopphetingstermostaten skal slå seg ut ved ca 120 grader så...............

At du ikke får nok temperatur kan skyldes:

1: At pumpen ikke skaffer nok parafin. Må justeres på kretskort (anbefalt å bli gjort hos serviceverksted). Skal bruke ca 220 ml/h på full effekt (pumpeintervall ca 10 tikk/12 sek), og ca 95 ml/h på lav effekt (pumpeintervall 26 tikk/12 sekund)

2: At brenner og varmeveksler ikke er godt nok rengjort for sot og evt koksing

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Da har jeg vært i garasjen og justert wallasen.Nå er det ca.12 klikk pr. 10 sek. på fullt og ca. 6 klikk pr. 10 sek. på halv.Den trekker ca.40 ml. på 15 min. på fullt.

Nå gir den omtrent 65 grader på utluft.Jeg skal prøve og bytte filteret på slangen.Har blåst det rent men vet ikke om jeg fikk alt.Er jeg da på max av hva mi wallas greier?

At du ikke får nok temperatur kan skyldes:

1: At pumpen ikke skaffer nok parafin. Må justeres på kretskort (anbefalt å bli gjort hos serviceverksted). Skal bruke ca 220 ml/h på full effekt (pumpeintervall ca 10 tikk/12 sek), og ca 95 ml/h på lav effekt (pumpeintervall 26 tikk/12 sekund)

2: At brenner og varmeveksler ikke er godt nok rengjort for sot og evt koksing

MÅ korrigere meg selv litt her. Gikk kanskje litt fort i svingene en sen kveld:

Wallas 2400:

1: Full effekt; 220 ml/h (22 ml/6 min), ca 10 tikk/12 sek

2: Lav effekt; 95 ml/h (9,5 ml/6 min), ca 10 tikk/26 sek

Sorry :saint:

Da har jeg vært i garasjen og justert wallasen.Nå er det ca.12 klikk pr. 10 sek. på fullt og ca. 6 klikk pr. 10 sek. på halv.Den trekker ca.40 ml. på 15 min. på fullt.

Nå gir den omtrent 65 grader på utluft.Jeg skal prøve og bytte filteret på slangen.Har blåst det rent men vet ikke om jeg fikk alt.Er jeg da på max av hva mi wallas greier?

Sjekk pumpefrekvensen på nytt, noe som ikke stemmer.

Et forbruk på 40 ml/15 min blir jo for lite. Blir ikke mer enn ca 160 ml/h, og det skal være ca 220 ml/h. Mulig årsak kan være tett filter (byttes eller kokes), eller at drivstoffslangen er tett (skiftes). Pumpen vil jeg friskmelde siden denne er ny, men det kan også være tett forbindelse mellom pumpe og brennkammer.

Etter justering av pumpen kan det også være nødvendig å justere hastigheten på brennluftvifta.

Etter det som er forklart via IM og e-post (avhengig av serienr eller utgave av kretskort) så skal spenningen målt på vifta være 7-8 V på full effekt, og 5,5-6 V på lav effekt

• 1 år senere...

Sett fra kanten av kretskortet: Potensiometer nr 1 justerer pumpehastighet på lav effekt, pot-meter nr 2 justerer pumpe på lav effekt. Pot-meter nr 3 justerer vifte på lav effekt, og til slutt pot-meter nr 4 justerer vifte på høy effekt. 

Sorry, bomma litt der med teksten ser jeg ja :headbang:

Fra kanten av kretskortet:

Pot-meter nr 1: Pumpe lav effekt

Pot-meter nr 2: Pumpe høy effekt

Pot-meter nr 3: Vifte lav effekt

Pot-meter nr 4: Vifte høy effekt

Felles for alle: Med klokka = økning. 

• 10 måneder senere...

6 - 6,5V på full effekt

5 - 5,5V på lav effekt

Selv om viftemotoren får denne spenningen, er det ikke sikkert at den går rundt som den skal. Har ikke målinger eller data som oppgir rpm.

Om varmeren bruker det den skal av parafin, brennluftmotoren får den spenningen den skal ha, og det soter, så er motoren defekt. 

Du bør gå for en Wallas 1800t. Bruker ikke særlig med strøm, bare 0,5 Ah, og det er 0,1 Ah mer enn 1300.

1300 har noen begrensinger: Max 0,75 mtr avgasslange, 1 mtr varmluftslange, bare 1 effekt-trinn, og kan ikke kjøre bare ventilasjon.

1800t kan ha inntil 2 mtr med avgass, 2x5 mtr varmluftslange, trinnløs justering av effekt, termostatstyring, ventilasjon på varme dager, og du kan styre den via en smart-tlf/nettbrett/pc (tilleggsutstyr)

Før man begynner å endre på noen av parameterne for styring av varmeapparatet så er det grundig rengjøring som er stikkordet. Sot har en veldig god isolerende evne og er brennkammeret sotet så overføres ikke nok varme til luften som skal varmes opp. Vasker man brennkammeret med saltsyre (kjøpes obs bygg f.eks.) så blir det gulle rent og varmeren blir som en sprek ungfole igjen.

Å bare øke tilført brennstoff slik at blanding luft og brennstoff blir feil øker soting, man forverrer faktisk bare problemet man prøver å ordne.

Mine opplysninger om parametere, er verdier som er opplyst fra Wallas. Stemmer parameterne, og det fremdeles soter eller brenner dårlig, skyldes det defekt brennluftmotor, dårlig veke, defekt pumpe (med mindre den leverer det den skal), eller dårlig/feil parafin. Om det er tilbakesig i drivstoffslangen kan det være tetningen mellom slange og pumpe, eller et rusk/voksavleiringer i pumpen.

Anbefaler heller ikke økning av parameterne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...