Jump to content

Hvilken gps antenne kan brukes på mitt navigasjonsystem

nor star 290..

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt en princess for noen måneder siden, og

nå virker ikke gps antennen. Systemet er satt sammen av følgende kompnenter.

Raymarine E80

Raymarine C120w

Standard horizon vhf

Raython autopilot.

Er usikker på hvilket system de komuniserer med

men gps signalet er borte på alle istrumenter, begynte å miste satelitter tidligere og nå helt dødt.

Det står ikke orginal antenne montert, så jeg tenkte å handle en uorginal jeg også, men hvilken?

Ser noen har seatalk og noen med nmea signal,

Hva er det jeg må ha??

Redigert av nor star 290.. (see edit history)

Måtte bytte GPS antenne på mitt Raymarine anlegg for noen år siden og kjøpte ny av Seatronic.

De viste hva jeg kunne bruke

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Hei,

Både E80 og C120 kan lese Seatalk og NMEA 0183.

Standard Horizon leser bare NMEA 0183

Rayhton Autopilot vil jeg tippe kan lese Seatalk og NMEA 0183.

Nå er det også slik at om du kjøper en Seatalk Antenne og kjører disse signalene til E80 og C120 så kan dette igjen kjøres ut som et NMEA signal fra disse til andre enheter igjen. Så dette vil uansett løse problemet ditt, men denne antenner er ofte dobbel så dyr som en uorginal NMEA antenne

Da det bare er en NMEA utgang på plotterne bør du kanskje prøve å finne ut hvordan dette er koplet opp slik at ikke denne inngangen er opptatt

Fant ut at det er den innebygde antennen i c120w som er i bruk, restartet den innebygde gps'en så fikk jeg signalet tilbake på alt utstyr.

Ser ut som vhf er tilkoblet nmea på c120w , men seatalk mellom raythoen st6000 og c80 plotteren.

Når jeg går inn på gps status på c80 får jeg ikke opp antall sattelitter , dette vises kun på c120w. Har kartbrikke i. C80 og kun det innebygde i c120w. Ser jeg mangler endel info om dybder å slikt i c120w samt den har lik farve på alt farvann.

Skal ikke karte i c80 hvirke også på c120w?

Og hvorfor får jeg ikke opp antal satelitter i c80?

Redigert av nor star 290.. (see edit history)

På NMEA eller seatalk er det bare GPS posisjonen som overføres, ikke data på hver satelitt, så dette er helt normalt

Jeg kjenner ikke C120W men på C80 0g C120 går man bare inn I menyssyetemet og velger hvilke data man vil lese. I og med at du får overført satelittkommunikasjon ser det ut som den fysiske koblingen mellom enhetene er OK

Om systemet opprinnelig var satt opp med C80 med dybdegiver for senere og ha montert C120W så er nok ikke C120W satt opp for å vise disse dataene.

C80 vil selvfølgelig som JRK korrekt sier ikke vise full satelittinformasjon hvis den ikke har egen GPS antenne tilkoplet. Men det betyr ingenting så lenge du får GPS data over NMEA eller Seatalk fra C90W.

Kartet på din C80 kan ikke utnyttes på C90W da C80 ikke har ethernet/Seatalk HS.

Skal du ha detaljerte kart på begge plottere må du ha egen kartbrikke i begge da de ikke kan utveksle kartinformasjon over ethernet mellom dem.

Hadde du hatt 2 stk C90W koplet sammen vha. ethernet ville det vært nok med kartbrikke i en av dem.

Time, Position and fix related data for a GPS receiver.

11
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | 12 13 14 15
| | | | | | | | | | | | | | |
$--GGA,hhmmss.ss,llll.ll,a,yyyyy.yy,a,x,xx,x.x,x.x,M,x.x,M,x.x,xxxx*hh<CR><LF>

Field Number:

1. Universal Time Coordinated (UTC)

2. Latitude

3. N or S (North or South)

4. Longitude

5. E or W (East or West)

6. GPS Quality Indicator,

• 0 - fix not available,

• 1 - GPS fix,

• 2 - Differential GPS fix (values above 2 are 2.3 features)

• 3 = PPS fix

• 4 = Real Time Kinematic

• 5 = Float RTK

• 6 = estimated (dead reckoning)

• 7 = Manual input mode

• 8 = Simulation mode

7. Number of satellites in view, 00 - 12

8. Horizontal Dilution of precision (meters)

9. Antenna Altitude above/below mean-sea-level (geoid) (in meters)

10. Units of antenna altitude, meters

11. Geoidal separation, the difference between the WGS-84 earth ellipsoid and mean-sea-level (geoid), "-" means mean-sea-level below ellipsoid

12. Units of geoidal separation, meters

13. Age of differential GPS data, time in seconds since last SC104 type 1 or 9 update, null field when DGPS is not used

14. Differential reference station ID, 0000-1023

15. Checksum

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...