nor star 290.. Startet 20.Januar.2014 Del på Facebook Startet 20.Januar.2014 (redigert) Hei Har kjøpt en princess for noen måneder siden, og nå virker ikke gps antennen. Systemet er satt sammen av følgende kompnenter. Raymarine E80 Raymarine C120w Standard horizon vhf Raython autopilot. Er usikker på hvilket system de komuniserer med men gps signalet er borte på alle istrumenter, begynte å miste satelitter tidligere og nå helt dødt. Det står ikke orginal antenne montert, så jeg tenkte å handle en uorginal jeg også, men hvilken? Ser noen har seatalk og noen med nmea signal, Hva er det jeg må ha?? Redigert 20.Januar.2014 av nor star 290.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 20.Januar.2014 Del på Facebook Svart 20.Januar.2014 Måtte bytte GPS antenne på mitt Raymarine anlegg for noen år siden og kjøpte ny av Seatronic. De viste hva jeg kunne bruke Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
JRK Svart 20.Januar.2014 Del på Facebook Svart 20.Januar.2014 Hei, Både E80 og C120 kan lese Seatalk og NMEA 0183. Standard Horizon leser bare NMEA 0183 Rayhton Autopilot vil jeg tippe kan lese Seatalk og NMEA 0183. Nå er det også slik at om du kjøper en Seatalk Antenne og kjører disse signalene til E80 og C120 så kan dette igjen kjøres ut som et NMEA signal fra disse til andre enheter igjen. Så dette vil uansett løse problemet ditt, men denne antenner er ofte dobbel så dyr som en uorginal NMEA antenne Da det bare er en NMEA utgang på plotterne bør du kanskje prøve å finne ut hvordan dette er koplet opp slik at ikke denne inngangen er opptatt Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 20.Januar.2014 Del på Facebook Svart 20.Januar.2014 Har du prøvd å aktivere den innebygde gps'n i C120w? Går ut fra at originalt opplegg var aktiv gpsantenne til E80, og at C120w er montert senere. I så fall kan du kanskje bruke posisjonen fra C120w og bare koble vekk den gamle gps'n. Gps'n aktiverer du enkelt fra systemmeny om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 23.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2014 (redigert) Fant ut at det er den innebygde antennen i c120w som er i bruk, restartet den innebygde gps'en så fikk jeg signalet tilbake på alt utstyr. Ser ut som vhf er tilkoblet nmea på c120w , men seatalk mellom raythoen st6000 og c80 plotteren. Når jeg går inn på gps status på c80 får jeg ikke opp antall sattelitter , dette vises kun på c120w. Har kartbrikke i. C80 og kun det innebygde i c120w. Ser jeg mangler endel info om dybder å slikt i c120w samt den har lik farve på alt farvann. Skal ikke karte i c80 hvirke også på c120w? Og hvorfor får jeg ikke opp antal satelitter i c80? Redigert 23.Januar.2014 av nor star 290.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Januar.2014 Del på Facebook Svart 24.Januar.2014 På NMEA eller seatalk er det bare GPS posisjonen som overføres, ikke data på hver satelitt, så dette er helt normalt Jeg kjenner ikke C120W men på C80 0g C120 går man bare inn I menyssyetemet og velger hvilke data man vil lese. I og med at du får overført satelittkommunikasjon ser det ut som den fysiske koblingen mellom enhetene er OK Om systemet opprinnelig var satt opp med C80 med dybdegiver for senere og ha montert C120W så er nok ikke C120W satt opp for å vise disse dataene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2014 Del på Facebook Svart 24.Januar.2014 På NMEA eller seatalk er det bare GPS posisjonen som overføres, ikke data på hver satelitt, Det er det selvfølgelig ikke. Kommer an på hva du ber om. De fleste mottakere kan vise enkeltranger hvis du ber om det. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Januar.2014 Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 Ja det var jo interressant. Kanskje du kan fortelle hvilket NMEA eller Seatalk telegram som kan vise det på en C80? De jeg kjenner er GLL, GGA, RMA, RMB og RMC. Ikke har jeg sett noe I meny'en heller på C80 om at dette kan vises heller. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Januar.2014 Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 C80 vil selvfølgelig som JRK korrekt sier ikke vise full satelittinformasjon hvis den ikke har egen GPS antenne tilkoplet. Men det betyr ingenting så lenge du får GPS data over NMEA eller Seatalk fra C90W. Kartet på din C80 kan ikke utnyttes på C90W da C80 ikke har ethernet/Seatalk HS. Skal du ha detaljerte kart på begge plottere må du ha egen kartbrikke i begge da de ikke kan utveksle kartinformasjon over ethernet mellom dem. Hadde du hatt 2 stk C90W koplet sammen vha. ethernet ville det vært nok med kartbrikke i en av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Januar.2014 Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 GPGGA inneholder antallet satelitter mottatt. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Januar.2014 Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 Det er feil. GPGGA viser system fix data. GPGSV gir satelitter "in view" Men nå skaper du bare forvirring for trådstarter. C80 utnytter verken GPGGA eller GPGSV. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Januar.2014 Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 Time, Position and fix related data for a GPS receiver. 111 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | 12 13 14 15| | | | | | | | | | | | | | |$--GGA,hhmmss.ss,llll.ll,a,yyyyy.yy,a,x,xx,x.x,x.x,M,x.x,M,x.x,xxxx*hh<CR><LF> Field Number: Universal Time Coordinated (UTC) Latitude N or S (North or South) Longitude E or W (East or West) GPS Quality Indicator, 0 - fix not available, 1 - GPS fix, 2 - Differential GPS fix (values above 2 are 2.3 features) 3 = PPS fix 4 = Real Time Kinematic 5 = Float RTK 6 = estimated (dead reckoning) 7 = Manual input mode 8 = Simulation mode Number of satellites in view, 00 - 12 Horizontal Dilution of precision (meters) Antenna Altitude above/below mean-sea-level (geoid) (in meters) Units of antenna altitude, meters Geoidal separation, the difference between the WGS-84 earth ellipsoid and mean-sea-level (geoid), "-" means mean-sea-level below ellipsoid Units of geoidal separation, meters Age of differential GPS data, time in seconds since last SC104 type 1 or 9 update, null field when DGPS is not used Differential reference station ID, 0000-1023 Checksum Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Januar.2014 Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 Hva er det du egentlig ønsker med dine innlegg her Mulligan? Dine innlegg er jo mer til forrvirring en til oppklaring. Het er faktisk ingen mulighet for trådstarter og få disse dataene opp på sin C80. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Januar.2014 Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 Kun et tilsvar til påstanden om at GPGGA ikke inneholder antall satelitter i syne. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Januar.2014 Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 O akk og ve. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.