Jump to content

Kjøpe prosjekt? (sjark) Hjelp til identifiksjon og tips om verdi.

frekar

Recommended Posts

Heisann.

Forholdsvis ny på forumet her og ble sommeren 2013 eier av min første båt. En Myra Nordfjord 22. Det viste seg imidlertid at båten ikke helt står til mine behov og jeg vurderer derfor å kjøpe et nytt prosjekt.

Båten jeg har sett på er en eldre sjark, men av uviss opprinnelse. Nåværende eier har lite/ingen info om båten da han "kjøpte den for å hjelpe en kompis" for en del år tilbake. Etter en kjapp oppmåling finner jeg båten til å være ca 7m, dvs 22,96, eller 23 fot. Originalt oppsatt med en 18hk saab og to-blads vridbar propell. Rorhylse/stamme ser ut til å i beste fall måtte overhales evt byttes, samt at alt trevirke som finnes i båten er i dårlig forfatning og må byttes.

Eier vil ikke gi meg en prisantydning og jeg er meget usikker på hvor høyt jeg burde by. (har forsøkt på 7000 som ble avslått) Noen som har en tanke om pris/verdi?

Vurderer også bytte ut motor / propellanlegg. Noen som kan gi noen tips om verdi på en komplett Sabb 18hk med gir og propellanlegg??

Legger ved bilde av båten også i håp om at noen kanskje kan gi meg noen hint om produsent / kilder med informasjon om båttype.

bilde

bilde

Ut fra de to bildene ser båten ganske "ribbet" ut.

Det hadde vært greit med flere bilder som viser mer av båten.

Å bruke hundrevis av arbeidstimer og titusenvis av kroner på slike "prosjekter" er ofte dårlige investeringer.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Båten er nok å regne som HELT ribbet. Alt interiør er tatt ut. Det som finnes av treverk er skadet av fukt og tidens tann. Ser i grunn for meg en total oppbygging med noen modifikasjoner. Skroget er ut fra hva jeg har sett helt og uten skader av betydning. Noen småtteri på overbygg, men dette vil forsvinne med de modifikasjoner som jeg så for meg.

Skroget minner om Vestfjord 22,men ikke overbygget.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Hei

Det er mange, godt utstyrte sjarkar, på marknaden i prisklasse ca. 150 000.

Kanskje betre å få seg ein ekstrajobb og kjøpa ein ok utstyrt båt i brukbar stand?

To ting er sikkert når det gjeld båtprosjekt.

1) Det kostar meir enn ein trur.

2) Det tek lengre tid enn ein trur.

Somme vil sjølvsagt sei at båtprosjekt har ein verdi i seg sjølv. Det er sjølvsagt individuelt.

Ask

Tipper Sabben med propellanlegg kan innbringe opptil 7-8000,- om den er i grei stand og ferskvannskjølt. Så jeg ville kanskje ha vurdert å ha strekt meg til 15-20.000,- for den om motor er OK. En hobby skal man jo ha, og utskiftning av treverk er jo en overkommelig jobb...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sabben er ferskvannskjølt, har elstart, og når to nye stempelringer er på plass i meget god stand (tidligere eier plukket ned motor og skadet ringene i prosessen) Har vært teleflex omstyring på reversering og gir hvor spaker følger med samt propellanlegget med vribar propell (vil tippe en plass mellom 2,5 - 3,5m aksling.)

Økonomi gjør at potensielle båter uansett vil medføre en del arbeid. Fordelen jeg ser med et prosjekt som dette er at jeg når båten måtte være klar for bruk vil kjenne til alle detaljer og at den da er tilpasset mine ønsker i forhold til bruk. Det er IKKE snakk om å bygge opp et yrkesfartøy, men heller å bygge meg en form for kombi-båt med kurrant innendørs plass samt litt uteplass for å kunne fiske/nyte godt vær (noen som ofte kommer i begrenset mengde her i nord...)

Har allerede fått tak i en del deler/utstyr for et slikt prosjekt (annen motor, propellanlegg med hydr. vending, hydr. styring, nytt dekk som må kappes og tilpasses+++) Jeg får ingen utgifter på henting/frakt da den står like ved der jeg bor og 50m fra båtplass samt at tidligere eier har gitt beskjed om at båten kan stå til jeg er ferdig eller blir gammel og må selge pga helsemessige problemer :-)

Men ja, dette er et prosjekt som vil gi mye arbeid og som nok til slutt vil koste mer enn planlagt. Mye av treverket vil uansett måtte vike for diverse ombygginger og resterende tror jeg skulle være greit å komme til for å skjære ut og plaste inn nytt. Verste jobben for meg personlig er i grunn å legge nytt dekk samt montere og rette opp propellanlegg og motor da kunnskapen om dette er heller dårlig.

Hvorfor vil du skifte motor da? En ferskvannskjølt 2H er da helt kurant det i en slik liten båt? Og vridbar propell er suverent til fiske m.m....

Hadde det vært her i nærheten hadde jeg gitt ham 20.000,- på flekken for en slik båt. Praktisk liten sjark med kurant motor, og innredning trenger jeg uansett ikke. Om så skal være så lar den seg innrede med et par finerplater og noen lengder med lekter. Koster nesten ingenting.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Motorbytte har bl.a med deletilgang og kjennskap til motor å gjøre. Tanken er å montere en 3-sylindret perkins på 49hk (3.152 om jeg husker rett.) Litt mer effekt, og en motor jeg har litt bedre kjennskap til enn saaben. Vridbar propell til denne også, men av hydr. type montert på akslingen.

Tenker ikke gjøre det voldsomme ut av innredning, men litt komfort må det vel være. Tanken er og ha båten som turbåt og litt fiske.

Noen som har flere tips vedrørende opprinnelse/type?

Skroget minner om Vestfjord 22,men ikke overbygget.

http://www.luroy.folkebibl.no/artikkel_75_lokalhist.htm

Det ble produsert sjarker på ca 22 fot på Nord Norsk Plast, senere Tonnes Plast, ser i linken over at de omtaltes som "Vestfjordsjark"

Kjenner til 2-3 av disse , med litt forskjellig overbygg. En slektning av meg har en som ser slik ut og som nok er det vanligste:

http://www.batborsen.se/motorbaatar-603/vestfjord-sjark-vestfjord-sjark-303597

Perkins 3.152 er jo en klassiker, brukt i blant annet Massey Ferguson 35/135 traktorer, men de var vel ikke på mer enn 35-42hk om jeg ikke husker feil...? Senere varianter hadde sikkert mer effekt.

Lettstartet som få, og deletilgangen hos f.eks Økonomideler er upåklagelig såvidt jeg har skjønt

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvis det er en combibåt du er ute etter ville jeg kikket meg om etter f.eks en gammel viksund 25 eller 27 columbi.Da får du litt mer inneplass som kan være ok hvis du skal bruke den litt til turbruk,samtidig som du får et selvlensende akterdekket til hobbyfiske.En slik båt i ok stand med ok motor vil jeg tro er kurant å få tak i helt ned i 50 000.Et prosjekt samme type båt enda lavere.

Har tenkt tanken på slik type båt også. Har kikket litt på en Enes 25 som skal selges ikke så langt unna. Litt støyping under vannlinja etter ombygging og bunnsmøring før den kan sjøsettes og kobling av elektronikk i hovedsak til motor. Men der kommer også det som gjør meg usikker på akkurat den båten. Eier har montert en nissan RD28T (patrol 2,8TD) motor i båten og jeg er usikker på hvordan en slik motor vil fungere i båt. både mtp forbruk og holdbarhet. Min erfaring er at mariniserte bilmotorer som regel ikke tåler belastningen den får i en båt over lang tid.??

Eier av den Enesen hadde visstnok støpt om fundament og greier i motorrom for montering av denne nissan motoren så er nok en del arbeid å bytte tilbake igjen. Skal snakke mer med han ang den båten om ikke han som hadde avtalt visning i helga tar den. Problemet er at den ligger utenfor stuevinduet til eier og at den pga vekt og plassering krever kranbil for flytting transport og at det i tillegg til kjøpesum mest sannsynlig overstiger nåværende budsjett.

Ser i grunn mer på muligheten for evt å by litt høyere på denne sjarken som jeg startet tråden med. Montere og testkjøre saaben før jeg bestemmer meg for om jeg bruker den eller om jeg selger den. Ser i grunn for meg at perkinsen med tilhørende propellanlegg (kommer fra 28 for trebåt) vil gi litt mer "puff" i båten. Skulle jeg derimot gå for å bruke saaben har jeg jo alltids mulighet for å selge perkinson i steden.

Arbeid og utgifter til deler og utstyr kan sprees over lengere tid og det er dermed letter å få til mtp økonomi. Har jo snekka mi jeg kan bruke litt i mellomtiden. i allefall til jeg evt legger ut for salg, noe jeg ser for meg vil skje mot sommeren (sesong)

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51954/1390351891.jpg

18 hk burde holde greit i denne båten, den er ikke bygd for fart uansett. Og Sabb er gode motorer, jeg hadde samme type selv i forrige båt i fem år og falt litt for enkeltheten og påliteligheten. Deletilgangen er også grei, i den grad du i det hele tatt trenger deler.

Mariniserte bilmotorer i båt er ellers OK, del fleste båt motorer er jo i grunn mariniserte bilmotorer. Men en turbomotor i en båt som Enesen virker litt unødig, og jeg tipper turboen fort kan kokse seg til ved vanlig bruk.

Vurderer noe frem og tilbake her. Sjarken som er til vurdering er jo som sagt HELT ribbet. Dekket er skåret bort og alt av trevert inkl. motorfundament må rives og byttes. Oppbygging av denne ser jeg for meg vil komme på rundt 50K. Litt avhengig av utstyr og evt behov for innleie av hjelp. Men pga arbeidsmengde og tilstand er jeg veldig i tvil på om jeg skal gå mye opp. Vurderer på 10K men det vil i såfall være absolutt max. Salg av enten saaben eller perkins motoren vil jo gi en positiv tilbakeføring av kapital for videre innkjøp av nødvendige materialer.

Enesen vil koste meg 6-8000 bare i frakt for å få hjem. så må jeg til med støyping og smøring samt en del el-arbeid. Ferdig vil den koste meg omtrent samme som sjarken. Forskjellen vil ligge i det at utgiftene på sjarken kan sprees over et større tidsrom.

Enesen vokser forøvrig litt på meg da den virker å være en kurrant all round båt. Skroget er vel av halvplaner utgave og selger mente toppfart burde ligge rundt 16 knop + med den nissanmotoren.

Du skal ikke ha forventninger om at en enes skal kunne gjøre 16 knop......Når det er sagt ut i fra det du tidligere har skrevet vil Enesen være en riktigere båt for dine behov.50 000 inkl.kjøpesum og ferdigstillelse på sjarken tror jeg er et alt for lavt estimat forutsatt at jobben skal gjøres ordentlig.Du skal ikke være redd for nissaninstalasjonen i enesen om jobben er gjort ordentlig og motoren er normalt fri for sykdomstegn.Hva er det han forlanger for enesen da?Er summen fornuftig er vel ikke jeg i tvil om hva jeg ville valgt ut i fra de preferansene du formidler lenger opp i tråden.

Motoren i enesen var tatt ut av en skadebil med lav km stand. (rundt 100K mener jeg) Mariniseringen er jeg usikker på hvem som hadde gjort men merket meg en kraftig varmeveksler og godt dimensjonerte slanger. Motortypen kjenner jeg forholdsvis godt ellers da jeg kjører patrol med samme motor i til daglig og i offroadsammenheng.

Hvordan er det egentlig å støype (er snakk om 2-3 lag med duk på et område på ca 0,5kvm) selv om det er minusgrder ute?? holder det å varme opp materialet litt og holde litt temperatur i lufta med f.eks en dieselvarmer? samme for bunnsmøring?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...