Jump to content

Kjøpe prosjekt? (sjark) Hjelp til identifiksjon og tips om verdi.

frekar

Recommended Posts

Hei,

det er spennende valg du står overfor. Selv om advarslene du får om hvor langt og tungt et prosjekt kan bli, så er det slik at når penger er den absolutte begrensning, så må man strekke på tid og arbeid.

Om motoren: Det jeg kjenner til både Sabb og perkins, så er jeg enig med deg: det blir en smakssak, og føler du deg tryggest med Perkins, så gå for den.

Om prisen, det er slik at han gubben som nå skal selge også må møte markedet. I en større sammenheng er både 7´ og 14´ små summer, så du kan jo spørre hvor han lander når han selger til enpris som gjør ham lei for å ha solgt, men letta over å slippe ansvar.

Jeg ønsker deg lykke til, - og et råd: Det viktigste er å komme seg ut på sjøen og ha glede av båten, det er lysten som driver verket, og er du først utpå så ser du og hva so i praksis trenger å forbedres.

Takk for tilbakemelding. Penger er desverre begrensningen ja, bl.a fordi det er uaktuellt å låne penger for kjøp av båt. Båten jeg har nå var også kjøpt etter advarsler fra flere kjente da den hadde behov for mye arbeid. Den flyter, og vil nok kunne gi mange gode miner på havet. Men står altså ikke helt til den bruken jeg ønsker. Mest på grunn av manglende mulighet for skikkelig varme på styreposisjon. Nå har jeg jo sett flere som bygger om å lager lukket bakvegg på snekker også, men føler litt at det blir å ødelegge båten. Derfor vurderes annen båt med mer dekksplass (selvlensende) og med litt plass innvendig hvor det er mulig å holde en bedre temperatur. Spiller ingen rolle om jeg må ha 2 varmedresser for å stå ute å fiske om jeg bare kan gå inn å sette meg litt i varmen når jeg skal forflytte meg.

I og med at hele propellanlegget i utgangspunktet må ut for sjekk / fiks på båten samt at motor er ute og nye fundamenter må lages er det jo ikke noe ekstra jobb å sette inn perkins motoren og propellanlegget til den. Her er også plenty med jobb som kan gjøres med mange minus ute om jeg bare dekker til båten og har litt varme under. Så fremst jeg ikke går på noen store smeller ser jeg i grunn for meg å kunne sette ut en fungerende (ikke ferdig) båt i løpet av sommeren for da å kunne teste og bestemme meg for hvilke løsninger innvendig som vil gi meg mest brukervennlighet.

Det med pengemangel går over, det er slik livet er: der du har hjertet ditt, der vil ting lage seg. En idé: Kan du gå til båtgubben og si at du kan betale 7 nå og så kan han få x kroner seinere, i et tempo som er slik at du makter det, evt at du leverer så å så mye i fisk?

Her i Krstiansand hvor jeg bor er det slik at jeg opplevde det som nødvendig å ha bakvegg for å få tjuene til heller å velge en båt som var enklere for dem å tømme, så slik sett er forholdene ulike rundt i landet...

Når det gjelder planene dine, beskriver du det slik at det fremgår at du både har kompetanse og pågangsmot, så den sida er jeg sikker på at du vil få til.

Finn en lur plan som du huker selger på, så skal nok dette gå bra!

Den sjarken er ikke noe problem å legge ut for å kjøpe. Så satser jeg evt på å få solgt sabben ganske raskt igjen. Men må montere og evt testkjøre den først, samt demontere propellanlegget om det skal selges sammen med motor.

Tjuvpakk tror jeg båtforeninga der jeg har båten har vært ganske skånet for. Er vel heller lang vinter og ofte surt/kaldt vær som er hovedtanken bak lukket styreposisjon. Men klart at jo mer arbeid det er for pakket å komme inn jo større er sjansen for at de finner en annen båt å stjele fra. Desverre viser det seg jo at om en lukker å låser aldri så mye så kommer de seg alltids inn om de bare vil. Det blir bare mer som ødelegges om må repareres...

Har holdt på med biler i mange år, men har de siste par årene gått mektig lei. Gleden jeg da fant i det arbeidet med båten jeg pusset opp i 2013 var en fin overraskelse samt at den ga mersmak. Her kunne jeg bruke mye kunnskap på en litt annen måte. Samt slippe det evinnelige maset om godkjenning på alle endringer som skulle gjøres. Eneste minuset var da jeg etter å ha laget til masse treverk som skulle i båte fant ut at rettholt, vinkel og vater IKKE funket å båt.. Ble mye bannskap :lol:

Er også så heldig å ha en omgangskrets med mye flinke folk som har sagt seg villig til å hjelpe mot varm kaffe og tur med ferdig båt..

Da ser det ut som det ble tatt en avgjørelse og jeg skal etter planen ut og skrive kontrakt på Enes 25 førstkommende lørdag. Båten gjøres klar for sjøsetting der den ligger hos nåværende eier og sjøsettes etter planen i mot siste del av februar måned. Gleder meg til å komme i gang, bli kjent med båten.. kommer sikkert en litt info etterhvert i egen tråd.

Var å så litt mer på sjarken og fant ut at jeg ikke orket betale så mye for så mye arbeid + at jeg gjerne ville kunne bruke båten snarest mulig. Er jo helt nydelig nå som sola er tilbake her oppe... kommer mot slutten av februar og ut i mars så varmer den passelig også. rolig vær da så er det knapt noe bedre..

Tror også den enesen kan være et bra valg mtp mine ønsker for båt og bruk av båt. Grei plass på dekk bak for litt fiske og godt med plass inne i varmen. litt arbeid blir det på den også, men vil i hovedsak bare være opprensking i gammelt samt litt montering av utstyr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...