Jump to content

Skjøting av VHF kabel?

Geir

Recommended Posts

REM; http://www.ring-radiosystemer.no på Bekkestua har sikkert det du trenger. Alternativt http://telecomsystem.no/ i Drammen.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Takk for gode tips alle sammen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Lurer på om ikke RG214 er en fin kabel hvis antenna skal stå i masta på en seilbåt. RG214 er tynnere enn RG213, og mye smidigere (RG213 er fæl) men litt tykkere enn RG58, og har lite tap. RG58 på VHF gir mye tap ved lange strekk.

Mener det var RG214 den het den kabelen. Elfa har den kanskje i hvit ? Permo har også kabel, og sender rask

Føkk deg...

Siden det er så mange Geir her vil jeg også være med;

RG214 er en forbedret 213, men den er ikke tynnere enn 213. Det finnes lavtapskabel med omtrent samme diameter som RG58, men med lavere tap. Disse har ofte kjerne av skum, og tåler mindre mishandling enn RG58/213/214. En slik kabel er HFX1336 som føres av Elfa.

Det er en del dB å hente på å bruke RG213 istedenfor RG58, om det utgjør så mye i praksis er jeg usikker på. Det viktigste er nok å sørge for å montere pluggene fagmessig og å tette godt mot vanninntrenging både utendørs og i skjøten ved masta/mastefoten.

Geir

RG214 er godkjennt for bruk på offshore instalsjoner, p.g.a. bedre type gummi på utsiden.

ellers er den lik 213, Tykk og stiv.

Vi har jo lært her inne at RX8 er av samme kvalitet som 213,214, bare tynn og lettere.

RG58 er leketøy, og burde ikke vært i salg. (min mening) kan brukes til trekkesnor.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

RG214 er godkjennt for bruk på offshore instalsjoner, p.g.a. bedre type gummi på utsiden.

ellers er den lik 213, Tykk og stiv.

Vi har jo lært her inne at RX8 er av samme kvalitet som 213,214, bare tynn og lettere.

RG58 er leketøy, og burde ikke vært i salg. (min mening) kan brukes til trekkesnor.

Du tenker på RG8X ? Den er bittelitt tykkere enn RG58, og har bedre spec, omtrent som RG213.

Når det gjelder plugger, så har N-conector pakning og er vanntett, det er ikke de vanlige UHF og BNC pluggene.

Bruk ikke dårligere kabel enn RG213 er min anbefaling, det er greit at man har litt ekstra om det skulle trenges i nødens stund.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Det ligger ikke akkurat der, men samma det.

REM har oppgitt Asker som bosted, og svaret mitt til ham var basert på at Tele&Samband som tidligere lå i nettopp Asker nå ligger på Ryen. For hans del. I Tilfelle han kjente til dem.

Mesteparten av de oppførte medlemmene på BP, 32000+, bor på Vestlandet. Javel :lipseal:

Men hvis det er et problem for deg at jeg kommer med et forslag for en som bor i nærheten av den forslåtte butikken, så sliter du.

Vennligst XXXX XX X XXXXXXXX, jupp, selvsensur der

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

....selvsensur der

:clap: Den tok du bra Broder :lol:

Men fra spøk til alvor. Antennen plasseres i mastetoppen på de fleste seilbåter "med mast" for å få best rekkevidde. Hva med å gardere seg og i tillegg ha en antenne akterut (eller et egnet sted) dersom masten går over bord for det skjer jo beklageligvis av og til. Vi har en antenne med god kabel og plugg på hekken og den rekker uten problemer over 25 nm. Litt sent å trege når antennen forsvinner med masten...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Man kan jo ha en reserveantenne eller en kasteantenne. En kasteantenne er jo bare en antennekabel/koaks med en kort stump kabel på i enden som fungerer som en antenne. Regner man ut lengden vil man få en fungerende nødantenne. Men det blir kanskje vient å henge den opp hvis masta ligger nede. men den kan festes i en båtshake etc hvis man har det. Og å holde i den når man sender... Prøv :) 25w blir veldig høy spenning, og man holder ikke fingra der så lenge.

Frekvensen er 156.800, delt på 300 gir en ca antennelengde på 104cm, det er kabellengden man trenger. Det er godt nok til sending hvis antenna går i stykker, og ihvertfall til å sende posisjon etc

De fleste Maritime Antenner for fritidsbåter er jo ca 1 meter

Føkk deg...

Nå tenkte jeg helst i de baner at en skal slippe å rigge opp noe som en muligens trenger på kort varsel og som i en stresset situasjon helst bør virke med en gang. Koster jo ikke all verden å rigge opp og så har en en permanent antenne til båten når masta er i land til service og en har lyst på en ekstra tur ut i bølgene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hva med å gardere seg og i tillegg ha en antenne akterut (eller et egnet sted) dersom masten går over bord.

Har det. VHF antenna står i mastetoppen og K70 antenna til samme apparatet står på rekka akterut. Bare å bytte om bakpå apparatet dersom noe skjer i høyden.

Frekvensen er 156.800, delt på 300 gir en ca antennelengde på 104cm, det er kabellengden man trenger. Det er godt nok til sending hvis antenna går i stykker, og ihvertfall til å sende posisjon etc

De fleste Maritime Antenner for fritidsbåter er jo ca 1 meter

Spektakulært regnestykke, der man starter med ønsket svar!

Spektakulært ? Når frekvensen er kjent er det en grei sak å regne ut lengden på antenna. Formelen er å dele frekvensen på 300.

Hva var det du trodde var meninga her da ? Å finne ut frekvensen ? Man må regne ut antennelengde etter frekvensene man bruker.

156.800 er frekvensen som brukes på Maritim kanal 16, som er nød/opprop.

Det er ikke noe spektakulært i det.

Føkk deg...

Jeg gjentar et innlegg jeg hadde tidligere om en enkel og grei nødantenne:

vhfant.gif

Denne skal jeg lage og teste ut til helgen, snakk om enkel konstruksjon! Har vel ingen god plass å henge den opp i Saga27'en, men jeg har da en fiskestang som kan brukes til formålet. Kommer tilbake med rapport.

Lars H.

Hei.

Nå er antennen testet. Lå ved Kommersøy utenfor Holmestrand i Sandebukten og testet mot Tjøme Radio på kanal-7. Først slengte jeg bare antennen litt løselig opp over "styrehuset". Mottak fra Tjøme var da like bra som med piskantennen på toppen av "masten" i Saga'n, men Tjøme hørte meg noe dårligere enn med piskantennen (og piskantennen min er god).

Tapet så antennen fast til en fiskestang og holdt den opp i samme høyde som piskantennen. Da var rapporten fra Tjøme Radio at signalet kun var ubetydelig svakere enn med piskantennen.

Min konklusjon er dermed at dette er en absolutt brukbar nødantenne. Og så er den nesten gratis, kun noen få meter RG58 kabel pluss en plugg som passer på VHF'en.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser ingen grunn til at ikke det skulle fungere. Da blir målene ca. 14cm og 16cm i stedet for 40cm og 45cm. Men husk at denne antennen ikke har noen ekstra gain. Fordelen med å koble en slik antenne til at ICE-modem er jo at en kan få antennen ut i friluft og dermed bedre mottaksforhold. Så det er bare å gjøre et forsøk dersom en har antenneplugg som passer til ICE-enheten. Et par meter 50ohm coaxkabel koster jo omtrent ingenting.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Her ble det mange svar på et enkelt spørsmål om det er mulig å skjøte en antennekabel.

Selvfølgelig er det det, og BNC er som nevnt en god løsning for skjøt.

Om det ikke er mye jobb å bytte hele kabelen ville jeg gjort dette. Ved kortere strekk (5-6m) ville jeg ikke vurdert annet enn RG-58. Lett å ha med og gjøre, rimelig, lett å få kjøpt plugger.

Ved lengere strekk (15m+)kan en bruke RG-213 som gir mindre tap. Denne er imidlertid tykk og uhåndterlig. RG-214 er identisk med RG-213 bortsett fra at den er dobbeltskjermet.

RG-8X er litt tykkere enn RG-58, og har et tap ca. midt mellom RG-58 og RG-213. God kabel, godt egnet til å trekke gjennom seilbåtmast. Her kan en få litt større utfordringer med å få tak i riktige plugger.

Ting skal fungere, men får en et tilnærmet fullgodt resultat på en enkel måte er det det enkle jeg velger.

Om du skal lage antenne selv er formelen som til slutt kom frem riktig. (300/frekvens i MHz). Dette gir en hel bølgelengde.

For vanlige, hjemmelagde antenner bruker en ikke 1/2 bølgelengde. Halvbølgen referert til tidligere har en høy impedans (motstand) i fødepunktet, typisk 2,5-4000 ohm. Dette betinger en tilpassingsenhet i bunn av antenna. Dette er klumpen som er i bunn av alle 1m lange VHF-antenner.

Om er derimot velger antenne med 1/4 bølgelengde vil impedans være nær 50 ohm. Dette kan være GP-antenne (var på ca. halvparten av alle hustak i Norge på -70 tallet, dog i lengere utgave for 27MHz), eller det kan være dipol som Lars har beskrevet. Disse gir god tilpassing og kan kobles direkte i VHF-radio

mvh

Espen

• 2 år senere...

Hei, jeg må skjøte en en RG58 kabel til min AIS mottager (vet at det ikke er optimalt).

Jeg har en tang fra Biltema http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Crimptang-for-BNC-kontakter-23679/

men aner ikke hvilke plugger som er de beste å bruke. Kan noen hjelpe meg med hvilken type plugger og hvor kjøpe?

Jeg ønsker en så god skjøt som mulig uten å tilkalle spesialister...

Redigert av Barbaria (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...