Jump to content

Skjøting av VHF kabel?

Geir

Recommended Posts

Kan jeg ikke bare presse en hun og en hann plugg og sette de sammen uten skjøtestykke? Et skjøtestykke gir vek bare enda mer tap?

Snakket med "de som kan det" og de sier lodd hele skiten sammen, jeg forsøker først med plugg. Funker det slik jeg ønsker så er det jo greit. Men, har noen en link til en hun plugg f.eks. hos Elfa eller Farnell, jeg finner ikke frem i den jungelen.

Kan jeg ikke bare presse en hun og en hann plugg og sette de sammen uten skjøtestykke?

Det hadde jo vært greit dersom det hadde vært både hun og han-kontakter, men så vidt jeg husker, finnes det kun han BNC-kontakter til å klemmes på kabel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du blir vel bare forvirret av alle kommentarene, men N-connector brukes sjelden på VHF. Bruk PL (og snakk med Permo). Hvis du får tak i en hun for kabel og en han-plugg, er dette enklest. Men tangen du har passer kanskje ikke PL. Får du ikke tak i hun (for kabel), kan du bruke to stk han + skjøtestykke (hun-hun).bilde

Jeg gjentar et innlegg jeg hadde tidligere om en enkel og grei nødantenne:

Har du svaret kofor jord må opp?

Trur altid antenne "+" skal opp og jord ned....

Viss du bruke antenne sånt du har på bilder der er horizontal stråler.... og alle VHF antenna er vertikal....

VHF, LRC, D5L/A

Nå er jeg ikke noen spesialist på antenner, men hvilken ende av antennen som skal peke opp, vil jeg tro er uviktig. En slik antenne, på samme måte som en vanlig "piskantenne" skulle ha et strålingsdiagram som en smultring.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...