Pksp Startet 21.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2014 Da har jeg tatt skrittet og meldt meg på weekendkurs. Håper nå at teflonhjernen min klarer å holde på noe av informasjonen. Nå er det bare å pugge navigasjon, sjømerker etc. Er gjerne merkene som sitter ekstra løst på teflonen. Noen som har gjennomgått kurs og prøve som kan dele erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
RuneL_ Svart 21.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Ikke bare tenk på det som en prøve du skal bestå, men også at det faktisk er endel interessant du kan lære som gjør deg sikrere på sjøen, og som gjør at du kan få mere ut av båtlivet.. men akkurat hva en bør fokusere mest på mtp. testen kan sikkert noen andre svare på da jeg ikke husker det så godt (litt teflon her også). Sitér dette innlegget Link to post
Gammelstyrmannen Svart 21.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Hei og lykke til ! Du vil ha mye nytte av et slikt kurs og få mye mer utbytte av å være på sjøen . Jeg tok mitt båtfører bevis for å friske opp gamle kunnskaper og staker og lykter, kàrt og kurser samt alminnelig sjømannskap . I tillegg hadde jeg papirer som var godkjent dersom jeg ville leie båt i utlandet over en viss størrelse. Hva er viktig å pugge ? Staker og andre sjømerker, navigering på papirkart ( selv om alle har plotteren i dag ) e.t.c. Prøven avlegges på data siste kveld og en kan ha opp til 12 gale svar av 50 spm. Ingen svar er rangeres viktigere enn andre. På mitt kurs strøk ingen av 30 deltakere. Lykke til, dette går bra ! Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 21.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 ..... og en kan ha opp til 12 gale svar av 50 spm. Ingen svar er rangeres viktigere enn andre. Dette er ikke helt korrekt. Du må ha minst 80% riktig, og dessuten må du ha minst 80% riktig på "spesielt viktige spørsmål". Det er 10 spørsmål som omhandler spesielt viktig kunnskap. Så du kan bestå med 10 feil, men du kan også stryke med 3 feil, avhengig av hvilke spørsmål du feiler på. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Pksp Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Takk for svar! Jeg vet det er spesielt vekt på sjømerker og navigasjon, da dette selvsagt hindrer ulykker. Jeg har jo klart både bil, mc og jegerprøve fra før. Så jeg får bare prøve å skrape bort litt av teflonen, slik at det setter seg. Så krysser jeg fingrene på at dette vil gå greit også :) Det er riktig det ÅtteGlass sier. Må ha minst 80% riktig og kan stryke ved feil på de viktige spørsmålene. Synes det er interessant og lære om dette, og det er godt med kunnskap på sjøen. Føler seg tryggere da og kan nyte mer :) Sitér dette innlegget Link to post
Gammelstyrmannen Svart 21.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Beklager, men ser nå jeg hadde feil vedr viktigheten av spørsmålene. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 21.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Jeg underviser selv i kurs til båtførerprøven hos Oslo Seil- og Båtskole, og har følgende råd til deg: Last ned PDF'en med pensumet. Du finner det her hos Sjøfartsdirektoratet. Bruk litt tid på det før kurset. Instruktøren vil lede dere gjennom det som er viktig fra de 3 hovedelementene i pensumet. Det er ikke alt som er like viktig. Følg med i timene, og engasjer deg med spørsmål straks det er noe som er uklart. Det er jo det som er styrken i at du går et ordentlig kurs; du har en levende instruktør som rettleder og hjelper deg til forståelse. Og sørg for at instruktøren bruker godt med tid på de temaene som du finner i avsnitt 4. Kan du de punktene godt og klarer de på prøven, så tåler du 10 feil på resten. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Pksp Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Ikke noe å beklage seg for. Er da menneskelig og ta feil :) Sikkert mye som har endret seg på prøvene iløpet av åra også Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Jeg underviser selv i kurs til båtførerprøven hos Oslo Seil- og Båtskole, og har følgende råd til deg: Last ned PDF'en med pensumet. Du finner det her hos Sjøfartsdirektoratet. Bruk litt tid på det før kurset. Instruktøren vil lede dere gjennom det som er viktig fra de 3 hovedelementene i pensumet. Det er ikke alt som er like viktig. Følg med i timene, og engasjer deg med spørsmål straks det er noe som er uklart. Det er jo det som er styrken i at du går et ordentlig kurs; du har en levende instruktør som rettleder og hjelper deg til forståelse. Og sørg for at instruktøren bruker godt med tid på de temaene som du finner i avsnitt 4. Kan du de punktene godt og klarer de på prøven, så tåler du 10 feil på resten. Suverent! takk så mye for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.