Alvito Startet 28.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2005 Hei! Vi har planer om en rundtur til sommeren siste uke i juli og første i August. Seilingsruta vil i grove trekk være Arendal- Skagen, muligens Læsø, Gøteborg, Vastkusten opp til Koster, Svenner, Jomfruland og hjem til Arendal. Jeg har noen få spørsmål med vårt rutevalg: Gøteborg gjestehavn (den ved Liseberg) har noen er faring med denne havna? Når er den beste tiden å anløpe gjestehavner m.h.t. plass, mener å ha lest at en bør være i posisjon til å legge TIL kai i tidsrommet 12-13.00 da mange letter anker i dette tidsrommet. Noen som har noen gode tips å komme med? Ellers veldig åpen for "must to do" tips fra Båtplassens medlemmer. Vi vil være 4 voksne og 5 barn ombord så her tenker jeg i retning av aktiviteter som er kjekke for hele familien som f.eks. sykkeltur over Koster, museum og andre severdigheter/aktiviteter. Vi har beregnet ca. 10 dager til disposisjon på Vastkusten. mvh Alvito Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 (redigert) Søk på Svenskekysten og du vil fanne masse nyttig som er skrivi før. Forøvrig er det ei fin tid for ferien. Det værste kaoset har lagt seg i august, og strømmen av Nordmenn vil være langt forran deg på vei nordover. Det er bare ett lite mindretall av oss igjen med ferie på den tida, og jeg tror ikke det skal by på store problemer å finne seg plass uansett når du på døgnet du vil legge til. Jeg vil anbefale deg å investere i bildeboka "Tre Veckor i Bohuslen" utgitt av Svenske Krysserklubben. Dårlig vær blir det selvfølgelig ikke. Men skulle så skje så er Tanumstrand ett ypperlig sted for å tappe de yngre for energi om det trengs. Ligger 2 steinkast syd for Grebbestad med bra gjestehavn og innendørs "badeland". Ikke glem å "bunkre" før du forlater Danmark/Sverige igjen!!!!! God tur! Redigert 29.Mars.2005 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Gøteborg gjestehavn (den ved Liseberg) har noen er faring med denne havna? Gøteborg gjestehavn er helt grei den. En god del trafikkstøy, men det må man regne med midt inne i en storby. Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Hei! Da er boken bestilt fra Nautisk forlag. Takk for tipset med Tanumstrand. Har du andre aktivitetstips så tar jeg gjerne i mot disse og legger de inn i planleggingen. Kjekt å ha en del alternativer hvis det skulle komme noen regndager. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Det finnes også en ny bok fra Nautiska forlaget i Sverige - "Skanör - Strømstad" med beskrivelse av såvel gjestehavner som uthavner på denne strekningen. I tillgegg (grove) oversiktskart som viser seilingsleder. Boken er strukturert iht. de svenske båtsportkartene og går sydfra og nordover (passer jo bra for din planlagte rute). Jeg kjøpte boka hos Nautisk Forlag på messa i mars, men finner den ikke på nettsidene. Derimot finner jeg en tilsvarende bok som går opp til Skanör, som jeg vedlegger som illustrasjon. boka har format mellom A4 og A5 et sted, med fargebilder av gjestehavner og detaljerte tegninger av uthavner. Anbefales. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Alvito Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Hei og takk for tipset KOB. Jeg skla jakte på boka. Det er båtmesse om 6 uker i Arendal så det kan være at den er tilgjengelig der. MVH Alvito Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Du må jo besøke Marstrand og ta en borgvandring med guide der. Det er spenende både for barn og voksne Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Careka Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Hei! Vi har planer om en rundtur til sommeren siste uke i juli og første i August. Seilingsruta vil i grove trekk være Arendal- Skagen, muligens Læsø, Gøteborg, Vastkusten opp til Koster, Svenner, Jomfruland og hjem til Arendal. Jeg har noen få spørsmål med vårt rutevalg: Gøteborg gjestehavn (den ved Liseberg) har noen er faring med denne havna? Når er den beste tiden å anløpe gjestehavner m.h.t. plass, mener å ha lest at en bør være i posisjon til å legge TIL kai i tidsrommet 12-13.00 da mange letter anker i dette tidsrommet. Noen som har noen gode tips å komme med? Ellers veldig åpen for "must to do" tips fra Båtplassens medlemmer. Vi vil være 4 voksne og 5 barn ombord så her tenker jeg i retning av aktiviteter som er kjekke for hele familien som f.eks. sykkeltur over Koster, museum og andre severdigheter/aktiviteter. Vi har beregnet ca. 10 dager til disposisjon på Vastkusten. mvh Alvito <{POST_SNAPBACK}> Du har valgt en flott rute. Dyrt drivstoff til båten din i danmark og sverige. og Lilla Bommen i Gjøteborg er en flott plass, trafikkstøyen er ike plagsom, men det pågår endel anleggsvirksomhet rett i nærheten. de lager ny tunnel for motorveien.(slik var det i august i fjord.) God tur. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sigurd Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Ser du allerede har planlagt tur innom Koster og sykkeltur. Reint subjektivt: For overnatting finner jeg det kosligst i Kyrkosund. Helt OK i Nordsundet, Ekenes og Brevik også, men i Kyrkosund er det ei grei strand og dessuten bare 5 minutter på sykkelen til Koster- stranda. Har du tid så ikke følg leia slavisk på veien nordover. Det finnes utrolig mange fine plasser rett utafor allfarvei. I Kosterarkipelet, området syd for Syd-Koster, kan du tilbringe en hel ferie og stadig finne nye fine plasser. Skal du inn i det kaoset anbefaler jeg deg å skaffe oppblåst spesialkart og gjøre deg kjent på godværsdager med mye sol og god sikt i vannet. Er det tid så fortjener Hvaler området og Nøtterøy/Tjøme skjærgården noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Ser du allerede har fått mange gode råd. Tok samma ruta for to år siden, men motsatt vei. Hele ruta er en opplevelse, eneste "problem" kan være tiden, man får jo aldri nok. Lilla Bommen ligger rett ved operahuset i gøteborg, og med et flytende marinemuseum kun få meter langs kaien fra gjestehavnen. Museet er et must, og midt i blinken for barn og voksne. Forøvrig er det både båtutstyrsbutikk og muligheter for å få seg no' knask i selve havna. Forøvrig ser jeg du planlegger å gå Svenner-Jomfruland. Akkurat det er en "feil" mange gjør. Som Telemarking vil jeg absolutt anbefale å gå inn mot Nevlunghavn rett etter Rakke-boene. Fra Nevlunghavn over Langesundsbukta, forbi karakteristiske Skjæregg (eller Svartskjær) og videre over Rognsfjorden og inn i Tonerleia. Går du nå mot Kragerø kan du gå Langårdsund (Kreppa) eller evt. Schweigårdsund, begge områder fult på høyde med mer kjente steder som Blindleia og "elva" på innsida av Hisøya. Velger du Schweigårdsund havner du, om du vil, rett på innsiden av Jomfruland, hvor du enkelt finner kursen videre sørover. Velger du Langårdsund, som går litt lengre inn, ender du opp på byfjorden til Kragerø, og du må utover mot Portør for å komme videre sørover. Portør er jo heller ikke å forakte, med sine blankslipte holmer og skjær. God tur M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Alvito Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Hei og takk for gode tips alle sammen. Det er nok et godt tips som M/Y Ellen Marie sier og legge turen inn i skjærgården etter Svenner. Mere å se samt noe å gjøre på (les. navigering) Ellers så brukes jolla med motor flittig til nærorientering så hvis tiden strekker til og været er der så skal vi prøve å få tid til syd koster. Vedr. dieselpriser, er ikke Danmark på linje med Norge, eller tar jeg helt feil? Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Vedr. dieselpriser, er ikke Danmark på linje med Norge, eller tar jeg helt feil? <{POST_SNAPBACK}> Diesel i Danmark er hverken billig eller lett tilgjengelig. Vi gikk igjennom Limfjorden ifjor, og hadde store problemer med å finne bunkringssteder. Fant etter mye om og men ei pumpe i Nykøbing, men åpningstiden var kl.10-11 kun i ukedager MAKAN Visstnok var det kommet "nye regler" ifjor som skilte mellom yrkes-diesel og fritids-diesel, men mange hjelpsomme mennesker (som dansker flest er) gjorde sitt til at vi fikk toppet tankene. Er du heldig, så treffer du en selger som er villig til å selge på "utførsel". DA er det billig M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Mariell Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Vedr. dieselpriser, er ikke Danmark på linje med Norge, eller tar jeg helt feil? <{POST_SNAPBACK}> De er noe høyere. Mener jeg betalte rundt DKR. 7,20 i Søsportshavnen i Frdrikshavn ifjor. dkr. 7.00 i Skagen året før. Men dette er alikevell rimligere enn Diesel prisene i Sverige, hvor de tar opp til Sek. 9,50 på de dyreste plassene. Og det er jo så mye annet man kan bunkre i Danmark til en laaaaaaaaaangt lavere pris enn i Norge og Sverige. Så totalregnskapet ser ikke så galt ut. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Alvito Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Diesel er ikke alt, det er HELT sikkert! så totalbudsjettet blir nok uansett hyggelig selv om en må putte på noen liter til ågerpriser. Mulig at en må legge inn bunkring på norskesida etter Strømstad da. Bunkrer gjerne 400 liter så da utgjør differansen plutselig et par høvdinger i feriebudsjettet. Får litt konjakk for det ..i sverige.. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Får litt konjakk for det ..i sverige.. <{POST_SNAPBACK}> ...og enda mer i Danmak M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Amorosa Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Statoil har en seddelautomat i Sæby. Du får også bunkret på Vesterø Læsø. Enten går du inn til brygga ved pumpa, der hvor alle fiskebåtene ligger eller så har den alltid hyggelige havnesjef en 100 l tønne på hjul som du kan frakte diesel i. Bare sørg for å ligge med dieselfyllingen på båten mot brygga, det er ikke så lang slange på tønna. Dette tar litt tid, men hvornår smager en Tuborg best, hvergang. Prisen har jeg desverre ikke her, må sjekke loggen som ligger i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Mulig at en må legge inn bunkring på norskesida etter Strømstad da. Nærmeste bunkring etter Strømstad er Hærføllrenna 5 minutter etter grensepassering. (drøye 30min fra Strømstad) Skal du oppom Fredrikstad finner du Ytre Oslofjords billigste diselpumpe på bunkerslekteren i Glomma på babord side rett før du går inn i Vesterelva fra øst. Forøvrig er det god plass i Fredrikstad for overnatting midt i sentrum i August. Du kan velge om du vil ligge 5 meter fra Puber/Nattklubber eller fortøye ett par hundre meter vekk der det er stille og rolig. Vær bare obs på mye strøm hele tida. Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Takk for tipset Sigurd. Turen totalt er på snaue 400 NM og rekkevidden på årøen med fornuftig kjøring er ca. 230 NM så jeg satser nok på bunkring i Danmark og i Fr. stad. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Forøvrig er det god plass i Fredrikstad for overnatting midt i sentrum i August. Du kan velge om du vil ligge 5 meter fra Puber/Nattklubber eller fortøye ett par hundre meter vekk der det er stille og rolig. <{POST_SNAPBACK}> Nøkledypet Båtforening som ligger ved bunkersbåten praktiserer røde/grønne båtplasser. Hyggelig plass med tilgang til dusjer etc. Koselig spasertur inn til byen hvis man ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.