ronjahund Startet 22.Januar.2014 Del på Facebook Startet 22.Januar.2014 Hei,jeg vurder og kjøpe en 47 fot seilbåt,den ligger i Frankrikes på middelhavsiden,en langkjølet ketch så ingen rask seiler,spørsmålet er Åssen få den hjem på billigste og beste måte,har seks uker sommerferie og en 1-2 mannskaper med like lang ferie.noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Raskest og enklest er å sette seil og seile hjem ferdig snakka Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Jeg er ikke i tvil om at jeg ville tatt det som en tur. Det er ca. 2,500 nm fra sydkysten av Frankrike til sørnorge. Dette betyr at du i snitt må tilbakelegge ca 60nm per dag i 6 uker. Det burde da ikke by på utfordringer så lenge man ikke stopper flere steder en nødvendig underveis..... Fra Mai / Juni til September står nordavinden ganske stabilt helt fra sør i Portugal til Brest i Frankrike, så man bør holde seg unna disse månedene. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Hei, vi seilte hjem en 75 foter i sommer fra Viareggio i Italia. Se magda13.com. Brukte 3 uker og 4 dager og var 6-8 pers. Vi seilte til Gibraltar og en del over Biscaya. Men mye motor - det blåser jo alltid motvind fra Gibraltar til UK.... Vi seilte 5-8 knop og med motor gikk den 6-8. Stoppet to steder før Gibraltar - så tre stopp før Biscaya og to stans før vi kom oss rundt til Biscaya grunnet bølger. Så en stans før Caledonian C. Den tar tre dager og to dager over Nordsjøen. Mye motvind i kanalen gjorde at vi tok Irskesjøen og Caledonian Canal. Kan anbefales. Ellers er det kanal til Bordeux om båten går grunt (2m og litt), det kan du sjekke opp. Du sparer mye tid om du kan gå her. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Men gratis er det ikke siden man formelt sett skal betale mva av hva det ellers kostet å få den transportert hjem. -har jeg latt meg fortelle. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 For fritidskippere tror jeg neppe dette har noe juridisk hold. Om man derimot er professjonell skipper styrman / kaptein kan det stille seg noe anderledes. Dette går jeg ut i fra kan sammenlignes med at en proffesjonell snekker eller murer som bygger sitt eget hus må betale moms for det denne jobben normalt ville kostet, mens en bankfunksjonær som bygger sitt eget hus antagelig ville sluppet unna. Jeg er ikke veldig belest på dette, men jeg har sett hvordan det fungerer i praksis...... Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Man slipper unna meste av mva på transport men de kalkulerer ut en gitt sum for transport, min kom sjøveien også men kun fra Danmark, mener å huske at de beregnet det til 2-3.000 kroner og mva av dette er ikke all verden. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Ocean Queen Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Det er ingen avgifter på transport, om båtens eier tar sin egen ferie til denne turen. Noe som kan være en mulighet, er å kjøre kanalene fra Marseille til Morbihaven. Da kommer man ut nord for biscaya. Turen derifra og til Norge er utrolig flott !!! Vennlig hilsen Baar. Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 22.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Hmm,jeg tenkte og seile,men har som sagt kun 6 uker fra slutten av juli,så det er kanskje ikke den gunstigste tiden,jeg bør jo være sikker på og rekke det,kjipt og måtte sette fra seg båten får og dra på jobb :) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Dette er ikke noe problem. Du kan fint klare turen på 6 uker. Hvis du ser på dette som en ren transport-etappe med lange etapper klarer du turen på 3 uker. Du må beregne mye motorkjøring. Har selv tatt denne turen og fra Gibraltar til Norge brukte jeg 3 uker. Om det er rett tidspunkt å dra på vet jeg ikke, jeg tok turen litt senere og hadde stort sett vinden sørvest. Stort sett vindstille til jeg kom til Biscaya. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Sist jeg gjorde tilsvarende brukte vi 6 uker på 3700 NM (en del lenger inn i middelhavet). Utseilt per døgn ble det nesten 100 nm. Prinsippet var flest mulig netter på havet, typisk gå ut på ettermiddag kveld, så være 36 timer på havet. Med 2-3 personer ombord blir det tøfft, vi var 5 som gikk vakt alene ombord, så vi kunne seile om nettene og være på land om dagen uten å bli slitne. Dette var juli, så lite vind, gikk en del liter diesel. Herlig tur! Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 22.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Ok,det virker som om at jeg kan klare turen på seks uker,kan bli litt slitsomt siden vi et 2 maks 3,men for en tur da!!! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 Vi møtte en nordmann på kanalene i Frankrike da vi var der nede i 2011. Det var en 46 fots seiler på vei fra midddelhavet til Norge.. Er egne firma som legger ned masten for deg og sender den opp til nord Tyskland der de rigger den opp igjen for deg. Da er du ikke så væravhengig. Ikke dypere en 1,80...flott tur.... Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 kan bli litt slitsomt siden vi et 2 maks 3,men for en tur da!!! For en tur, ja! Og med akkurat den replikken kan det jo hende du klarer å lokke med deg noen eventyrlystne seilere. Er vanligvis plenty av folk som kunne tenkt seg å blitt med på en slik tur. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Popeye70 Svart 22.Januar.2014 Del på Facebook Svart 22.Januar.2014 For en tur, ja! Og med akkurat den replikken kan det jo hende du klarer å lokke med deg noen eventyrlystne seilere. Er vanligvis plenty av folk som kunne tenkt seg å blitt med på en slik tur. Nettopp! Hadde dette kommet for 8 år siden hadde jeg hoppet på, men nå er det kone og barn som får mitt fokus i sommerferien. Det er garantert noen som har anledning til å bli med hvis det åpnes for dette i god tid så man rekker å planlegge litt. Om du ikke får noen som kan delta på hele turen så får du nok med deg noen på etapper underveis, kanskje 1-2 uker av gangen. På den måten kan du overlappe mannskapet litt og man blir ikke like utslitt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.