Jump to content

Vanskelig og impregnere kalesje?

Philonica III

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Mange tråder om dette her fra før, veldig mange. Tror egentlig de fleste gjør den jobben selv og hvordan man går frem spørs hvilken type impregnering man bruker.

Parafinvariantene kan pensles og rulles på når kalesjen er oppspent på båten, ikke søl på vinduene. Den fra Biltema har fått gode skussmål her inne, ikke er den dyr heller.

Så er det silikonvarianter, som jeg ikke har noen erfaring med selv.

Søk og bli vis, du kan sikkert lese om impregnering resten av natta her på BP :-)

• 2 måneder senere...

Kjøpte meg er par flasker impregnering på Jula da jeg gikk tom for den relativt kostbare fra International.

International sin er svært luktsvak og kan uten større problem brukes innendørs. Jula sin Imprenex fraråder jeg om du skal jobbe og tørke den innomhus. -anbefalt temp er 10 grader med 24 timer tørketid. Impregnerte en del av kalesjen og tørket den i kjelleren hos min far, pga lav utetemp. Det luktet så intenst i hele huset at han måtte sove på loftet med åpent vindu. -har gitt tilbakemelding til jula om dette.

Som du skjønner, jeg vasker og impregnerer selv, og har gjort feilene som står i den store klokeboken.

Vask i badekar/ stor balje med Biotex. Bruk en myk svamp og vær varsom med sømmene. Ikke bruk varmt vann når du vasker deler med kalesjevundu. Lunket går bra. Plasten kan bli melkehvit ved varmt vann.

Tørk kalesjen. Om det er flekker igjen, grønnske, vask områdene på nytt med tørr kalesje. Vanskelig å se flekker når alt er vått.

IKKE søl impregnering på kalesjevindu. Da blir de melkehvite. Impregnering kan renne og dryppe ved tørking og flytting.

Bruk skumpensel på detaljer og langs vindu pga høy presisjon.

Bruk hansker!

Så er det en diskusjon om silikonholdig eller ei. Det går ut på at søm/tråd som impregneres med silikonholdig type, gjør at tråden ikke trekker vann ved regnvær og således ikke sveller opp. Når tråden sveller opp, blir hullene som synåla lagde i stoffet, tettet, og sømmen holder seg tett.

Om det er noe i teorien... Tja, mulig det. Men jeg mister ikke nattesøvnen av det.

Ellers impregneres kalesjen på utsiden, tørr kalesje og det skal tørke. -Ref en type så skal det være minimum 10 grader.

Spray gjør påføringen drøyer, men igjen, vær varsom med kalesjevindu. Du treffer dem garantert med en dusj. Jeg bruker pensel, men da går det mere impregnering.

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)

Stabil impregnering er det jeg har.. Men tror det er litt lite igjen.. Litt over halvliteren. Blir et tynt lag da..

Mulig det er impregnering som er på mine tåkete vinduer også da.. De ligger i et biotex-bad nå så blir vell fin og ren kalesje!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hull og rift kan med fordel syes med samme type soff, men søkte litt på "lime kalesje lapp" og flere fant flere tråder om liming, som også skal funke. Bare søk.

Har to rifter selv som midlertidig er utbedret med spinakertape. Sitter ikke så kjempegodt på kalesje som er imoregnert med silikonholdig, men godt nok enn så lenge. Hadde en ett år gammel bot fra før, og den hadde falmet veldig. Skal sy på en større forsterkning etterhvert. Stoffet ligger klart.

bilde

bilde

Seilduken har slitt nedpå sprayhooden over tid og slitt på toppstykket.

Spinakertape er jo noe vi seilere har liggende. Men hadde jeg hadde ikke kjøpt det kun til denne reparasjonen. Da hadde jeg heller kjøpt kalesjestoff og tråd eller betalt noen for å sy over og fikse.

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...