Sjeldenutpå Startet 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2014 Hei :-) Signalkabelen til gammel Raytheon SL70 er ca 4meter for lang. Kan eg lage ein kveil under instrumentpanel eller bør eg legge den i sløyfe på eit vis? Enklest for meg å lage ein kveil på 30-40cm i diameter og stripse den. Men vil det kunne bli noe magnetisme eller forstyrrelse mon tro ? Det blir uansett vanskelig å unngå at den krysser seg sjølv til slutt også i sløyfe. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lazyjack Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Dette er jo en godt skjermet kabel så den kan nok tygt kveile vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Enig med Lazyjack, kabelen er godt skjermet så det vil nok ikke bli noen problemer. (forutsatt at jordingen er god) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Thanks ! Jording ? Kabelen er heil ved fra utedel til innedel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Den er nok jordet igjennom jordingen til skjermen den er koblet til? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Ah, det kan stemme at eg har sett en liten vingemutter bakpå skjermen. Den er ikkje koblet til noko. Båten har ikkje jord trur eg, stikkontakter på landstrøm er uten jord også. Eg har aldri lest manual, kva funksjon har denne jord ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Støydemping. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Teskje takk Er det radar som kan forstyrre feks vhf, eller kan den forstyrre egne signaler , eller kan vhf(feks) forstyrre radar ? Hvordan er slik jording lagt opp i praksis ? Eg har aluminium og det er ofte spesielle hensyn som må tas då. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Trodde jeg skulle sluppet unna med sleiva. Dette har jeg ikke greie på. Radio/VHF-og-alt-det-der har antenner. Det har også radar, enkelt forklart. Antennekabelen er to deler, den som frakter signalet man er interessert i, og en skjerm som skal forhindre at interferens når inn til antennekabelen. Denne skjermen er av aluminium eller noe annet. Signalfrakteren (i midten) og skjermen har ikke elektrisk kontakt. Skjermen starter oppe ved antennen og avsluttes i instrumentkassen, som vanligvis er av aluminium. Fra denne kassen skal det ideelt sett gå en leder til jord, for å bli kvitt de pulsene som går i skjermen. Disse pulsene er elektriske 'signaler' som er pluss (+) og minus (-). De skal ikke ha korroderende effekt, i teorien. Balletten starter når/om/hvis skjermen får en krypstrøm over fra batteristrømmen. Da vil det kunne bli kvelden for aluminiumsbåter. Av den grunn ville jeg A) gi blaffen i å koble skjermen, B) montere en 'Dynaplate' som er garantert isolert fra skroget. Jeg monterte en slik plate for et par år siden, og trodde jeg gjorde en god jobb. Det er imidlertid fullt overslag mellom platen og skroget. På'n igjen. Derfor har jeg ikke koblet verken AIS/VHF/radar til jord. Og jeg har ikke merket forstyrrelser av noe slag så langt. Nå har vi elektronikere her på forumet som sikkert kommer til å slakte dette innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Ca slik eg tenkte då . Eg står over inntil annet er bevist bedre. Båten har vert brukt og utrustet for profere bruk tidligere, det går feks fem antennekabler til flybridge. Tre er ennå i bruk. Vhf, Vanlig radio, og så har eg koblet tv-antenne til ein kvit kabel eg fann ledig. I nærheten av der evt utstyr har vert montert tidligere kan eg ikkje finne spor/merker etter at tidligere utstyr har vert jordet til skrog iallefall. Og båten har ikkje dynaplate. Så eg antar det kan fungere uten å jorde for mitt bruk. Eg har kjørt denne radaren 1sesong uten å merke noko. Å isolere ei dyneplate fullstendig fra skroget er vanskelig, det holder kanskje til båten har lagt ute i saltvann ei stund. Må slepe dynaplata etter båten då trur eg. Båten har ikkje generator, då måtte eg kanskje vurdert dynaplate for å lage lokal jord. (strøm i båt suuuger) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 (redigert) Når jeg monterte radar i båten min, så anbefalte Raymarine sin instruksjonsbok at på båter uten separat jord, så skulle skjermen (jordingen) kobles til minus på batteri via egen "jordings"-kabel. Det fungerte utmerket hos meg. Jordinger er som sagt støyskjerming. Men hvis all elektronikken er relativt moderne og fungerer som den skal, så skal det ikke være noe særlig med støy å snakke om. (strøm i båt kan være en smule frustrerende til tider ja ) Redigert: Hvis du har plass, så kan du sikre deg enda litt bedre ved å legge kabelen i sløyfer i stedet for å kveile den. Men pass på at radien på "svingene" (og forsåvidt radien når du kveiler) ikke blir mindre enn anbefalt! Jeg er ikke sikker, men jeg antar at det er en analog radar. Dermed er det en signalkabel som går fra radaren til skjermen (i motsetning til en nettverkskabel på moderne digitale radarer). Hvis en slik kabel bøyes for skarpt så oppstår det signaltap i kabelen. Dette kan redusere ytelsen til systemet ganske dramatisk. Redigert 25.Januar.2014 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
abbor Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Lag en kveil med diameter på ca 70cm, sett på noen kabelstrips for å holde ringene på plass. Klem den i sammen klokka 3 og klokka 9 så den blir seende ut som et 8 tall, sett på en kabelstrips slik at formen beholdes. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 .......... signalkabel som går fra radaren til skjermen (i motsetning til en nettverkskabel på moderne digitale radarer). Hvis en slik kabel bøyes for skarpt så oppstår det signaltap i kabelen. Dette kan redusere ytelsen til systemet ganske dramatisk. tuller ? Skjønner at kabelen blir skadet, isolasjon og kordeler strekkes, Og i verste fall kan det bli brudd. Men at signalet går tregere vist det er liten radius på bøyer ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Det er snakk om veldig høye frekvenser i en X-bånd-radar. (Som fritidsbåtradarer) Høyfrekvente signaler oppfører seg litt merkelig i kabler og man får demping hvis radien blir for liten. En del av antennene vi bruker på satellittstasjonen jeg jobber på briller samme frekvensområdene, og vi støter på samme problemstillingen der. Det kan hende signalet "nedkonverteres" til en lavere frekvens før det forlater radarantennen og går ned til skjermen, da er problemet mindre, men siden jeg ikke er sikker på det så tenker jeg litt at det er best å være på den sikre siden. Signalet går forresten ikke tregere, men signalstyrken blir lavere Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.