Jump to content

kan pc navigasjon bruke kartplotter som slaveskjerm

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hoy :smiley:

Eg fann det vanskelig å utforme tittel på spørsmålet. Bakgrunnen er at eg kom over masse annonser frå eit "admiral ..." på finn.no. Eina annonsa viser denne kabelen som i mine øyne ser ut til å kunne plugges mellom pc og kartplotter, og skal kommunisere toveis. Det er litt intressant. Eg kjører bærbar pc navigasjon med ekstern skjerm, og er fornøyd med det. Men eg har liggende ein gammel 10tommer kartplotter (som eg ikkje vil spandere kart på) , så spørsmålet er, kan eg på ein måte få pcbildet opp på kartplotteren som ekstra skjerm ? Rett og slett bruke plotteren som pc skjerm ?

red: skulle sjølvsagt linke inn kabelen : http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45187531

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du får ikke overført kartet via NMEA0183, så det vil ikke fungere. NMEA0183 overfører bare "setninger" med data (fart, retning, rpm osv), og klarer ikke de datamengdene som et kart representerer. Protokollen er ikke designet for det.

Hva med å se etter et brukt kart til plotteren, og la PC og plotter utveksle data via NMEA0183 hvis du vil ta i bruk plotteren?

Har du evt en utgang på PC og inngang på plotteren som lar deg overføre skjermbildet direkte (ikke kartet som sådan, kun speile skjermbildet fra PC). Endel plottere har video-in, så hvis du får konvertert VGA-ut fra PC til video-in på plotteren kan det kanskje gå.

Det blir vel nesten billigere å kjøpe en brukt PC-skjerm i stedet for å bruke plotteren...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Oki , Takker for svar :thumbsup: Ideen var å speile pc-skjerm til plotteren som tåler meir vær, å bruke den på flybridge. Men plotteren har ikkje video-in nei. Eg var i dialog med ein leverandør av kart, men siden plotteren er 10 år gammel så meinte de den var for gammel og dårlig til å utnytte nye kart.

Eg går nok for ein billig liten plotter som backup :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Men du kan gjøre omvendt! (nesten)

Du beholder din gamle kartplotter ute.

Inne monterer du PC (stasjonær 12 volt eller bærbar) med Kartprogram

Mellom de to kopler du en NMEA0183 kabel

Waypoints og turer planlegger du med PC (Stor skjerm og mus med full tastatur)

Så overfører du waypoints og rutene via NMEA kabelen til Kartplotter

Når du er underveis setter du opp kartplotter til å sende NMEA data som posisjon, kurs og fart og evt X-track. til PC.

Så kan du / dere sitte ute å styre, og inne og følge med på kart på PC.

Kartprogram og kart på PC er utførlig behandlet i andre tråder. NMEA-tilkopling også.

Lykke til

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...