Sleipner93 Startet 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2014 Hei. Er det noen som vet om egnede motorer til å drive generator? Den skal gå på 1500 omdreininger i minuttet kontinuerlig. Altså må jeg ha en regulator som gir på mer ved større belasting. Motoren bør være 15-25hk. Jeg har en Sabb 30hk livbåtmotor stående, er denne noe jeg kan bruke? Har folk sett slike blitt brukt til generator før? Evt. hva må gjøres med regulatoren ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 hvor mange kw tenker du å ta ut på maks? Mener å huske Sabben har maks turtall på 1800, så den burde jo tåle å gå 1500 over tid Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Diesel248 Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Hei, Trur det vil gå heilt fint. Men om det er mykje variasjon i straumforbruk burde det vel vere ein elektronisk gassregulering av noko slag. Eller at du monterer på nye fjøyre som gjer til at Sabben alltid går med 1500 o/min. Snakk med Sabb i Bergen om slike fjøyre, dei leverte det før til stasjoner Sabb diesel motorar. Har forresten lest om nokon som brukte ein Sabb til generator. Trur det virka fint. Du får halde oss oppdatert om prosjektet, da eg leiker med samme tanken. Mvh Diesel248 Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Televerket brukte visstnok 8hk Sabb til generatorer før. Motoren var koplet til en elektromotor slik at den stod og surret og gikk med åpne ventiler. Ved strømbrudd slapp en solenoid ventilløfteren, og Sabben startet. Herlig enkelt opplegg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 25.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Jeg tar gjerne ut maks 10kw , jeg vil tror at om jeg stiller motoren til 1500o/m uten belastning og så belaster den med 10kw vil vel turtallet synke ? Jeg kan jo prøve å ta en telefon til Bergen , noen som vet hvem som har peiling på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 En traktormotor har oftest regulator som regulerer over hele turtallsområdet. Stilles den på 1500 omdr. så gir den på eller slakker av avhengig av belastningen. En båt eller bilmotor har ikke slik regulator. En generatormotor har ofte en spesialregulator slik at turtallet og dermed frekvensen på strømmen holdes tilnermet konstant. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Hvordan kan jeg løse dette problemet med en Sabb motor eventuelt ? Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Sabben har nok regulator allerede og de fjærene Diesel248 nevner er vel designet for bedre presisjon. At turtall varierer litt ved lastendring er normalt. (Dette er faktisk nødvendig for å oppnå lastfordeling mellom generatorer som skal gå parallelt, kalles speed droop på utenlandsk.) Maritimt utstyr bør tåle minst 5% avvik så innenfor 47,5 til 52,5Hz skulle generelt være greit. Endel utstyr som lys etc tåler mye mer variasjon. Turtallet settes litt over 50Hz ubelastet, og faller noe ved last. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Min SDMO Alize 6kW hyttegenerator med en 3-sylindret Mitsubishi L3E dieselmotor ligger på 52 Hz ubelastet og synker til 48 Hz ved full last. Ikkeno problem. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Diesel248 Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Har du nokon ide om kva generator du vil bruke? Det enklaste er vel ein asynkronmotor, men det er vel greiare med ein generator som er bygd for formålet med tanke på oppstart av strømproduksjon og liknande. Kva skal generatoren drive? :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Dinamo Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Her blir det ogso eit spørsmål om kva strømmen skal brukast til. Ein tosylindra firetakter har ein rytme som ligner på ka-hakk ka-hakk ka-hakk ka-hakk, noko som gir veldig ujevnt turtall på motoren gjennom kvar omdreining. Tre eller fleire sylindre utjevner dette mykje bedre. Dette gjer at strømmen vert uegna for ømfintlig elektronikk. Når det er sagt, so har i lle fall 2G vore laga som hjelpemotor, med regulator som held turtalet gjennom heile belastningsområdet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Generatoren skal i hovedsak drive EL-verktøy. Alt ifra 500-2000w pluss sveiseapparat. Usikker på typebetegnelse på generator men tror det er en Stamford . Leverer vanlig 1 fas 220v og 400v 3 fas . Tidligere motor var en Rugerini to sylinder. Denne sprakk desverre i toppen og derav på utkikk etter ny motor. Kan jeg da som dere sier stille motoren litt over 1500 ubelastet og så vil det fungere med litt avvik? Evt , skifte fjærene i regulatoren for å minske avvik ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Der sskal so vidt eg veit, finnast regulator til 2G, spesielt laga for hjelpemotor som går med fast turtall 1500. 2G og 2J er like i mange ting so det bør vera verd å sjå nøye på. Ellers, når eg no forstod meininga di, so vil eg svara at ja, dette går an. Samtidig vil eg svara Diesel248 at å bruka ein asynkronmotor som generator, går an, men den kan ikkje vera åleine som sådan, den må ha eit nett med fleire generatorer til å arbeida mot. Magne Sitér dette innlegget Link to post
E27 Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Stamford er en vanlig leverandør av generatorer til dieselaggregat i yrkes fartøy. Det er nok en proff synkron generator dette. Angående motoren: Hvis du ikke får tak i spesial regulator deler for stasjonær drift: Kan foreslå å bytte den vanlige pådrag hendelen med en mer presis anordning: For eksempel i form av en liten gjengestang. For å finjustere turtall og så sette fast med en kontra mutter. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Ja hadde nok lagt til en gjengestang eller lignende istedenfor vanlig gasshendel , da vet jeg ihvertfall at det er mulig å bruke den. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Hvordan bvil du løse dette med kjøling? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
TMe Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Hvordan bvil du løse dette med kjøling? En passende bilradiator med elektrisk eller reimdrevet vifte er alt som skal til. Pluss noe slange og en ekspansjonstank. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 27.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Det skal kanskje nevnes at dette aggregatet Monteres i båt så kjøling er ikke noe problem .. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Ja, da vert ikkje vanskelegt å lyse etter Brisling med ein slik generator. ;-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
E27 Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Antar du tenker koble på motorens svinghjul ende. Kom på å nevne å sjekke om dreieretningen blir samme. Eventuelt at generatoren kan rotere begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 No husker eg ikkje korleis kjølevifta i ein Stamfordgenerator ser ut, men for sjølve generatoren spelar dreieretning ingen rolle. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Når eg no les gjennom denne tråden igjen, so antar eg at den motoren (30 Hk) er ein 2J, med ein bokstav eller to i tillegg i typebetegnelsen, som gir informasjon om gir og propell. Eg har bladd litt i gamle bøker om Sabb diesel, og ser at som stasjonærmotor heiter den 2JRS, og den har eit reduksjonsgir 2:1 og eit turtall på 1900. Når eg no såg tegningen av denne motoren, og husker igjen sentrifugalregulatoren som ligg inni der, so har eg tru på ganske god regulering, uten modifisering. Men eg vil sei at du bør bruka svinghjulsenden av motoren og la motoren få gå med 1500, for med det giret skal motoren opp i 3000 o/m - og det er for mykje Motoren har rikelig med krefter til ein 10 kw generator, sjølv ved 1500. Når dette er sagt, so er dette ein kombinasjon som ikkje er, og ikkje kan bli, godkjent som skipets hovedstrømforsyning. Magne Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Min 16.5 kVA Stamford generator har i alle fall symmetrisk vifte (radielle rette vifteblad). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sleipner93 Svart 29.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Takk for svar. Det er ikke en stasjonær motor jeg har men livbåtutgave , tror den heter 2JRH kan det stemme ? Uansett skulle det vært greit å vite mer om regulatoren er noen lunde lik på denne som stasjonær motoren og det bare er få deler som må byttes . Jeg har forøvrig fått tak i ett HFL 7.2kW aggregat som jeg tenker å montere i mellomtiden , har noen kjennskap til disse? Fant på nettet at det står en mitsubishi l2e motor i. Har litt tvil om hvor lenge det vil vare da jeg kommer til å ta ut nær maks effekt ganske ofte , men det var billig så jeg tok en sjangs å kjøpte . Stamford generatoren og en Sabb eller annen stasjonærmotor vil nok være en bedre løsning på sikt .. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Min Mittibushi L3E motor er nær ved å runde 20.000 timer og verken ryker eller bruker olje, kun beskjeden svartrøyk på full last. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.