Jump to content

Egnet motor til generator (1500o/m) Sabb 30hk?

Sleipner93

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som vet om egnede motorer til å drive generator? Den skal gå på 1500 omdreininger i minuttet kontinuerlig. Altså må jeg ha en regulator som gir på mer ved større belasting. Motoren bør være 15-25hk.

Jeg har en Sabb 30hk livbåtmotor stående, er denne noe jeg kan bruke? Har folk sett slike blitt brukt til generator før? Evt. hva må gjøres med regulatoren ?

Hei,

Trur det vil gå heilt fint. Men om det er mykje variasjon i straumforbruk burde det vel vere ein elektronisk gassregulering av noko slag. Eller at du monterer på nye fjøyre som gjer til at Sabben alltid går med 1500 o/min. Snakk med Sabb i Bergen om slike fjøyre, dei leverte det før til stasjoner Sabb diesel motorar.

Har forresten lest om nokon som brukte ein Sabb til generator. Trur det virka fint.

Du får halde oss oppdatert om prosjektet, da eg leiker med samme tanken.

Mvh Diesel248

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Sabben har nok regulator allerede og de fjærene Diesel248 nevner er vel designet for bedre presisjon. At turtall varierer litt ved lastendring er normalt. (Dette er faktisk nødvendig for å oppnå lastfordeling mellom generatorer som skal gå parallelt, kalles speed droop på utenlandsk.) Maritimt utstyr bør tåle minst 5% avvik så innenfor 47,5 til 52,5Hz skulle generelt være greit. Endel utstyr som lys etc tåler mye mer variasjon. Turtallet settes litt over 50Hz ubelastet, og faller noe ved last.

Min SDMO Alize 6kW hyttegenerator med en 3-sylindret Mitsubishi L3E dieselmotor ligger på 52 Hz ubelastet og synker til 48 Hz ved full last. Ikkeno problem.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Her blir det ogso eit spørsmål om kva strømmen skal brukast til. Ein tosylindra firetakter har ein rytme som ligner på ka-hakk ka-hakk ka-hakk ka-hakk, noko som gir veldig ujevnt turtall på motoren gjennom kvar omdreining. Tre eller fleire sylindre utjevner dette mykje bedre. Dette gjer at strømmen vert uegna for ømfintlig elektronikk. Når det er sagt, so har i lle fall 2G vore laga som hjelpemotor, med regulator som held turtalet gjennom heile belastningsområdet.

Magne

Generatoren skal i hovedsak drive EL-verktøy. Alt ifra 500-2000w pluss sveiseapparat. Usikker på typebetegnelse på generator men tror det er en Stamford . Leverer vanlig 1 fas 220v og 400v 3 fas . Tidligere motor var en Rugerini to sylinder. Denne sprakk desverre i toppen og derav på utkikk etter ny motor. Kan jeg da som dere sier stille motoren litt over 1500 ubelastet og så vil det fungere med litt avvik? Evt , skifte fjærene i regulatoren for å minske avvik ?

Der sskal so vidt eg veit, finnast regulator til 2G, spesielt laga for hjelpemotor som går med fast turtall 1500. 2G og 2J er like i mange ting so det bør vera verd å sjå nøye på. Ellers, når eg no forstod meininga di, so vil eg svara at ja, dette går an.

Samtidig vil eg svara Diesel248 at å bruka ein asynkronmotor som generator, går an, men den kan ikkje vera åleine som sådan, den må ha eit nett med fleire generatorer til å arbeida mot.

Magne

Stamford er en vanlig leverandør av generatorer til dieselaggregat i yrkes fartøy. Det er nok en proff synkron generator dette.

Angående motoren: Hvis du ikke får tak i spesial regulator deler for stasjonær drift: Kan foreslå å bytte den vanlige pådrag hendelen med en mer presis anordning: For eksempel i form av en liten gjengestang. For å finjustere turtall og så sette fast med en kontra mutter.

Når eg no les gjennom denne tråden igjen, so antar eg at den motoren (30 Hk) er ein 2J, med ein bokstav eller to i tillegg i typebetegnelsen, som gir informasjon om gir og propell.

Eg har bladd litt i gamle bøker om Sabb diesel, og ser at som stasjonærmotor heiter den 2JRS, og den har eit reduksjonsgir 2:1 og eit turtall på 1900.

Når eg no såg tegningen av denne motoren, og husker igjen sentrifugalregulatoren som ligg inni der, so har eg tru på ganske god regulering, uten modifisering. Men eg vil sei at du bør bruka svinghjulsenden av motoren og la motoren få gå med 1500, for med det giret skal motoren opp i 3000 o/m - og det er for mykje

Motoren har rikelig med krefter til ein 10 kw generator, sjølv ved 1500.

Når dette er sagt, so er dette ein kombinasjon som ikkje er, og ikkje kan bli, godkjent som skipets hovedstrømforsyning.

Magne

Min 16.5 kVA Stamford generator har i alle fall symmetrisk vifte (radielle rette vifteblad).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Takk for svar.

Det er ikke en stasjonær motor jeg har men livbåtutgave , tror den heter 2JRH kan det stemme ?

Uansett skulle det vært greit å vite mer om regulatoren er noen lunde lik på denne som stasjonær motoren og det bare er få deler som må byttes .

Jeg har forøvrig fått tak i ett HFL 7.2kW aggregat som jeg tenker å montere i mellomtiden , har noen kjennskap til disse? Fant på nettet at det står en mitsubishi l2e motor i. Har litt tvil om hvor lenge det vil vare da jeg kommer til å ta ut nær maks effekt ganske ofte , men det var billig så jeg tok en sjangs å kjøpte .

Stamford generatoren og en Sabb eller annen stasjonærmotor vil nok være en bedre løsning på sikt ..

Min Mittibushi L3E motor er nær ved å runde 20.000 timer og verken ryker eller bruker olje, kun beskjeden svartrøyk på full last.

• Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...