Jump to content

Jabsco toalett med TMC pumpe, støy?

Astor

Recommended Posts

Vurder også å bytte ut min manuelle Jabsco mot noe elektrisk. Jeg sliter litt med å finne et toalett som passer inn i kassen der jeg har toalett nå.....

En annen ting jeg ikke liker med b.la TMC er at pumpa både tar ut vann og inn nytt sjøvann i samme operasjon. Jeg har fast rutine etter helgetur å spyle gjennom septik med ferskvann fra dusj sammen med litt "godstoff" ;-)

Dette gjør at jeg nok må gå for en litt dyrere modell som har funskjonen "kun tømming".

Jabsco QF virker kanon bra men prisen er temmelig stiv!

Jada, det er den. Jeg har hatt den en sesong og er veldig fornøyd. Jeg kjøpte den høsten 2012 i USA og med moms og frakt (jetcarrier.no) var det under halve prisen av i Norge. Jeg måtte gjøre noen glassfibermodifikasjoner for å få plassert den, så det var endel jobb. Jeg hadde den gamle bråkepumpen til Jabsco tidligere. Bortsett fra at den lagde et forferdelig leven, fungerte den fint i mange år.

Eivind

Jada, det er den. Jeg har hatt den en sesong og er veldig fornøyd. Jeg kjøpte den høsten 2012 i USA og med moms og frakt (jetcarrier.no) var det litt over halve prisen av i Norge. Jeg måtte gjøre noen glassfibermodifikasjoner for å få plassert den, så det var endel jobb. Jeg hadde den gamle bråkepumpen til Jabsco tidligere. Bortsett fra at den lagde et forferdelig leven, fungerte den fint i mange år.

Eivind

Og du har faktisk helt rett :blush: sorry! Men uansett, - selv ved stengt vanninntak ifb. at dassen har tettet seg med heftig kjøring av pumpen for å få ut dritten uten å fylle opp med mer sjøvann, har jeg ikke fått problem med impelleren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ser fordelene ved spyling med ferskvann, men har ikke funnet en god løsning ved tilkobling av toalettet til ferskvannstanken i båten.

En treveisventil på innløpet til pumpa, så er vel problemet løst? Sjøvann og ferskvann velges med et enkelt håndgrep?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vel, nå er det vel ingen forbindelse mellom vann inn og det som står i skålen og som skal spyles bort? Spylevannet sendes jo vha. impelleren opp til kanten av toalettskålen og sendes derfra ned i skålen fra flere hull i poselenen rundt kanten øverst?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det kommer kanskje en "vvs tekniker" og korrigerer nå Lars, men jeg mener å huske at enkelte bakterier klarer å bevege seg motstrøm. Derfor er/var det vakumventil på bideer slik at basiluskene ikke skulle komme inn i drikkevannet.

Det er da ingen tilbakeslagsventil på toaletter i hus, og ingen basiller kryper inn i rørene igjen der? Høres ut som en rar problemstilling...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...