Astor Startet 27.Januar.2014 Del på Facebook Startet 27.Januar.2014 Vi har en Jabcotoalett ombord som vi ønsker å sette elektrisk pumpe til. Har hørt at TMC-pumpen passer perfekt til Jabscotoalettet. Er klar over litt mer støy enn på den orginale pumpen, men prisen er en tredjedel. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
All In Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Støyen er det vel bare nabobåten som våkner av når du står opp før solen;-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Det har jeg aldri fått klage på og hadde jeg fått det så hadde jeg dr ... ... Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ocean Queen Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Den fungerer veldig fint. Satte inn samme pumpe til samme toalett i gamlebåten. Brukte den i ni år uten noen problemer. Bra pumpe til bra pris. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Løp og kjøp Astor, bråker litt men fungerer bra. Det finnes også et ombygningssett med vakumpumpe... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 (redigert) Husk at vi kondisjonerte har godt støyisolerte båter, må dere vite. Vi hører knapt vår egen fjert… Og at folk ligger til sengs halve dagen må være dem problem…:) (I dag var jeg jammen i støtet) Redigert 27.Januar.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
index Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Vi hører knapt vår egen fjert… Du skal ikke se bort fra at dette også har noe med alderen å gjøre, Astor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
All In Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Hehe. Kl 05 har jo vi småbarnsforeldre knapt lagt oss... Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Vurder også å bytte ut min manuelle Jabsco mot noe elektrisk. Jeg sliter litt med å finne et toalett som passer inn i kassen der jeg har toalett nå..... En annen ting jeg ikke liker med b.la TMC er at pumpa både tar ut vann og inn nytt sjøvann i samme operasjon. Jeg har fast rutine etter helgetur å spyle gjennom septik med ferskvann fra dusj sammen med litt "godstoff" ;-) Dette gjør at jeg nok må gå for en litt dyrere modell som har funskjonen "kun tømming". Jabsco QF virker kanon bra men prisen er temmelig stiv! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Det "problemet" løser du med en stengekran ved siden av toalettet på sjøvannsinntaket. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Husk at vi kondisjonerte har godt støyisolerte båter, må dere vite. Vi hører knapt vår egen fjert… Det kan være andre årsaker også Astor. Når man trer inn i de kondisjonertes rekker blir både hørsel og ringmuskelen litt redusert. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Det "problemet" løser du med en stengekran ved siden av toalettet på sjøvannsinntaket. Hva skjer med impelleren når du stenger vannet Lars? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 TMC motoren har ikke gummiimpeller. Dessuten er det vel ikke så mange sekundene du bruker til denne spylingen med fersvann? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
eivindch Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Jabsco QF virker kanon bra men prisen er temmelig stiv! Jada, det er den. Jeg har hatt den en sesong og er veldig fornøyd. Jeg kjøpte den høsten 2012 i USA og med moms og frakt (jetcarrier.no) var det under halve prisen av i Norge. Jeg måtte gjøre noen glassfibermodifikasjoner for å få plassert den, så det var endel jobb. Jeg hadde den gamle bråkepumpen til Jabsco tidligere. Bortsett fra at den lagde et forferdelig leven, fungerte den fint i mange år. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Jabsco QF virker kanon bra men prisen er temmelig stiv! Jada, det er den. Jeg har hatt den en sesong og er veldig fornøyd. Jeg kjøpte den høsten 2012 i USA og med moms og frakt (jetcarrier.no) var det litt over halve prisen av i Norge. Jeg måtte gjøre noen glassfibermodifikasjoner for å få plassert den, så det var endel jobb. Jeg hadde den gamle bråkepumpen til Jabsco tidligere. Bortsett fra at den lagde et forferdelig leven, fungerte den fint i mange år. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 (redigert) Jeg skal ikke protestere så høylytt Lars, men jeg mente jeg var bombesikker på at impelleren var av gummi... Jeg ser fordelene ved spyling med ferskvann, men har ikke funnet en god løsning ved tilkobling av toalettet til ferskvannstanken i båten. Redigert 27.Januar.2014 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Og du har faktisk helt rett sorry! Men uansett, - selv ved stengt vanninntak ifb. at dassen har tettet seg med heftig kjøring av pumpen for å få ut dritten uten å fylle opp med mer sjøvann, har jeg ikke fått problem med impelleren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Jeg ser fordelene ved spyling med ferskvann, men har ikke funnet en god løsning ved tilkobling av toalettet til ferskvannstanken i båten. En treveisventil på innløpet til pumpa, så er vel problemet løst? Sjøvann og ferskvann velges med et enkelt håndgrep? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Flid Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Er litt usikker på om det er så enkelt. Rent vann i tanken / bakterier i toalettsystemet. Her skal det kanskje være "brutt løp". Samme problematikken som i bideer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Vel, nå er det vel ingen forbindelse mellom vann inn og det som står i skålen og som skal spyles bort? Spylevannet sendes jo vha. impelleren opp til kanten av toalettskålen og sendes derfra ned i skålen fra flere hull i poselenen rundt kanten øverst? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Det kommer kanskje en "vvs tekniker" og korrigerer nå Lars, men jeg mener å huske at enkelte bakterier klarer å bevege seg motstrøm. Derfor er/var det vakumventil på bideer slik at basiluskene ikke skulle komme inn i drikkevannet. Sitér dette innlegget Link to post
Zeiss Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Er det noen som har erfaring med vannforbruket når ein har el.toalett, kontra pumpetoelett. Meir eller mindre septik? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Jeg har TMC elektrisk og bruker mindre vann enn ved manuelt som jeg hadde før. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Det kommer kanskje en "vvs tekniker" og korrigerer nå Lars, men jeg mener å huske at enkelte bakterier klarer å bevege seg motstrøm. Derfor er/var det vakumventil på bideer slik at basiluskene ikke skulle komme inn i drikkevannet. Det er da ingen tilbakeslagsventil på toaletter i hus, og ingen basiller kryper inn i rørene igjen der? Høres ut som en rar problemstilling... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.