Hakkannen Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Det er da ingen tilbakeslagsventil på toaletter i hus, og ingen basiller kryper inn i rørene igjen der?...I hus står vel vanntrykket på konstant? Har tenkt på dette selv da jeg har to stk Jabsco QF ombord som spyler med ferskvann fra tanken. Skrur av trykkvannspumpa etter bruk, i tilfelle lekkasje når jeg ikke er ombord. Merker pumpa spinner seg opp neste gang jeg skrur den på for å bygge opp trykket igjen. Av det har jeg resonnert meg fram til at siden trykket faller må gjerne vannet i rørene sige tilbake litt med tiden når pumpa ikke er i bruk? Drikker aldri vannet fra tanken, men pusser jo tennene i det. Har lite lyst på urinveisinfeksjon eller lignende i munnen, kan umulig være særlig greit.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Urinveisinfeksjon i munnen høres ikke greit ut nei;-)) Men argumentene her var at bakteriene kunne svømme "mot strømmen", og det høres bare rart ut. Med opplegget jeg foreslo har du en treveisventil du stenger før du stenger av pumpa, og da kan jeg ikke forstå annet enn at dette burde være OK. Men problemstillingen er uansett ikke aktuell for meg, jeg har manuell pumpe og bruker slange fra vasken ned i skåla ved behov for ferskvann. Synes det er helt OK å pumpe selv, såpass mosjon har jeg ikke vondt av! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 (redigert) Her er TMC manualen To separate pumper vann og dritt. med gummi impeller på det rene vannet. http://webserver.flak.no/vbilder/06612.pdf Zeiss Er det noen som har erfaring med vannforbruket når ein har el.toalett, kontra pumpetoelett. Meir eller mindre septik? Det vil ha noe med opplæringen å gjøre, lett og mulig litt moro å holde "knappen" bryteren inne litt for lenge. Men med nøktern bruk vil tippe på mindre vann. Redigert 27.Januar.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Zeiss Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Er det noen som har erfaring med vannforbruket når ein har el.toalett, kontra pumpetoelett. Meir eller mindre septik? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Her er TMC manualen To separate pumper vann og dritt. med gummi impeller på det rene vannet. http://webserver.flak.no/vbilder/06612.pdf Det er vel ikke helt korrekt. Det er en gummiimpeller på det rene vannet, og en stiv skovel "impeller" for dritten. Men, begge drives av den samme elektriske motoren med den samme akslingen. Så her er det en mikroskopisk mulighet for lekkasje mellom dritt og rent vann langs akslingen dersom pakningene ikke er 100%. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 28.Januar.2014 Del på Facebook Svart 28.Januar.2014 Lars og det tror du på? Da må en holde på sjøvann spyling og helde en bøtte FVvann i toa`n ved behov. Enkelt og greit. Eller dette opplegget burde være 110% sikker. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 28.Januar.2014 Del på Facebook Svart 28.Januar.2014 Lars og det tror du på? Nei, ikke egentlig. Jeg ville bare nevne den eneste muligheten for sammenblanding av dritt og rent vann. I tillegg til dette vil også eventuelle bakterier ha lang vei å vandre tilbake til ferskvannstanken. Akslingspakningene er nok ment å holde helt tett, men kanskje problem etter 20 år? Selv ville jeg ikke nølt med å bruke ferskvann om jeg hadde hatt stor nok ferskvannstank. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.