Jump to content

Noen spørsmål om selco 13 fot


torekunde

Recommended Posts

Hei! Jeg lurte litt på selco har tenkt å kjøpe meg en nå, men den trenger litt oppussing.

spørsmål som jeg lurer på:

 

hva er maks motorstørelse på en selco 13 foter?

hvor får jeg kjøpt vindskjerm til disse båtene?

hva er det jeg bør se etter av feil/mangler?

hvor fort vil den gå med de forskjellige motorstørelsene?

har tenkt å montere stereoanlegg i båten, hva gir mest for pengene?

er det en spesiell motortype/merke jeg bør se etter?

 

håper noen kan gi meg svar på dette :flag:

Link to post

hva er maks motorstørelse på en selco 13 foter?

På Selco Selboy er 35Hk maks. angitt fra produsenten. Men jeg freser rundt med 50Hk uten problem på min. For sikkerhets skyld forsterket jeg akterspeilet da jeg fjernet skummet i dobbeltbunnen - se trådene Ingar linket til over.

hvor får jeg kjøpt vindskjerm til disse båtene?

Det lurer jeg på også. En ting er å bytte ut glasset - det fikser sikkert mange glassmestere, men selve ramma rundt trenger også og byttes på min. Har fisket en del rundt uten å finne noen som kan levere noe slik. Finner du ut noe, er det fint hvis du poster noe rundt det.

hva er det jeg bør se etter av feil/mangler?

Den største svakheten er nok alt vannet som ofte befinner seg i dobbeltbunnen. Med den ekstra vekten dette medfører. Ellers er det vel stort sett de samme tingene som på andre tilsvarende båter. Kontrollere skroget for synlige skader, sjekke kvaliteten på evt. reparasjoner i skroget, se etter tegn på pest, kontrollere tilstanden på evt. påhenger, sjekke tilstanden på evt. kalesje (Jordslag, gliderlåser, sømmer, osv)

hvor fort vil den gå med de forskjellige motorstørelsene?

Han jeg kjøpte min av påstod den gikk litt i overkant av 40 knop med 50Hk og den rette propellen. Pga at jeg lykkes med kunststykket å støpe inn en deformasjon av bunnen da jeg fjernet skummet, har jeg ikke fått testet toppfarten ennå. Båten legger seg for mye over til siden til at det har vært forsvarlig. Men jeg har hatt den i 35 på knopmeteret og hadde mer å gå på.

har tenkt å montere stereoanlegg i båten, hva gir mest for pengene?

Blir vel litt smak og behag. Det spørs hva slags forventninger du har til lyden og hvor mye du kunne tenke deg å investere. Først er det greit å vite hva slags prisnivå vi snakker om.

 

Velkommen i Selco klubben! Legg gjerne inn båten i erfaringsdatabasen. Der kan du forresten lese om flere andre Selco'er også.

Link to post

Jeg leste den guiden din i natt ingar, samme med ditt proskjekt båtdilla. Har enda ikke hatt anledning til å se på båten!

 

hvordan finner jeg ut om det er vann i mellom skrogene uten og åpne hele greiene?

 

hvor mye veier sealboy orginalt?

 

det jeg ikke skjønner helt er hvordan det kan bli vann i mellom skroget? fordi det er jo åpning på

 

hekken hvor du kan øse ut alt vannet?

 

eller er det bare bunnen?

 

hvor får du kjøpt kalesje?

 

btw. båtdilla hvordan fikk du tak i den "stigen" som du har i bunnen av båten din?

 

måtte du sveise den?

 

Kan ikke sveise skjønner du!

ang. stereoanlegg så kunne jeg tenke meg å bruke rundt 2000kr på det!

 

mvh: Fredrik

Link to post

Han som overtok min gamle Selco kjøpte ny vindskjerm fra Golar ( mange år siden nå-- vet ikke om firmaet finnes lenger ?) Istedet for panorama-ruta ble det da to-delt frontrute og sideruter. Ganske forskjellig fra originalen, men jeg synes faktisk det ble pent. Mer moderne " look".

Lykke til med Selco-prosjektet!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Kikket på guiden til Ingar og har noen kommentarer:

Det var meg som pusset opp Selmaran i 2001 og jeg vil gjerne understreke

ett viktig punkt:

Når man bruker finer til å bygge opp nye spanter MÅ man IKKE

la de gå helt inntil bunnen på båten! :nonod:

Det er fordi finer ikke har fjærende egenskaper men er helt stiv.

Bunnen på båtene er ganske tynn og beregnet på å ta kreftene fra vannet

som en jevn flate. Den er ikke beregnet for punktbelastning.

http://www.yachtsurvey.com/HullFailPart1.htm (se tekst under 1. bilde)

http://www.yachtsurvey.com/HullFailP2.htm (se bildetekstene)

Fineren bør pakkes helt inn i plasten, også på toppen.

http://www.yachtsurvey.com/preventing_rot_...ulated_wood.htm

Det er den glassfiberarmertepolyesteren som skal ta kreftene. Den er fleksibel, og

hvis det støpes 10-15cmut mot bunnen på hver side av finerplaten, unngår man

punktbelastning helt. :smiley:

Noen små skumbiter under platene og litt tape på toppen, holder fineren på plass til

støpen er på.

Det ble også nevnt 8 lag glassfiber. Det er fullstendig "overkill". 3-4 lag på

hver side av finerplaten holder lenge. Dette er sterke materialer!

Husk for all del hull under spantene slik at vannet kan samle seg og

dreneres ut bak.

Ellers ville jeg brukt glassfiberdørken som allerede var i båten om igjen. Det gir et mer

originalt utseende enn en innplastet finerplate (som også er mye tyngre)

Begynn med å slipe et kileformet spor langs kanten av dørken. Bruk vinkelsliper med

papirslipeskive. (Er ikke sikker på rette navnet. De er kjempeeffektive). Kutt deretter

med kutteskive (trenger ikke diamant). Når alt er ferdig under, (husk topcoat, og ta bilder

på at alt er riktig gjort i tilfelle du skal selge båten) støper du den gamle dørken på plass

med glassfiberremser i kilesporet du slipte i begynnelsen, og får flat fin skjøt slik det var originalt.

Er det behov for ytterligere feste, kan du bruke plateskruer med pakning (slike som brukes på tak)

og skru gjennom dørken og ned i spantet under innredningen der det ikke syns.

Noen generelle kommentarer til skummet bunn:

Disse båtene ble lagd med innstøpt dørk og ikke innerskrog. Det er erfaringsvis umulig å få

en slik dørk 100% vanntett. I tillegg er ikke polyester vanntett, men suger vann igjennom.

Skummet trekker også vann, dette fryser og lager større porer og hulrom.

http://www.yachtsurvey.com/moisture_meters.htm (se siste bilde med forsøket der farget vann

suges opp i skummet på fem minutter)

Skrogbevegelser ved kjøring "pumper" vannet slik at ytterligere skum knuses. (hydraulisk erosjon)

I verste fall er skummet blitt til pulver, og resten fylt med vann.

Dessverre lages enda båter på denne måten. Også som "sandvich konstruksjoner" der det ikke

er mulig å gjøre noe med det. :cryin:

At båtene ikke er vanntette, gjør det også veldig viktig å kunne drenere alle hulrom.

http://www.yachtsurvey.com/internal_hull_accessibility.htm

 

Lykke til med jobben. Gjør du det ordentlig får du en lettere båt, mer holdbar båt

og en mer verdifull båt. Husk å ta bilder! :smiley:

Link to post

hvordan finner jeg ut om det er vann i mellom skrogene uten og åpne hele greiene?

Veie båten på en veiestasjon er en måte.

hvor mye veier sealboy orginalt?

Hvis du titter på Selco i erfaringsdatabasen, finner du båten til Kjetil M. Der finner du også en link til hans hjemmeside hvor det er lagt ut en masse Selco brosjyrer nederst på forsiden. Disse er et must for alle Selco freaks. Brosjyrene antyder vekt på ca. 175kg på 13 foterene. Båten min veier nok på andre siden av 200-tallet, men det er da foretatt en rekke forsterkninger i forhold til originalt.

det jeg ikke skjønner helt er hvordan det kan bli vann i mellom skroget? fordi det er jo åpning på hekken hvor du kan øse ut alt vannet?

Noe er nevnt i tidligere innlegg. Den vanligst forekommende årsak i tillegg til det som allerede er nevnt, vil jeg tro er slurv ved montering av ting som krever borring i skroget. Man tetter ikke bra nok og får innsig av regnvann og annet vann som til tider er i båten. Dette siger vanskelig ut igjen og hoper seg opp over tid slik at selv den minste lekkasje kan bli mye etter hvert.

hvor får du kjøpt kalesje?

Kjøpte ny til min hos en lokal kalesjemaker på Gjøvik. Gjør rimelig bra arbeide til en rimelig penge. Krevde å få båten hjem til seg slik at passformen ble best mulig. Konstruerte om hele kalesjen. Den originale er jo ikke direkte vakker i fasongen. Lagde isteden en som ser penere ut rent utseendemessig (Ihvertfall i mine øyne), i tillegg til at det er adskillig bedre takhøyde enn originalt. Satte også inn flere vinduer enn originalt. Lagde femitrekk for å trekke utenpå kalesjen når den er slått ned. For alt dette tok han 5500,- Har lyst til å se de som går utenpå dette prismessig.

btw. båtdilla hvordan fikk du tak i den "stigen" som du har i bunnen av båten din?

Stige?? Mener du stringerne? De er laget av 12mm Meranti plater som er limt og skrudd, deretter kledd helt med glassfiber slik at det skal tåle litt fuktighet over tid. Husk å lage kanaler slik at vannet ikke kan samle seg opp rundt stringerne.

ang. stereoanlegg så kunne jeg tenke meg å bruke rundt 2000kr på det!

OK - da vet dere det - HiFi freaker. Det er noen år siden jeg interesserte meg for HiFi, overlater jeg til andre å synse om dette. Selv er jeg fornøyd bare jeg har såpass at man blir ugrei i magen av trøkket fra bassen hvis knappen vris for mye til høyre... Og at det ikke låter sprengt høyttaler...
Link to post
  • 13 år senere...

Hei.

Jeg har en rød Selco 13 fot med nummer 04 1532 på platen som står bak i "brønnen". Noen som vet når den ble produsert? Og hvilken modell er dette? Den har "amerikanske"  finner som stikker litt opp bak på begge sider, og 2 stjerner på hver side bak. Finnes det oversikt over produksjonsnummer fra Selco? Vedlegger bilde av båten som er i god forfatning. Kalesjen er også 90% ok. Hva selges slike for i dag? 

Selco.jpg

Redigert av Grubis (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...