Jump to content

Valg av gummibåt og motor som skal henge i daviter

spiderbob

Recommended Posts

Hei!

Skal ha en ny gummibåt som skal henge i davitere på en Scand Atlantic. Ettersom jeg ikke har "vinsj"/"sveiv" i davitere og må heve/senke med muskelkraft er jeg ute etter noe som er lett, men samtidig sjøsterk, hvis mulig.

Jeg tenkte at i en nødsituasjon (motor streiker) bør gummibåt kunne dra den store båten, holder det da med en 6hk?

Foreløpig har jeg sett på http://bakken-motor.no/bater_single/gt-290/ med en http://pal.finn.no/pal/bakkenmotor/boat/motor/object?finnkode=45813358 hvilket gir en totalvekt på 69kg. Er dette for tungt tatt i betraktning litt sjø osv? Vil jeg klare å dra opp 70kg for hånd?

Båten har en nyttelast på 500kg så da bør 2 voksne + 3 barn kunne bruke den som livbåt?

Har sett på noen vaiersveiver på maritim.no http://www.maritim.no/fortoyning_2/vinsj-og-utstyr/trailervinsj/trailervinsj-450kg-4-1 som jeg kanskje tenkte jeg kunne montere på davitere, men usikker på om dette er lurt?

En annen ting er eksos og gummibåt, ødelegger dette veldig?

Alle tips mottas med takk.

Hei,

har du badeplattform?

Da kan du lage til en krybbeordning som du senker gummibåten nedpå, slipper du å løfte så høyt.

Jeg har den ordningen selv nå, hadde først bare krybbe på plattform, men ble veldig høyt å løfte opp hver gang og vanskelig. Kjøpte så daviter som jeg skrudde på (med sveiv i seg). Tanken er nå å bruke davitene til å løfte båt og motor opp på krybbeordningen. Slipper man å ha gummibåten dinglende i davitene, samtidig som jeg ikke løfter i hjel meg hver gang gummibåten skal i krybben. Er en Ilas krybbe jeg har. Har ikke prøvd det ut ennå, men har god tro på dette :smiley: . Hadde jeg ikke hatt ilas krybben ville jeg laget noe tilsvarende, hvertfall ikke betale 8000,- for noe syrefast stål og 2 stykk 2"x8" teak biter på ca 50 cm hver seg.

Har ikke stor plattform jeg heller, da den er integrert i båten. Jada, plattformen fungerer fint med krybben der, da krybben i basis bare er to stykk 2"x4" 50 cm lange som står på høykant og halvparten stikker ut over plattformens ende. Men med gummibåten plassert i den blir det trangt. På andre siden blir trangt om gummibåten henger i davitene med. Hvis du søker på Ilas krybbe vil du finne de der. Koster 8000,- fullstendig galskap, lag tilsvarende selv. men greit å ha sett prinsippet før man setter i gang. Jeg har i tillegg nå skjært vuggeform i plankene, slik at gummibåten ligger stødigere der.

Jeg søkte en del på båtkrybber før jeg kom til denne ordningen, tenkte å bytte ut ilas saken. Men viste seg at løftbare krybber fort koster fra 15.000,- og oppover, helt ville priser synes jeg. Derfor endte jeg med å kjøpe 2 whitall daviter (identiske med ilas davitene) brukt. Disse davitene er jo også helt ville i pris, nye fra 20.000,- og opp. Davitene i seg selv er også i veien da de står der permanent, bedre slik sett med teleskop daviter, men det hadde ikke min båt skroget til i akterenden. På de siste 366 produsert i 94-96 kom denne muligheten i akterenden har jeg registrert.

I det hele tatt gummibåt er noe dritt å ha med seg har man ikke megaplattform, egen jolleparkering eller lignende, men noe må den unge garde ha å holde på med og så er det en ekstra sikkerhet på tur.

Har hatt Scand båt selv med daviter. Scand egner seg best med det. Din plattform og båtens tunge fange med hekker vil ikke fungere med Jolla plassert på badeplattformen.

Du klarer å trekke opp den med slik sveiv, men om du søker litt på finn.no etter brukte med sveiv, så ville det gjort det enklere for deg.

Husk at hekken er myk og at du har stor nok plate i alu eller syrefaste på innsiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...