Jump to content

Er skottbekledning en nødvendighet?

ailuwest

Recommended Posts

Skrogtrekk både isolerer for temp og lyd. Det er med på å hindre kondens og gjør båten lunere å oppholde seg i. Demper lyden inni båten.

Om båten er uten skrogtrekk, så vil du nok oppleve mere støy i gjestehavner.

Du må bruke mere varme ombord for å holde grei temp.

Du kan jo også vurdere å legge 10mm skrogisolasjon før trekket legges på. Maritim

.no har et veldig bra et med lim. Mulig det fortsatt er på tilbud. Har isolert så og si hele båten min, og du verden hvor det hjelper.

Om du maler først, så blir det meget bra.

Redigert av Eureka (see edit history)

Har tenkt å bo i båten, så får vel bare bite i det sure eple og få på plass skrogbekledning. Og da er det vel bare å få på plass skrogisolasjon også.

Angående det med kondens, sikker på at det kommer til å renne nedover veggene uten? For det virker ikke som om det er så veldig mye nå, og det er noen minusgrader ute for øyeblikket.

Redigert av ailuwest (see edit history)

Støtter de andre her som anbefaler isolasjon og skrogtrekk!

Bor i båten min på tredje året nå. Merket markant forskjell i fyringsutgifter og komfort etter jeg isolerte og limte på nytt skrogtrekk som erstatning for det gamle mugne skrogtrekket som var der originalt. Varmen kommer lettere når jeg fyrer opp dieselovnen og det er generelt lettere å holde en jevn varme ombord. Før isolering var det kondensfestivalen.no både sen vår, sommer og tidlig høst hver gang jeg lagde mat eller sov. Klart, var det varmt ute kunne jeg lufte godt, men vi bor ikke i syden. Vinterstid var det mindre kondens, da holdt dieselfyren luftfuktigheten lav, men var ikke så mye vits å fyre for kråkene sommerstid. Ja, det koster både tid og penger å isolere og gjøre det fint med skrogtrekk, men for min del har besparelsene i fyringsutgifter og den økte komforten ombord gjort at det er verdt det :thumbsup:

Stemmer, den typen. Har ikke isolert rundt vinduene pga innerlineren. Kommer vel litt ann på hvordan vinduene er montert og om selve skrogtrekket skal inn under innerrammen. Da blir det vel eventuelt å avslutte isolasjonen med en skråkant inn mot rammen og så felles trekket inn under rammen. - kun synsing uten erfaring med isolasjon rundt vindu.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...