ailuwest Startet 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2014 Hei. Driver å river gammel skottbekledning i båten min, men er det noen vits i å sette inn ny? Eller går det fint å bare male på tokomponents? Ser jo for meg at skottbekledningen isolerer litt, men har heller ikke lyst til å seile i kalde farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 (redigert) Skrogtrekk både isolerer for temp og lyd. Det er med på å hindre kondens og gjør båten lunere å oppholde seg i. Demper lyden inni båten. Om båten er uten skrogtrekk, så vil du nok oppleve mere støy i gjestehavner. Du må bruke mere varme ombord for å holde grei temp. Du kan jo også vurdere å legge 10mm skrogisolasjon før trekket legges på. Maritim .no har et veldig bra et med lim. Mulig det fortsatt er på tilbud. Har isolert så og si hele båten min, og du verden hvor det hjelper. Om du maler først, så blir det meget bra. Redigert 27.Januar.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Det spørs hvordan du tenker å bruke båten. Om du ikke planlegger å overnatte mye i den kan maling være helt OK. Og lett å holde rent er det jo også. Men kondensen renner nedover skrogsidene etter en overnatting.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ailuwest Svart 27.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 (redigert) Har tenkt å bo i båten, så får vel bare bite i det sure eple og få på plass skrogbekledning. Og da er det vel bare å få på plass skrogisolasjon også. Angående det med kondens, sikker på at det kommer til å renne nedover veggene uten? For det virker ikke som om det er så veldig mye nå, og det er noen minusgrader ute for øyeblikket. Redigert 27.Januar.2014 av ailuwest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Det er den tiden på året med lavest luftfuktighet nå. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Som bobåt vil du definitivt ha glede av isolasjon, særlig nå når du først skal ta av trekket og legge nytt. Etter min mening betyr det at du kan gå ned i størrelse på eventuell varmer om du må bytte det. Om det er noe båtlukt som sitter i skroget innvendig, så går jeg ut i fra at eventuell lukt vil bli innkapslet ved overmaling. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Min båt er isolert pluss skrogtrekk, men etter en natt i båten renner kondensen fra vinduene og drypper ned i køya. Med kun malt glassfiber hadde overnattingene blitt en heller utrivelig affære... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Støtter de andre her som anbefaler isolasjon og skrogtrekk! Bor i båten min på tredje året nå. Merket markant forskjell i fyringsutgifter og komfort etter jeg isolerte og limte på nytt skrogtrekk som erstatning for det gamle mugne skrogtrekket som var der originalt. Varmen kommer lettere når jeg fyrer opp dieselovnen og det er generelt lettere å holde en jevn varme ombord. Før isolering var det kondensfestivalen.no både sen vår, sommer og tidlig høst hver gang jeg lagde mat eller sov. Klart, var det varmt ute kunne jeg lufte godt, men vi bor ikke i syden. Vinterstid var det mindre kondens, da holdt dieselfyren luftfuktigheten lav, men var ikke så mye vits å fyre for kråkene sommerstid. Ja, det koster både tid og penger å isolere og gjøre det fint med skrogtrekk, men for min del har besparelsene i fyringsutgifter og den økte komforten ombord gjort at det er verdt det Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Hakkannan, jeg lurer på hva du brukte til isolasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 (redigert) Han brukte maritim sin. Sjekket nå at den fortsatt er på tilbud til 119 pr plate. Ellers er det 149. Løp og kjøp. Redigert 27.Januar.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Disse: http://www.maritim.no/interior-eksterior/byggematerialer/polstring-skottbekledning/skrogisolasjon-10mm-100x50cm-selvklebend men hvordan gjør derer rundt vinduene? vindusrammene? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Stemmer, den typen. Har ikke isolert rundt vinduene pga innerlineren. Kommer vel litt ann på hvordan vinduene er montert og om selve skrogtrekket skal inn under innerrammen. Da blir det vel eventuelt å avslutte isolasjonen med en skråkant inn mot rammen og så felles trekket inn under rammen. - kun synsing uten erfaring med isolasjon rundt vindu. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 ok, jeg og tenkte på en skråskjæring av isolasjonen mot vindusramma. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.