Erik Startet 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2014 Ved kraftig østavær må jeg rømme båtplassen min, og legge båten på en gjesteplass som er bedre skjermet. Normalt er det 1-2 runder med slikt vær pr vinter, og det varer da 2-3 dager max. Nå på Søndag var det 14 dager siden jeg flyttet, og værprognosene tilsier at det blir minst en uke til. 3 uker sammenhengende østlig vær av tildels kraftig (sterk kuling til liten storm periodevis) kan jeg ikke huske at vi har hatt her før. Er det noen værprofeter her som kan si noe om hvor langvarig vi kan risikere at det blir ? Hvis det ikke høytrykket snart flytter seg så burde det vel uansett snart være tømt ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gutek Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 I Sogn i gamle dager sa de at dersom østavinden varte i tre dager så ville den vare i tre uker.Kanskje det er slike uker vi har nå ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Som prognoserne lige nu ligger, så kommer der et skift til mere klassisk "vestavær" med lavtryk fra Atlanten omkring 1-3. februar. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Jeg er også skittlei av denne kraftige østavinden Slik det ser ut så langt har det ikke blåst like mye i januar på elleve år. Bor i båten på tredje året og har ikke opplevd maken i løpet av disse tre vintrene. Ja, det stormet i fjor og i forfjor og, men det var ikke så langvarig kuling/storm over tid som nå. Med tanke på vindretning de siste tre årene så har det vært hovedsaklig østlig/sør-østlig vind både vinteren 2011/2012, 2012/2013 og nå denne vinteren så langt (jeg er naturlig nok opptatt av vindretning da jeg ligger i ei havn som merker østavinden alt for godt). Så med den erfaringen kommer jeg i alle fall ikke til å velge en østavendt havn en gang til ved et eventuelt havnebytte i framtiden.. Østavendte havner skulle vært forbudt, i alle fall vinterstid Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Ikkje mykje godt så kjem østfra! Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
ut mot havet Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Har stort sett vert kuling og storm i heile haust og vinter, har båten liggende ute i vinter for å kunne bruke den litt men har fått brukt den eit fåtall dager. Kan ikkje huske at det har vert så langvarig med sterk vind her på Vestlandet tidlegere. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Seilabstinensene begynner å bli akutte nå, merker jeg også er lei av å lene meg mot vinden så godt som hver eneste gang jeg beveger meg utover brygga. Riktignok er det langt varmere enn på samme tid i fjor (da vannet var stivt inne i havna her), til gjengjeld hadde vi da stjerneklart og sol hver eneste dag. Jeg ligger for så vidt ikke så verst beskyttet (litt utsatt fra sørvest, men nabobåtene dekker opp for det ganske bra), men det er jo nesten så en kan lure på å gjøre landboer av seg hvis dette skulle være normen. Våren kommer snart, har jeg bestemt meg for. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Vinden vil nok fortsætte med at være kraftig på vestlandet i den kommende tid. Bare fra en anden retning... Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Ikkje mykje godt så kjem østfra! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Zitt Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Ikkje mykje godt så kjem østfra! Jo, østavinden med fint vær! Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Østavinden gir seg ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
Erica100 Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Synes faktisk at det "litt" greit med slikt vær, ingen nedbør eller noe form for snø her i Bergen.... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Vi har et omegahøytrykk i øst som fører til øst og sørøst her i trøndelag... østavind betyr for oss klarvær og tørr vind noe som har ført til ekstremt stor fare for skogbrann.. flere kystsamfunn rammet, der det ikke er noe snø i terrenget. det blir relativt lite sjø i leia, men fergeleier inne i fjordene er lit utsatte for kraftig østavind. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Seilaren Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Synes faktisk at det "litt" greit med slikt vær, ingen nedbør eller noe form for snø her i Bergen.... Korleis er det mogeleg og synast dette været er greitt med alle dei brannane som herjar og har herja i landet vårt? Nei, no vil me ha mykje nedbør fort! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 då blir vi kvitt litt flått Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Erica100 Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Jeg snakket om været ikke om de tragiske hendelsene som har skjedd, fatte å forstå hvordan du klarte å dra det inn i denne tråden, Fint vær på kreta og, uten å nevne noen om finanskrisen som rår der :) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Jeg snakket om været ikke om de tragiske hendelsene som har skjedd, fatte å forstå hvordan du klarte å dra det inn i denne tråden, Fint vær på kreta og, uten å nevne noen om finanskrisen som rår der :) Eg synes også det er fint med dette været vi har nå på vestlandet.Regn får vi jammen nok av her det er sikkert.Vi får ta det som kjem ,veret styrer ikkje vi som bur på vestlandet iallefall... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Erica100 Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Godt noen er enige da :) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 (redigert) Resultat etter østavindens herjinger Aluminiumsrekka skal egentlig ha et halegatt i enden der, men det ble revet løs og ligger på 12 meters dyp nå. Rekka er bøyd ut (bøyde det litt tilbake før bildet ble tatt) og skruene som festet den i dekk er knekt tvers av. Så at det har vært krefter tilstede er det ikke tvil om. Nå har jeg justert fortøyningene (doble, just in safety case) slik at de går rett over aluminiumsrekka og rett ut fra kryssholtet. Ikke ideelt, men håper det holder gjennom kulingen/stormen som er meldt på lørdag. Fra hvilken retning tro? Stemmer, fra sørøst. Jippi. Redigert 30.Januar.2014 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 31.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 (redigert) Trasig Hakkanen Ikke så lett å se på bildet om du har samme system som meg, men her fikk jeg deler til min rekkelist ihvertfall : http://www.svb24.com/en/category/rail-amp-boatchairs.html Personlig er jeg ikke i stand til å dra ut med båten for tiden pga en defekt Dynamo som jeg enda ikke har fått byttet, men heldigvis fikk jeg det såpass sammen at jeg fikk flytta båten før det helsikkes østaværet begynte ihvertfall . Men til dere som lovpriser dette været : Selv om det gir fralandsvind så må det da gå ut over båt-bruken ? Jeg vet det er flere helger jeg hadde valgt landligge i det siste selv om skuta hadde vært funksjonsabel.. Apropos det, er det noen som har sett noe til ferdatorsken enda i år ? Mao begynner det å haste med å få fiksa dynamoen ?? De burde vel dukke opp snart, selv om de har motvind ..... Redigert 31.Januar.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Møkkalasset Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 (redigert) Det er her helt Sør at østaværet virkelig merkes. Det faller 20 - 40 cm snø være eneste dag + vind. Det er særlig området Larvik-Kristiansand som er i ferd med å begraves. Vi hadde en fantastisk grønn vinter til og med første uka i januar, og jeg hadde god tro på tidlig sjøsetting. Med disse snømengdene kan det bli en sen vår likevel. Så ja, jeg stemmer i med alle som ønsker at østaværet skal gi seg. Redigert 31.Januar.2014 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Trasig Hakkanen Ikke så lett å se på bildet om du har samme system som meg, men her fikk jeg deler til min rekkelist ihvertfall : http://www.svb24.com/en/category/rail-amp-boatchairs.html Takk for tipset Erik Den siden skal sjekkes ut! Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Blåser mest fra nord her på Aruba. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Hakkannen Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Og østavinden ser ikke ut til å gi seg med det første, nå blir det gang igjen i helga.. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Vind og nedbør har roet seg. Nå kan vi glede oss til mildvær og regn, som gjør sneen tung!:-/ Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.