Jump to content

Dashkamera - er det noe vi MÅ ha i 2014 sesongen?

strawberry

Recommended Posts

Hei!

Jeg opplever mye fint i løpet av sommeren. Våren og høsten også, må vite! Tar mange bilder til glede for meg selv og andre, forhåpentligvis! Når meteorer raser gjennom atmosfæren, som i Russland, eller i kjølvannet etter hekksjøgeneraler, så blir spørsmålet: Er det lurt å være føre var å innstallere et dashbordkamera, jo før jo heller? Noe må man jo bruke overskuddsstrømmen til! :-) (Penger har jeg nok av! Det å ha båt som hobby er jo som kjent det samme som å ha ett hull i havet der du heller pengene dine!) :-)

Regards Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Jeg brukte Gopro kameraet mitt i fjor, funket veldig bra. Prøvde å sette det helt i vannlinja i baugen, ble artige bilder, men en må være forsiktig så en ikke mister det. Selv hadde jeg en sikkerhets snor i det sånn tilfelle.

Det som er morsomt med Gopro kameraet er at en kan se på mobilen hva en eventuelt vil filme, krever installering av en app. selvfølgelig. Kameraet kommuniserer da med mobilen via Bluetooth.

Prøvde å sette det helt i vannlinja i baugen, ble artige bilder, .......en kan se på mobilen hva en eventuelt vil filme,.....

En god ide å finne spesielle plasseringer som kan gi spennede, artige og interessante film og bilder.

Blir lett kjedelig ellers. Nettet flommer over av kjedelige filmer som kanskje ikke er interessante for andre en fotografen, og evt vedkommendes familie.

Poenget med "dashcam" er ikke primært å fange "interessante ting", men å fungere som eventuelt bevis ifbm trafikkuhell. Et typisk dashcam er "always on", og overskriver gamle videoopptak. Jeg ser ikke helt relevansen i båt. Webkamera, kanskje, men jeg ville ikke kalt det "dashcam".

Når det er sagt, jeg har et visst ønske om å rigge opp to kamera i båten, ett i toppen av masta og ett helt forrest på baugen - og ha skjerm i kahytten, rett og slett fordi seilbåter så sjeldent har noe særlig utsikt forover fra kahytten. Men da lurer jeg på om det ikke hadde vært bedre å bytte ut båten med en båt som har utsikt forover. Det er én av grunnene til at jeg har litt lyst til å bytte til katamaran :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er mange regattaseilere som bruker GoPro- eller Contour-kameraer for å filme alt som skjer ombord. På den måten kan de lære av sin oppførsel i forskjellige situasjoner, og forhåpentligvis lære og bli bedre.

Det blir noe annet enn å bruke et kamera som dashcam, dog. Selv klarer jeg ikke helt å se behovet ombord hos oss for et tradisjonelt dashcam/crashcam tilsvarende slik det brukes i en bil, Det blir bare enda en ting som kan ta oppmerksomheten vekk fra alt annet som skjer.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Her har du en ide til nytte av dette i båt:

"En god ide å finne spesielle plasseringer som kan gi spennede, artige og interessante film og bilder"

Ja, gjerne det, men ... <kveruleringsmodus> da kaller vi det ikke "dashcam". Et "dashcam" er egentlig å betrakte som en slags sikkerhetsutstyr - noe som bare står der og normalt ikke gjør noen nytte av seg </kveruleringsmodus> dessuten antar jeg at det meste av det som selges som "dashcam" ikke akkurat er beregnet for et maritimt miljø.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Da har jeg blitt litt opplyst! Takk for det! På plassen foran der jeg sitter og kjører båten (altså ikke dashbord, Gud forbyde), der er det tørt, og vann kommer aldri til, i ren form! Der har det, de to siste sesongene, stått en ubeskyttet iPad! Den lever i beste velgående! Nok om det!

Kanskje jeg burde montere et GoPro i baugen, i vannlinjen, slik at hoppende sjø-ørreter, delfiner, og desslike blir bevart for ettertiden? Spøk til side!

Artig at jeg jaffal ikke var alene om tanken på å ha et fast "foranderjegsitterogstyrerbåten"-kamera!

Sommer´n kommer, om en liten stund!

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Poenget med "dashcam" er ikke primært å fange "interessante ting",

Poenget er vel helt opp til den som benytter kameraet skulle jeg mene. Nyttig på regattabanen f.eks.... eller bare skru det på når man passerer et fint sund, møter en fin båt osv. Har man det stående og ta opp hele dagen blir vel redigeringsjobben noe ensformig når man kommer i havn ... Forhåpentligvis har du lest TS' første innlegg her hvor et par helt ulike bruksområder blir nevnt.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Poenget er vel helt opp til den som benytter kameraet skulle jeg mene. Nyttig på regattabanen f.eks.... eller bare skru det på når man passerer et fint sund, møter en fin båt osv. Har man det stående og ta opp hele dagen blir vel redigeringsjobben noe ensformig når man kommer i havn ... Forhåpentligvis har du lest TS' første innlegg her hvor et par helt ulike bruksområder blir nevnt.

selv vil jeg satse på vanntett kamera og timelaps bilder, ett bilde ca hvert 5 sek. Da kan man spille av f.eks en 3 timers innseiling på 1 minutt

Men det blir vel ett problem, for hver gang man starter kamera så overskrives det forrige opptaket. Hvis jeg ikke tar helt feil da

Kamera tar jo opp i loop.

Skal man ha gode bilder blir jo ett dashcam dyrt, like greit med fotoapparat eller gopro skulle jeg mene

Uansett en intressant diskusjon, da jeg har tatt mange filmsnutter med fotoapparat. Så hvis ett dashcam kan gi like gode bilder/film så...

Det er ingen problemer med opptak og syklo. Mitt bil kamera er stilt inn på 30 min.sekvenser(maks 45 min). Det gir 23 sekvenser på en 32 GB brikke. Når kortet er fullt slettes nr.1 på 30 min. Mitt kamera er i full HD og det er som å se NRK minuttt for minutt. Av alle mulige muligheter for forskjellige opptak er1920x1080 30P den beste kvaliteten. 1280x720 30P gir mer vidvinkel. Alle de andre programmer er for dårlig etter mine ønsker. Har også prøvd i båten. Det er så bra.

Men det blir vel ett problem, for hver gang man starter kamera så overskrives det forrige opptaket. Hvis jeg ikke tar helt feil da

Kamera tar jo opp i loop.

Ja, det er nok sannsynligvis lurt å satse på et kamera som fungerer sånn nogenlunde etter hensikten.

Mange tråder her om folk som har mindre artige opplevelser - f.eks. å bli forbikjørt i trange sund, hekksjøtullinger som lager baluba og whatnot, så opptak i kontinuerlig loop er sikkert nyttig for mange. Men hvis du mister hele opptaket dersom du er så uheldig å stoppe og starte kameraet? Vel, da tror jeg man har kjøpt feil kamera, nesten uansett hva man hadde tenkt å bruke det til ...

Redigert av quantumduck (see edit history)

Jeg tar bilder og video med speilreflekskamera digitalfotoapperat og mobiler.. behovet for å filme uvettig båtkjøring er ikkeeksisterende! Den dagen jeg har behov for det eller begynner å irritere meg over hekksjøgeneraler og tøffing båtkjørere, så tror jeg kutter ut båtlivet! slik adferd tror jeg er begrenset til noen yderst få plasser i landet vårt der båttettheten er langt over middels..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...