Pequod Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Jeg tar jo masse bilder og videokutt med både iPhone og speilrefleksen når jeg er på tur, men har egentlig savnet noe som kunne ha vært montert et sted og gjerne med en annen vinkel enn det jeg kan knipse fra førerplassen. Synes først at dette hørtes ut som en god ide, men etter å ha lest meg gjennom denne tråden og sjekket linkene, så tror jeg at det er like godt å kjøpe et GoPro-kamera som et slikt dashbord-kamera, både når det gjelder kvalitet, pris og egnethet i et maritimt miljø. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
enebakk Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Garmin har en som ser fin ut, starter automatisk ved bevegelse https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/friluft/action-kamera/cOnTheTrail-c531-p1.html Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Garmin har en som ser fin ut, starter automatisk ved bevegelse https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/friluft/action-kamera/cOnTheTrail-c531-p1.html Liker muligheten til å fjernstyre opptak med iPhone eller iPad - med kamera montert forut eller på siden kan det bli ganske kule opptak. Kjenner meg fristet.... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tobixen Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Garmin har en som ser fin ut, starter automatisk ved bevegelse ... og når er en båt ikke i bevegelse? ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
-morten- Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 ... og når er en båt ikke i bevegelse? ;-) så den vil ikke filme når den står i naustet eller på land? om jeg filmer fra en båttur er det skjelden jeg ligger fremmi vindskjermen og filmer rett frem! dt er som regel landskaåp man passerer ved siden av eller så filmer jeg bakover.. ev når noen henger bak i sleperingen..Vet ikke om jeg synes dashcam i båt er så veldig smart/praktisk.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
enebakk Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Hmmm ikke ofte Hehe :) Sitér dette innlegget Link to post
fokus Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 (redigert) Hvilket kamera har du, og hva er prisen? Dashcam´s utvikles jo hele tiden, så flere muligheter vil nok komme Er det muligheter for at ett dashcam kan lagre til pc eller andre medier i dag? Jeg har et F900L 1080P HD. H.264 WIDE ANGLE LENS 120gr. Jeg ga 178.90$ i mars 2012 pluss brikken på 32 GB som er maks for mitt kamera. Ser at de har en som ser lik ut, men har mindre tekniske data på noe på nett til lavere pris,men er midlertidig utsolgt på DX. Det sto det på min i 2013 også.Den gangen ble det ca 1200kr med alt. Med HDMI kabel kan en se alt på TV, eller brikken i PC. Lang kabel for bil, kort kabel for lading fra PC og kort HDMI. Jeg kjøpte 3m HDMI fra CLAS slik at den rekker bort til stolen senere. Redigert 31.Januar.2014 av fokus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Takk, skal titte litt Sitér dette innlegget Link to post
fokus Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Takk, skal titte litt Hei igjen! Her er linken til det kameraet jeg har. Ser at det etter spør kameraet fra www.DOD.com på DX i komentarerene http://www.dod-tec.com/dm.php?prod=F900LS.jpg Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 ... og når er en båt ikke i bevegelse? ;-) så den vil ikke filme når den står i naustet eller på land? Riktig svar! En båt er ikke i bevegelse (for alle praktiske formål) når den står på land :-) For de av oss som har båten på land ca en gang i året eller sjeldnere er det ikke så veldig nyttig feature at kameraet automatisk skrur seg av da. :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
M/S Bastard Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Hei igjen! Her er linken til det kameraet jeg har. Ser at det etter spør kameraet fra www.DOD.com på DX i komentarerene http://www.dod-tec.com/dm.php?prod=F900LS.jpg Flott, takk. Ser bra ut, så dette må undersøkes nærmere Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 (redigert) Det som er morsomt med Gopro kameraet er at en kan se på mobilen hva en eventuelt vil filme, krever installering av en app. selvfølgelig. Kameraet kommuniserer da med mobilen via Bluetooth.Liten korrigering, kommunikasjon mellom kamera og smartphone/nettbrett foregår via WiFi og ikke Bluetooth. Synes først at dette hørtes ut som en god ide, men etter å ha lest meg gjennom denne tråden og sjekket linkene, så tror jeg at det er like godt å kjøpe et GoPro-kamera som et slikt dashbord-kamera, både når det gjelder kvalitet, pris og egnethet i et maritimt miljø. GoPro kamera har også mulighet for kontinuerlig opptak ("looping video") på lik linje med et vanlig dashbord kamera. Men problemet med å bruke denne funksjonen her er at man ikke kan ha tilkoblet ladekabel sammen med «kamerahus» - det er dette kamerahuset som har alle festeanordinger og som også gjør det vanntett. Jeg har White Edition utgaven av Hero3 som iflg gopro.com klarer max 2.5 timer med opptak før batteriet er tomt. Silver og black edition (som har bedre videokvalitet) klarer hhv 2 og 1.5 timer med opptak før man må ta kamera ut av kamerahuset og frem med ladekabelen for videre bruk. Ved bruk av ekstra batteri kan man utvide batteri-tiden med en times tid, men for at det skal kunne fungere som dashboard camera må man ha strømledning plugged in, noe som fungerer dårlig med et GoPro kamera. PS: Ettersom GoPro kamera er vanntett har man selvsagt også muligheten til å bruke kamera under vann. Greit ved f.eks mistanke om skader på propell, sjekke zink, osv. - Fest kamerahus til f.eks. båtshaken med et par runder tape og senk ned. Jeg har ikke testet bruk av WiFi under vann men jeg vil kanskje anta at man i alle fall ikke skal langt under havflaten før forbindelsen blir brutt, noe som gjør at man ikke får «live» bilde på nettbrett/iphone ved slik bruk. Men allikevel greit å ha mulighet for enkelt å kunne sjekke båten under vannlinjen om dette skulle være nødvendig. Jeg har et F900L 1080P HD. H.264 WIDE ANGLE LENS 120gr. Jeg ga 178.90$ i mars 2012... Takk, skal titte litt Vær oppmerksom på at det finnes flere piratkopier av dette kamera out there - her er et av flere kopier som tilbys på eBay http://www.ebay.com/itm/New-Car-DVR-F900L-HD-1920x1080P-Full-HD-Camcorder-270-Rotation-Screen-Black-Box-/190993191499 For et års tid siden så handlet jeg en tilsvarende Kina kopi som det vises til på linken ovenfor. Kvaliteten på selve kamerahuset må sies å være elendig, men for all del, det gjorde jobben som et slikt kamera skal gjøre i de få ukene jeg brukte kamera. Bildekvaliteten var selvsagt ikke allverden, men mer enn god nok til å kunne dokumentere whatever som måtte inntreffe i trafikken om dette skulle være nødvendig. Regner med at originalen er bedre både på kamerahus- samt bildekvalitet. Her er en side som beskriver hvordan skille et ekte slikt kamera fra en kopi, http://dashcamtalk.com/dod-f900lhd/#Real_vs_Fake_F900LHD Redigert 31.Januar.2014 av the colonel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Hmm, dashbord har jeg i bilen, ikke i båten.Quote fra Wikipedia, Dashbord er delen av et kjøretøy eller fartøy foran fører/flyger/rormann med få eller mange instrumenter, strømbrytere, sikringer, navigasjons- og radioutstyr. (..) The word originally applied to a barrier of wood or leather fixed at the front of a horse-drawn carriage or sleigh to protect the driver from mud or other debris "dashed" (thrown) up by the wheels and horses hooves. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 1.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2014 Liten korrigering, kommunikasjon mellom kamera og smartphone/nettbrett foregår via WiFi og ikke Bluetooth. Det har du helt rett i. Uansett, en artig greie er det å kunne "fjernstyre" kameraet fra mobilen i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 1.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2014 Jeg vil ha et kamera som står for det meste fast montert, men som også kan være stand alone, vanntett, mulighet for kontinuerlig strøm og samtidig vanntett, koblet til pc under dekk med live view, natt modus, mikrofon som fungerer i vind. Hvilket kamera passer meg best? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Nøtterøy Svart 1.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2014 Er det noen som vet om wifi vil virke under vann? Gopro kameraet kan jo fint brukes under vann, og da tenkte jeg om jeg hadde senket det under båten, om jeg da fremdeles vil kunne se bilde på mobilen? Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 1.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2014 Er det noen som vet om wifi vil virke under vann? Radiobølger funker dårlig under vann. Ta et Google-søk. Det forskes på området. En mulighet er å konvertere radiobølgene til akustiske signaler som kjent bærer lydbølger svært godt under vann. Ingen løsninger pr. i dag. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Nøtterøy Svart 1.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2014 Nei, hadde vel egentlig ikke store forventninger heller. Jeg får heller dykke med kameraet på hodet. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 (redigert) Hva med et undervannskamera til under en båtpenge. Kan plasseres hvor som helst på båten - også under båten, ned til 20-25 meter - og gir enkeltbilder samt video. Mottaker med skjerm nede - eller inne - i båten. Kan tilkobles en PC el. Også med lyd. Redigert 4.Februar.2014 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.