svebe Startet 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2014 Hei. Er det noen som har erfaring med støynivået på moderne 6 hk 4T. Har tenkt å bytte ut den gamle dorgemotoren, en yamaha 4hk 2t, med en ny. Vekt er også viktig. Ser at de nye 8hk med 2 syl er nedfaset 9,9 alle sammen. Det er mellom 10 og 15 kg vektforskjell på 6 og 8hk. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Jeg har en 2 år gammel 6hk 4T Suzuki, og er ikke særlig imponert over verken ytelse eller støy/vibrasjonsnivået i denne. Den rister noe helt vanvittig, faktisk så mye at jeg er sliten i håndleddet etter ett kvarters tur i jollen (motoren er montert på en Aquaquick gummibåt). Det sagt, så er motoren utrolig lettstartet og går stille og fint på tomgang.. Hvordan andre fabrikat 4T av denne størrelsen oppfører seg kan jeg dessverre ikke uttale meg om. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 ja, har 2 stk, en Mercury 6HK og en johnson 9.9Hk Støymessig er de bra, bråker mindre enn en gammel 2 takter, men det er lite krefter i de. Ganske daue begge to. Vekten er temmelig høy for motorstørrelsen så 6 HK'en er ikke noe jeg tar av gummibåten titt og ofte. En stor fordel å slippe å blande 2 takts olje og det er veldig lite eksos/olje lukt fra de. Mercury'en på 6Hk vibrerer ganske mye, såpass mye at jeg først trodde det var noe galt. Uansett så er det ikke noe stort problem med denne vibrasjonen, den forplanter seg ikke inn i båten. Vil jeg anbefale deg å kjøpe en ny motor.. Egentlig ikke, slik jeg ser det er de nye motorene nesten bare dårligere på alt bortsett fra forbruk og at man slipper innblanding av olje. Andre har muligens andre erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Jeg har hatt både Mercury og Suzuki 6HK, begge av nyeste type. Min erfaring er at Suzukien (DF6) er av bedre kvalitet og vibrerer en smule mindre, men marginalt.. Plages ikke av dødt håndledd etter en tur med Suzukien Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Kort fortalt har en ensylindret 4T ett arbeidslag ( forbrenning ) i løpet av 2 omdreininger på motoren. En tosylindret totakt har imidlertid 4 arbeidslag på 2 omdr. Derfor blir 4T motoren dau, tung og rister mye. Skal du bruke den til dorging er det helt klart fordel med 4T. Mindre soting og harking, samt langt lavere forbruk. Er vibrasjon viktig velg en 2 sylindret motor. Eneste aber er da høy vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Kan du akseptere 10-12 kg ekstra vekt, så er det store fordeler med å gå opp i en 2 syl motor. En 1 syl høres ut nesten som en Briggs&Stratton gressklipper motor. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Har en 6hk Evinrude, samme motor som Tohatsu synes den er super å dorge med.Vibreringen synes jeg ble mindre etter att motoren ble innkjørt og det er ikke plagsomt.Motoren er merkbart (ikke mye)sprekere enn er Yamaha 5 hester to takt som jeg også har,så slapp er den ikke.Minuset,allt etter som,er att det er separat tank. Anbefales fra meg iallefall. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
svebe Svart 29.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Takker for svarene. Da vekt betyr en del og samtidig vurderer jeg en motor med lang stamme, slik at jeg slipper å ligge på "akterstavnen" når motoren skal heises og senkes. Tror jeg skal avvente litt, kanskje jeg får flere gode argumenter i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.