S/Y Emma Startet 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2014 Så var tiden straks inne for å kjøpe nye forbruksbatterier om bord. Vi skal på langtur, så vi vil ha en del kapasitet. Lading skal primært foregå via solcellepanel (370 watt til sammen), men har også landstrøm, dynamo og et lite bensinaggregat til nødlading. Vi har i dag 2x140 Ah blysyrebatterier som er 2,5 år gamle. Da er spørsmålet: Nye Varta-batterier, pluss to ekstra (4x140 Ah) for i overkant av 7000 kr,- Nye AGM Solar-batterier (2x350 Ah) for samme pris. Og så et tredje, men ukjent for meg, alternativ: 100+30 Ah LiFePO4-batterier til samme pris. What to do, what to do...? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Worry II Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 What to do, what to do...? You can so say... Varta for me, allways ! (står i baten i opplag om vinteren, Bunnsold, aldri sviktet meg) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Uanset hva du velger så pass på at du har riktig laderegulering til de batterien du velger. (Fra solcellepanel, dynnamo og landstrømslader). Selv har jeg AGM batterier med tilpasset lading fra Victron lader og Balmar ladergulator. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
index Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Jeg ville ha gått for åpne bly/syre batterier. Mye strøm for pengene, lettere å måle/etterfylle og ikke så følsom på ladingen som de dyrere variantene gjerne er. Hvorfor vil du skifte ut 2,5 år gamle batterier? Disse burde da ha minst 5 år levetid igjen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 (redigert) Åpne bly/syre batterier er mitt råd for et noenlunde problemfritt bruk, (har for mye dårlig erfaring med fancy og dyre agm/gel batterier). Redigert 29.Januar.2014 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Etter noe forskjellige efaringer: Varta! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Etter null erfaring, Biltema som første valg. Har så langt holdt i 10 år. Kjøpte et nytt fra Seatronic i fjor. Helt topp det også. Vanlige bly/syre med skrukorker. Har funnet ut at de fleste batterier, uansett prod.navn blir fabrikert av (samme) fabrikker i Bangladesh og Kina. Hvis jeg skulle på langtur og måtte regne med å trille rundt, ville jeg sjekket ut disse med 'runde celler' som uansett ikke lekker, husker ikke hva de heter i farta. Og at du har et meget tøyelig investeringsbudsjett. Men om du har behandlet de batteriene du har pent, hva er i såfall feil med dem? Om bord i Hulda ville de holdt minst 7 år til. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Hvor mye krengning tåler åpne bly-syre? Og over hvor lang tid tåler de mye krengning? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Åpne bly/syre her. "Make it simple stupid" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
JRK Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 (redigert) Ser at det er mange som sverger til åpne bly syre batterier her på båtplassen. I en båt kjøpte jeg dyre Delco Freedom (åpne bly syre) batterier. Etter 2 år falt spenningen som en stein. Fikk nye på reklamasjon. Solgte båten før jeg fikk sett langtidsegenskaper men de var fine etter 5 år. Kjøpte 2 år gammel Saga 315 med Sønnak Nautilus.(Åpne bly syre). Da var batteriene allerede defekt. Kjøpte Biltema Sølv Oksyd (Åpne bly syre) disse knelte ved kjøring av vinsj og baupropell samtidig. Etter å ha slitt og reklamert I to sesonger fikk jeg alle pengene tilbake. Monterte så Haze Marine Gel til forbruk og 2 optima Red Top (AGM) til start, vinsj og thruster. Båten gikk ihvertfall fint I 4 år før den gikk ut av mitt område. Kjøpte så 3 år gammel Viksund 340 med 1 år gamle Sønnak batterier (Åpne bly syre til Kr.3.600/stk) Defekt etter 2 år (Glemte å etterfylle vann). Kjøpte først TAB (Åpne bly syre) Spenninegn falt veldig fort under normal bruk og de knelte helt ved bruk av både hekk og bauthruster sammen med vinsj. Fikk levert de tibake og kjøpte Ritar AGM. Fungerer perfekt etter 2 sesonger. Gjenstår å se langtidsegenskaper. På alle 3 båter har det vært 400-600 Ah batteribanker med top ladere og solceller Konklusjon: - Har du flere storforbrukere klarer AGM og holde mye høyere spenning ved belastning en åpne bly syre - AGM tar opp lading raskere en bly syre - Det er ingenting som tyder på at Bly syre har lengre levetid en AGM forutsatt at ladespenningen er korrekt På jobben bruker vi bare AGM I UPS'er. Såfremst ikke temperature blir for høy står de I årevis. Redigert 29.Januar.2014 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Har varta selv, goe vedlikeholdsfrie som er fra 2009, disse har jeg aldri hatt problem med selv ved mye krenging. Kan du ikke bare kjøpe to stk nye 140 ah sammen med de gamle? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Nå er ikke forholden om bord i Hulda laboratorieforhold. I hele mitt lange liv så tror jeg ikke at jeg har greid å knekke så mange batterier som JRK. Kjøpte en BMW (bil) årsmodell 2006, originalbatteriet står i enda. Kjøpte en Ford pizzabil 2007, originabatteriet står i enda. Og som skrevet over, de eldste batteriene i Hulda passerer 10 år. Hulda har baugpropell, skjøtewinch, navigasjon ute og inne, kjøleboks som elektriske drivere, etc. etc. Tror strømtrekket er på normalnivå. Eureka: Batteriene mine tåler 45 grader krenging. Hvor lenge vet jeg ikke. Men om tilstanden av krenging skulle vedvare over tid, bør man iverksette korrektive tiltak. Hulda har krengerekord på 40 grader, skyldtes brottsjø, et par sekunder før båten rettet seg betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Åpne bly/syre her. "Make it simple stupid" enig åpne bly/syre her også..........tåler krengning, mine står i rustfrie kasser, har aldrig merkt att det runnet ut noe ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Eureka Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Mao de tåler ganske mye krengning. Så da er vel ikke det noe moment. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Ojj har du 370W solceller da begynner det jo virkelig å hjelpe. Om du da ikke har fryser i tillegg til kjøleskapet og ikke watermaker så bør du kunne ha greit påfyll under seil også, ihvertfall så lenge du er i sol. Det er nok på de lange overfartene utfordringene kommer men da kan du jo kjøre motor noen timer hver annen dag om det er lengre perioder med null sol noe det nok vil bli. Jeg ville tenkt som så at du bør klare deg et par dager uten å motorlade i overskyet vær og da bør det være 250ah tilgjengelig minst så ditt mål på rundt 600-700ah er fint, jeg tror det vil være nok i lassevis. Har du plass til 3x140ah bly/syre i tillegg til de du har allerede så tror jeg jeg hadde vært fristet til å bare koble de inn. Den banken kommer til å få tøff bruk med masse varme, skjelden noe over 85-90% toppet bank. Og til sist, skaff deg LEDlampe som lades av egen liten solcelle som du bruker som ankerlanterne og fest den på targaen, da bruker du null strøm om natten bortsett fra instrumentene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Spenninegn falt veldig fort under normal bruk og de knelte helt ved bruk av både hekk og bauthruster sammen med vinsj. Fikk levert de tibake og kjøpte Ritar AGM. Fungerer perfekt etter 2 sesonger. Gjenstår å se langtidsegenskaper. Jøss, slappe greier. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
S/Y Emma Svart 29.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 De 2 x 140 Ah Varta-batteriene jeg har i dag fungerer egentlig helt greit, men har hørt at man ikke skal mixe gamle og nye batterier. Har fått tilbud på 4 nye batterier av samme kaliber, og det skal passe helt fint under akterkøya uten videre modifikasjoner. Totalprisen på ny batteribank blir ca 7250,- for 560 Ah. I tillegg blir det innkjøp av tre solcellepanel med to regulatorer og en batterimonitor. Totalpris i underkant av 20.000,- for hele sulamitten. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
volfro Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Eg har jo miksa både gammelt og blysyre/agm og det har funka flott i vel 4 år, men bly syre er nok enklest å skaffe rundt i verden visst man får uforutsette problem etc. Eg har 2x140 bly i orginal kasse og 200agm på tvers aktenfor uten tett kasse. Hadde eg flytta autopilot hadde eg fått inn ett til. Meiner careka hadde 4x140 i sin 411 under sb køy. Har kun 1 gang fått noen dråper syre utav batteriene ved broach utfor flø, men da sto eg til knes i fast sjø i cockpit. Hvilken dynano/reg. Har du? Nå har eg 150a balmar dynamo med balmar 614 reg. En ny verden. Er nok mer sol der du skal ja og eg har stussa litt i solceller eg og men har ikke lyst på en masse rør på hekken:-) Hvilken dato er satt? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 (redigert) Er det stive skikkelige solceller med ramme som skal ligge oppå targaen hele gjengen ? og 370W da er du så godt dekket at jeg tror du skal slappe godt av. Vi hadde 129W + en vindmølle men hadde jeg fått valgt igjen så hadde jeg mye heller doblet solcellene før jeg hadde installert mølle og du har jo trippel av det jeg hadde så det bør ikke være noe problem. Selv om du nok enkelte dager må regne med forbruk på over 150ah pr 24t. Kjøleren sluker fort 70-80 (husk å rime den av ofte, den samler is som besatt i varmen og da blir den mindre effektiv) Hadde ikke vært redd for å blande 2år gamle batterier med nye. Banken blir voldtatt grundig og skjelden fulladet og dette med et par av batteriene litt mindre freshnes enn de andre, pffff det hadde jeg ikke brydd meg med. Redigert 30.Januar.2014 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 De 2 x 140 Ah Varta-batteriene jeg har i dag fungerer egentlig helt greit, men har hørt at man ikke skal mixe gamle og nye batterier. Har fått tilbud på 4 nye batterier av samme kaliber, og det skal passe helt fint under akterkøya uten videre modifikasjoner. Totalprisen på ny batteribank blir ca 7250,- for 560 Ah. I tillegg blir det innkjøp av tre solcellepanel med to regulatorer og en batterimonitor. Totalpris i underkant av 20.000,- for hele sulamitten. Har Varta 4 * 140 AGM på forbruk - samme skute som deg. de er antakelig over 7-8 år - men durer på med samme kapasitet tilsynelatende. Batteribanken er kanskje i største laget, men det er jo greit når den glemmer å skru av kjøleskapet etter en tur og oppdager dette 14 dager senere uten at det er tappet mere enn 60-70 %.. Bra pris du har fått der, er det very special price eller noen du kan anbefale (for senere - 3-4 sesonger til her)? Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Eg har jo miksa både gammelt og blysyre/agm og det har funka flott i vel 4 år, men bly syre er nok enklest å skaffe rundt i verden visst man får uforutsette problem etc. Eg har 2x140 bly i orginal kasse og 200agm på tvers aktenfor uten tett kasse. Hadde eg flytta autopilot hadde eg fått inn ett til. Meiner careka hadde 4x140 i sin 411 under sb køy. Har kun 1 gang fått noen dråper syre utav batteriene ved broach utfor flø, men da sto eg til knes i fast sjø i cockpit. Hvilken dynano/reg. Har du? Nå har eg 150a balmar dynamo med balmar 614 reg. En ny verden. Er nok mer sol der du skal ja og eg har stussa litt i solceller eg og men har ikke lyst på en masse rør på hekken:-) Hvilken dato er satt? Det er riktig at Careka hadde det, jeg har den gamle båten hans :-). De passer greit under køya - vet ikke om det er modifisert så mye der unntatt tap av stueplass, men greit er det i allefall! Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 ... og et lite bensinaggregat til nødlading. ... Kan jeg spørre om hvilket agregat? Og gjerne en URL så en kan finne spesifikasjoner m.m. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Roger jo Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Jeg sverger til FULMEN SHD 140AH(140482) holder i 10 år minst. Fordelen med åpene syrebatterier er at en kan sjekke de og luke ut et hvis en celle skulle begynne å svekkes. Men på lang tur ..... kan en vel bli liggende lennggee på skakke. Så en bør finne ut om hvor mye og hvor lenge på skakke de tåler???? Det går fint å beholde de på 2 år, hvis du ikke er blant de som knekker en bank på 3-4år. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
S/Y Emma Svart 30.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 (redigert) Eg har jo miksa både gammelt og blysyre/agm og det har funka flott i vel 4 år, men bly syre er nok enklest å skaffe rundt i verden visst man får uforutsette problem etc. Eg har 2x140 bly i orginal kasse og 200agm på tvers aktenfor uten tett kasse. Hadde eg flytta autopilot hadde eg fått inn ett til. Meiner careka hadde 4x140 i sin 411 under sb køy. Har kun 1 gang fått noen dråper syre utav batteriene ved broach utfor flø, men da sto eg til knes i fast sjø i cockpit. Hvilken dynano/reg. Har du? Nå har eg 150a balmar dynamo med balmar 614 reg. En ny verden. Er nok mer sol der du skal ja og eg har stussa litt i solceller eg og men har ikke lyst på en masse rør på hekken:-) Hvilken dato er satt? Dynamoen er vel orginaldynamoen som følgte med båten.. 50 ampere tror jeg. Vi satser på å kjøre full solcellepakke, så vi får det vi trenger fra solen. Vi håper å se mye av den underveis. Avreise er 1. august. Er det stive skikkelige solceller med ramme som skal ligge oppå targaen hele gjengen ? og 370W da er du så godt dekket at jeg tror du skal slappe godt av. Vi hadde 129W + en vindmølle men hadde jeg fått valgt igjen så hadde jeg mye heller doblet solcellene før jeg hadde installert mølle og du har jo trippel av det jeg hadde så det bør ikke være noe problem. Selv om du nok enkelte dager må regne med forbruk på over 150ah pr 24t. Kjøleren sluker fort 70-80 (husk å rime den av ofte, den samler is som besatt i varmen og da blir den mindre effektiv) Hadde ikke vært redd for å blande 2år gamle batterier med nye. Banken blir voldtatt grundig og skjelden fulladet og dette med et par av batteriene litt mindre freshnes enn de andre, pffff det hadde jeg ikke brydd meg med. Akkurat dette med å blande nye og gamle batterier er noe jeg lurer på. Det er jo ganske surt å skifte batterier som er 3 år gamle ved avreise om det fremdeles er mye futt igjen i de. De er av typen Varta K10. Hva skjer eventuelt om man blander to 3 år gamle batterier med to nye batterier av samme type? Kan jeg spørre om hvilket agregat? Og gjerne en URL så en kan finne spesifikasjoner m.m. Aggregatet er av billigeste Kina-typen: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44054740 Kjøpte det på tilbud for 2500 inkludert frakt. Det greier akkurat å forsyne vår 50 A lader. Redigert 30.Januar.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gespen Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Tenkte jeg sku kjøpe Det aggregatet, hvordan er det støymessig, tror du det går ann og bruke det feks. På festivaler osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.