Jump to content

Nye forbruksbatterier - valgets kvaler...

S/Y Emma

Recommended Posts

Hva med å kople dem som to banker, de to nye i en og de gamle i den andre? Ladingen kan du skille med Biltemas skillerele, da kan alle få lading fra samme kilde men uten mulighet til at de beste tapper de dårligste. Da har du også litt ekstra kontroll på forbruket, ved å kunne ha en fulladet bank i bakhånd til enhver tid. Noe å tenke på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

- Har du flere storforbrukere klarer AGM og holde mye høyere spenning ved belastning en åpne bly syre

Det er vel størst forskjell på startbatterier og forbruksbatterier i så måte? Startbatterier er ment å kunne levere svært mye strøm i en relativt kort stund uten at spenningen synker for mye.

På jobben bruker vi bare AGM I UPS'er. Såfremst ikke temperature blir for høy står de I årevis.

Men hvor ofte bruker dere faktisk UPS'en, og hvor ofte tappes batteriene omtrent helt ned? UPS'er er jo som så mye annet av sikkerhetsutstyr - det bør helst bare være til pynt, idéelt sett får man aldri bruk for det.

Etter hva jeg har forstått, den store fordelen med åpne celler er at de kan etterfylles. AGM-batterier er i utgangspunktet ikke ment å trenge etterfylling, men dersom man har hyppige utlading/ladingssykluser, og lader batteriene ved øvre grense for forsvarlig ladespenning, så vil man allikevel få litt "utånding" av de "forseglede" cellene. Dermed kan man etter noen år sitte med batterier som trenger vedlikehold men som ikke kan vedlikeholdes.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Men igjen: Hva er konsekvensen av å blande to 3 år gamle batterier med to helt nye batterier av samme type? Jeg tror de gamle fremdeles har noen gode år igjen, så det er litt synd å skrape de om de kan brukes en stund til.

Nå synser jeg igjen ... jeg tror at ...

... det har lite å si, men at dersom spenningskarakteristikken er ulik, så vil man ikke oppnå så god kapasitet, batteriene slites fortere, og man vil ha en høyere selvutlading.

Eksempelvis, sett at hvilespenningen på batteri A er på 12.4v når det er fulladet, og hvilespenningen på batteri B er på 12.6v ved full lading. Dersom man fullader hele batteribanken og kobler fra laderen vil batterispenningen synke til 12.6v relativt snart - men deretter vil det lekke en strøm fra B til A, helt til batterispenningen på batteribanken har falt ned til 12.4v.

En annen ting er at hele batteribanken fort degraderer dersom ett batteri feiler - og jo eldre batteri A er, jo høyere sannsynlighet for at det vil feile mens batteri B fortsatt er forholdsvis nytt.

Degradering av batteribanker pga ett defekt batteri har det vært skrevet litt om på båtplassen - jeg har noen referanser fra http://www.baatwiki.no/wiki/batteri

Lad opp batteri kobl bort ett batteri og la det stå ett døgn og mål kvilespenningen.

Mål så en gang i uken for å se resultatet da har man en liten ide om selvutladingen. Gjør det samme med det andre.

Nå er det jo noen få vedlikeholdsfrie batterier som lar seg åpne men har ingen ide om det går med dine. Når det ikke er mulig å etterfylle hadde eg vært litt mer skeptisk, men batteriene kan jo være tipp topp allikevel. Du har vel en ide om du går fort tom?

Når det gjelder sammenkobling av batterier har jeg den erfaring at alle batteriene trekkes ned til det batteriet som har lavest vilespenning. I praksis for deg betyr det at du bør topplade den gamle banken og la den stå noen dager. Da kan du lese av vilespenningen (Helt ubelastet). Om den ikke er mye lavere en de nye batteriene kan du parallelkoble disse.

Hva er mye?

Normalt ligger et batteri på ca 12,8 Volt. Jeg vil si at allerede ved 0,1 til 0,2 volt bør det frarådes. Her er et teoretisk regnestykke

La oss si du har en batteribank på totalt 400Ah. En åpen bly/sye bank kan du normalt tappe 50 % (200 Ah). Da er vilespenningen gjerne 12,3 V, midt mellom full, 12,8V og tom, 11,8V. (Veldig teoretisk. På et 100Ah batteri kan man si at for hver 10 Ah du tar ut av batteriet faller spenningen med 0,1 V)

Om du har 2 gamle batterier som ligger på 12,6 volt så vil de dra ned speningen på de nye batteriene til samme verdi, om du paralellkobler de uten vedlikeholdslading. Det betyr at når du begynner å belaste banken din, så starter den på 12,6 istedenfor 12,8, men du må fremdeles stoppe ved 12,3. Da har du (0,3V) 3x10Ah x 4batterier =120 Ah til rådighet. Du har altså mistet 40% av banken. Hadde du koblet det som to banker hadde du bare mistet 20%.

Om du ligger med kontinuerlig vedlikeholdslading blir dette regneeksempelet feil for da vil utgangspenningen være 12,8 ved start på alle batteriene og du mister bare de 20%

Redigert av JRK (see edit history)

Er ikke dette en gammel myte JRK, som er tibakevist en rekke ganger her på BP?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei,

Jo det er riktig at den er forsøkt tilbakevist en rekke ganger. :blush: Men om folk er I tvil så er det jo veldig lett å teste. Topplad alle batterier hver for seg. Noter ned vilespenningen etter en dag eller to. Koble de sammen og etter noen dager er spenngen på alle batteriene lik det batteriet som hadde lavest vilespenning. Det samme skjer faktisk på helt nye batterier også. Derfor er det en god ide og måle vilespenningen på hvert batteri når man kjøper nytt også. Velg de med høyest spenning.

Nå skal jeg ikke utdype vilespenning rent kjemisk, men vilespenningen er altså det spenningsnivået et batteri legger seg på når batteriet har stabilisert seg etter en opplading. Det vil si at uansett hvor mye lading du tilfører så faller spenninen tilbake til dette spenningsnivået. Om det da parallekobles til et batteri med høyere spenning så vil dette nye batteriet bare virke som en batterilader helt til spenningen har jevnet seg ut. :yesnod:

Verdiene jeg oppgir her er jo teoretisk og et batteri er ikke lineært, men problemet er der. Om man skal sette grensen ved 01, eller 0,3 Volt blir opptil den enkelte

Normalt ligger et batteri på ca 12,8 Volt. Jeg vil si at allerede ved 0,1 til 0,2 volt bør det frarådes. Her er et teoretisk regnestykke (...) du har altså mistet 40% av banken. Hadde du koblet det som to banker hadde du bare mistet 20%.

Nå er det jo ikke alltid wikipedia har rett, og det kan er jo forskjeller mellom de ulike batteritypene - men dersom vi skal tro grafen på http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lead-acid_voltage_vs_SOC.PNG så tilsvarer 12,6V over 90% batterikapasitet.

Så, dersom man har ett eller flere gamle batterier med 12.6V max hvilespenning og ett eller flere nye batterier med 12.8V max hvilespenning, og kobler disse sammen, vil antageligvis de nye batteriene lades ut med ca 10% i løpet av en viss tidsperiode. De gamle batteriene vil fortsatt levere full kapasitet.

Dette er situasjonen dersom det er null forbruk. Dersom man har bittelitt forbruk vil jo spenningen på hele batteribanken som helhet uansett fort trekkes ned under 12.6V, og ting vil jevne seg ut; mesteparten av forbruket vil komme fra de nye batteriene.

Jeg har redigert litt på http://www.baatwiki.no/wiki/Batteri#Parallellkobling :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

En annen ting er at hele batteribanken fort degraderer dersom ett batteri feiler - og jo eldre batteri A er, jo høyere sannsynlighet for at det vil feile mens batteri B fortsatt er forholdsvis nytt.

Degradering av batteribanker pga ett defekt batteri har det vært skrevet litt om på båtplassen - jeg har noen referanser fra http://www.baatwiki.no/wiki/batteri

JA Dette har du helt rett I. Alle batteribanker holder lengst om batteriene holdes toppladet. Og det er nettopp det som er problemet med å blande nye og gamle batterier. Om ikke batteriene toppes så "glemmer " de hva som er toppspenningen.

Blanding av batterier med forskjellig alder og forskjellig type er en sammensatt affere::

Ikke noe problem når de har konstant vedlikeholdslading i havn, forutsatt at spenningen ikke er for høy. Spesielt AGM er ikke glad i for høy spenning i vedlikehold. Selv har vi felles vedlikeholdslading av stor AGM bank og åpne startbatterier. Vi har satt spenningen ned til 13,0 volt om sommeren, 13.2 V vinter. AGM banken vår er 6 år nå, kan ikke merke noen nedgradering.

Derimot, hvis batteriene topplades, og deretter står uten vedlikeholdslaging, så må batteriklasser kobles fra hverandre for å beholde topplading. Ellers vil de tappe ned til nivå med batteri med laveste toppspenning, kanskje tilogmed med elektrolyse og tap av battivann i dette batteriet.

Under forbruk derimot, spiller dette ingen rolle. Om gjenværende kapasitet i et batteri flyter over i et annet batteri, så vil jo dette batteriet lades. Tapet er lite og ingen batteri skades.

Blanding av batterier med forskjellig alder og forskjellig type er en sammensatt affere::

(...)

Dette virker å være en veldig bra oppsummering. Nå er jeg ingen ekspert, men jeg tror det er veldig riktig det du sier.

Under forbruk derimot, spiller dette ingen rolle. Om gjenværende kapasitet i et batteri flyter over i et annet batteri, så vil jo dette batteriet lades. Tapet er lite og ingen batteri skades.

Man taper faktisk ganske mye av energien (40%?) i form av spillvarme dersom man bruker ett batteri på å lade et annet batteri. Derimot tror jeg at så lenge man har et forbruk (nesten uansett hvor lite), så vil det ikke flyte noe strøm inn på noen av batteriene.

Ellers vil de tappe ned til nivå med batteri med laveste toppspenning, kanskje tilogmed med elektrolyse og tap av battivann i dette batteriet.

Ventnålitt - siste del av setningen skurrer - mener du at batteriet med laveste toppspenning kan ta skade?

Du har et batteri A med relativt lav toppspenning (12.45V, bare for å si et tall) koblet i parallell med batteri B med relativt høy toppspenning (12.85V, bare for å si et tall). Konstant vedlikeholdsladning på 13V er problemfritt. Så kobler man fra vedlikeholdsladningen, og spenningen vil ganske sikkert synke til 12.85V relativt fort. Det vil da gå en strøm fra batteri B til batteri A - men denne strømmen vil jo være lavere enn da det var 13V vedlikeholdsladning over batteribanken, og vil derfor ikke slite på batteri A.

Forbruk av strøm og opplading medfører slitasje på batteriene, og batteri B vil få en "unødvendig" slitasje ved at det støtt og stadig lades ned til 12.45V for deretter å lades opp igjen.

Redigert av tobixen (see edit history)

Aggregatet er av billigeste Kina-typen: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44054740

Kjøpte det på tilbud for 2500 inkludert frakt. Det greier akkurat å forsyne vår 50 A lader.

Bare ikke la dette ligge i en benk i månedsvis uten bruk, det ruster i filler og fylles med saltvann etter kondens, jeg har sett 2 tilfeller av dette og bl.a en kompis som tok dette fram fra hans tørre tette rom i cocpit når han kom til Martinique etter å ha hatt det liggende lagret ett års tid, han sa det rant saltvann av et når han begynte å rugge på det. Det var helt jævlig med rustvann og drit.

Han leverte det til en "professional service mekaniker" i Marigot bay (boatboy) og selv han ga opp så han ga det bare bort, ikke lønnsomt å begynne å reparere på.

Ta det opp og kjør det innimellom.

Dette med å blande batterier gammelt og nytt det tror jeg ikke er noe problem, du skal jo skjelden lade de 100% opp og bruke nær null, de får jo råkjør hele tiden og regnestykket kan ses på flere måter.

Hva koster det å kaste greie batterier du har i dag og så kjøpe nye kontra å kjøpe et par færre nå og kaaaanskje måtte kjøpe enda en gang på New Zealand eller noe.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...