Jump to content

Nye forbruksbatterier - valgets kvaler...

S/Y Emma

Recommended Posts

Løfter denne igjen.

Om det viser seg å være plass til 5 batterier i batterirommet; hva er mest å anbefale:

a) Å skifte ut de 2 gamle med 4 nye og få 560 Ah.

b) Å kjøpe 3 nye batterier i tillegg til de 2 gamle, og få 700 Ah.

Alternativ a sparer meg for et par tusenlapper og gir mer kapasitet. Hvor mye kan to litt gamle batterier tappe tre nye egentlig?

All In: Fikk et greit tilbud hos Stette starter og dynamoservice.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Låner denne tråden litt:

Noen som har erfaringer med disse agm batteriene til forbruk?

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=295&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

Har knekt to stk nautilus og et stk maritim 110ah bly, tror det skyldes mye kinning ifm vann i diesel. Nautiulsene er to år og maritim kun 1.

Tenker å kjøre agm til forbruk og et blybatt med høy cca til start\thruster\vinsj

Løfter denne igjen.

Om det viser seg å være plass til 5 batterier i batterirommet; hva er mest å anbefale:

a) Å skifte ut de 2 gamle med 4 nye og få 560 Ah.

b) Å kjøpe 3 nye batterier i tillegg til de 2 gamle, og få 700 Ah.

Alternativ a sparer meg for et par tusenlapper og gir mer kapasitet. Hvor mye kan to litt gamle batterier tappe tre nye egentlig?

Regner med det er alternativ b som sparer deg for kroner og gir mest Ah

Hvor mye det tappes, kommer vel an på tilstanden til batteriene du har.. Straks du kobber dette i parallell, så vil systemet da strebe etter likevektstilstand med tanke på spenningen.. og over tid så vil dette innstille seg på likevekt med tanke på spenningen.. om batteriene du har er rimelig gode, og beholder hvilespenningen og den ikke skiller seg markant fra de nye batterienes hvilespenning, så hadde jeg gått 3 nye og 700Ah..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ladespenningen ligger nå på 13,42 volt. Det var omtrent det det lå på før jeg koblet fra batteriet i går. Det gikk litt nedover med det samme, så stagnerte det etter hvert på 13,13-13,12 volt. Kan dobbeltsjekke med et annet multimeter, men tror det skal være rimelig nøyaktig.

Edit: Det andre multimeteret viser 0,03 volt høyere verdi enn det første...

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg hadde benyttet de gamle og supplert med nye.. Rimeligst og gir mest Ah..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Med tanke på alle innlegg om batteriproblemer på både gamle og nye moderne agm batterier gikk jeg til innkjøp av 3 stk biltema 95 ah batterier. Av en eneste grunn. De har 4 års garanti.

Da vet jeg at sannsynligvis må det handles nye batterier om 4-5 år slik at jeg kan sette av penger underveis.

Andre forhandlere som torshov (varta) eller maritim (kina agm ?) var det unnvikende svar om garanti. 2 eller 5 år, men ingen kunne si noe sikkert om dette var reklamasjonsrett eller garanti ( stor forskjell)

Så da endte jeg opp med biltema da, ikke fordi de er best men fordi det er forutsigbart.

Det er vel vanskelig å gi garanti på batterier, da det er så lett å ødelegge dem, og da det er en flytende skala mellom "litt slitt" og "fullstendig ødelagt". Batterier degraderes ved bruk, og tapper du batteriene ned under 10.5V degraderes batteriene raskt. Jeg undrer meg over hvor mye garantien til Biltema er verd.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Når det gjelder type batteriteknologi har jeg forsøkt både åpne bly-syre og AGM. Jeg kan ikke si så veldig mye da jeg ikke hadde agm over noen lang tid.

Det heller likevel til at jeg favoriserer åpne bly-syre batterier. Grunnen er enkelt å greit at denne teknologien har man benyttet i lang tid og den benyttes i proffutstyr som brukes mye.

Jeg tenker da på elektriske trucker. Vi ha 2 stk. på jobben og de brukes mye hver dag. Typisk levetid på en slik batteripakke er 10 år og vedlikeholdet er enkelt og greit å lade ved behov og sjekke vann 1 gang pr. uke. Etterfylling av vann gjøres etter at batteriene er full ladet. Den ene batteripakken vår er nå 9 år gammel og "still going strong".

Jeg tror derfor det gir mest verdi for pengene med åpne bly-syre og at de med dårlig erfaring enten har fått ett batteri med feil på eller har har brukt batteriet feil. Teknologien er i hvert fall godt utprøvd og gir valuta for pengene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei !

Jeg har gått for to stk Sønnak Expert HVR SE1853 (2X185 Ah), og satser på at dobling av kapasitet hjelper mot for mye utladning og dermed også forlenger levetiden.

Prisen kom på 5600,-

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Tobixen skrev:

Det er vel vanskelig å gi garanti på batterier, da det er så lett å ødelegge dem, og da det er en flytende skala mellom "litt slitt" og "fullstendig ødelagt". Batterier degraderes ved bruk, og tapper du batteriene ned under 10.5V degraderes batteriene raskt. Jeg undrer meg over hvor mye garantien til Biltema er verd.

--

Det kan jeg godt svare på.

Min erfaring er at biltema er blant de ryddigste og enkleste å ha med å gjøre hvis du bare har en gyldig kvittering.

Jeg har tidligere byttet batterier og andre ting der som er innenfor garantitid.

Husk at bevisbyrden ligger på selger hvis man skal nekte deg garantiansvar. (dette er ikke det samme som reklamasjonsrett)

Sådan stoler jeg på at biltema ordner opp hvis jeg skulle være så uheldig å oppleve problemer før 4 år er unnagjort.

Denne 4 års garantien går også litt på meg selv, jeg kan nå forberede meg på at om 4-5 år så må jeg ha satt unna penger til å kjøpe nye batterier.

Lettere å planlegge og unngå overraskelser.

Redigert av Janoho (see edit history)
  • 3 uker senere...

Lurer på å bytte ut batteriene i båten da de er litt slappe samt utvide kapasiteten.

Har i dag åpne bly/ syre batterier. 1x200a på på start og 200a + 150a på forbruk.

Vil ikke ha AGM. Kunne tenkt meg å prøve GEL, f.eks 4 stk Haze 230ah. http://www.gylling.no/produkter/batterier/haze-marine-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0

Noen med erfaringer på de? Evt andre forslag?

Prisen ser jeg ligger på litt over 6000,- /stk hos marineshop.no, men det ryktes at man kan få gode rabatter hos Gylling Teknikk.

Hvordan går man da frem siden Gylling engentlig er et engrosfirma?

Ser batteribilen.no selger TAB 220ah bly/ syre for 2700. http://www.batteribilen.no/batteribilenno/Batterier---tyngre-kj%F8ret%F8y/cid/17881/

Noen med erfaringer?

Blir mue penger dette her, så viktig å velge riktig.

Mvh. SAP

Jeg har hatt AGM og er ikke imponert når det gjelder pris/kvalitet. Gel, vel jeg er ikke så sikker på at forsvarer prisen heller.

Det jeg tror på er en tradisjonell syre løsning hvor du ikke tapper under 60% og passer på å fylle vann ette lading hver 14.dg.

Dette er en løsning som har en levetid på ca. 10 år på enhver bateri-truck og burde fungere veldig bra i båt.

Jeg tror GEL er "penga rett i havet" SAP. Dessverre.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ja mulig det VannTro. Har hørt positivt om Haze (utenom prisen da).

2 av disse hadde jeg tenkt å plassere under senga forut der det står 1x150ah i dag, så tenker det ville være en fordel å ha lukkede batterier.

De to andre står bak i lasterommet.

Batteriene jeg har i dag er fra båten var produsert i 2009 og jeg vet jo. Ikke hva de har vært igjennom, men merket de ble slappere og slappere ila sessongen.

Syrenivået sjekker jeg jevnlig

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Ser batteribilen.no selger TAB 220ah bly/ syre for 2700. http://www.batteribilen.no/batteribilenno/Batterier---tyngre-kj%F8ret%F8y/cid/17881/

Noen med erfaringer?

Ikke erfaring med 220Ah batteriene, men kjøpte to stk 180 Ah som startbatterier for tre år siden. Typen og teknologien er vel den samme for begge vil jeg tru? Ikke hatt problemer av noen art, nær sakt selvfølgelig. Tror mye av problemene folk har med batterier kan skrive seg fra feilaktig bruk, ved at folk lader ut batteriene for mye. Sjøl lader jeg aldrig forbruksbanken min til under 60 % kapasitet. Startbatteriene mine, altså disse to 180Ah batteriene har vel aldrig vært under 90% vil jeg tru.

Punkt to som er en batterikiller er batteriladeren. Mange billige ladere koker batteriene, ved at vedlikeholdsspenninga er for høy, og batteriene går tørre. Sjøl har jeg en trestegs Victron Multiplus som topplader med 14,4V, før den reduserer spenninga til 13,8. Der ligger den et døgn før den endelig legger seg på vedlikeholdslading på 13,2V. Escada ligger på konstant lading året rundt, og alt jeg gjør av battervedlikehold er å sjekke vannivået på høsten før opplag, og på våren. Ingen celle har noengang vært i nærheten av å gå tørre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Biltema-garantien varierer antagelig noe fra butikk til butikk. Her i Kristiansund har det aldri vært noen problemer med garanti hverken på batterier eller noe annet. Jeg ville ikke nølt med å handle batterier på BT. Sannsynligvis er det samme batteriene som andre selger under kjente merker, men da til langt høyere priser.

Takk for info Rem.

Hva slags forbruksbatterier har du ombord?

..

Hummer og kanari på forbruksbanken, men har altså så langt fungert utmerket.

2 stk 180Ah vedlikeholdsfrie av typen Freeline, alder ukjent og ett stk åpent bly syre, samme som på startsiden (TAB180)

I tillegg har jeg to stk 220Ah åpne bly/syre av ukjent fabrikat som aller vennligst blev foræret mig av Fru Jacobsen for tre år siden. Disse hadde da sittet 3 år i en større båt som trafikerer Oslofjorden. I tillegg til dette har jeg et TAB150 som egentlig er dedikert baugtruster, men som også inngår i forbruksbanken.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har Varta 4 * 140 AGM på forbruk - samme skute som deg. de er antakelig over 7-8 år - men durer på med samme kapasitet tilsynelatende. Batteribanken er kanskje i største laget, men det er jo greit når den glemmer å skru av kjøleskapet etter en tur og oppdager dette 14 dager senere uten at det er tappet mere enn 60-70 %..

Bra pris du har fått der, er det very special price eller noen du kan anbefale (for senere - 3-4 sesonger til her)?

tror du har vår gamle båt :) og kjøleopplegget i kjøleboksen er ikke orginalt, meget effektivt og bruker lite strøm.

batteriene er fra 2006. og det er en LA16 (eller var det LY16 ? ) reg, som styrer lading fra dynamo,

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Om kontoen en gang i fremtiden renner over av penger skal jeg skifte til Lithium Yttrium (LiFeYPO4)

8 celler av denne typen vil gi en24 volts batteripakke på 300AH. Men på grunn av at teknologien yter mye bedre enn andre alternativer tilsvarer dette det minst det dobbelte av konvensjonell teknologi. I tillegg tar denne batteriteknologien lettere til seg lading. Men det koster masse penger... :nonod:

http://www.ev-power.eu/Winston-300Ah-1000Ah/WB-LYP300AHA-LiFeYPO4-3-2V-300Ah.html

• 3 år senere...
LykkelitenIV skrev On 26.3.2014 at 10.04:

Hei !

Jeg har gått for to stk Sønnak Expert HVR SE1853 (2X185 Ah), og satser på at dobling av kapasitet hjelper mot for mye utladning og dermed også forlenger levetiden.

Prisen kom på 5600,-

Hei du, jeg fikk tilbud på akkurat samme type som disse du har. 2 stk er med merket med tegnet LONG DISTANCE og 1 merket med tegnet START.

Men kan noen fortelle meg hvilken type batteri dette er? Bly,Syre,Gel,Agm eller.?

Prøvd å Google uten å bli klok.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...