Jump to content

Nye forbruksbatterier - valgets kvaler...

S/Y Emma

Recommended Posts

Kastet nettopp ut agm batteriet på 290ah da det var helt kaputt etter kun 3 år. Lurer litt på om det er fordi det har stått med vedlikeholdslading? Uansett er blysyre batteriet jeg kjøpte samtidig til start like fint enda. Og det har hatt samme forhold i denne 3 års perioden.

så 540ah med bly/syre er kjøpt inn?

Janoho skrev On 25.3.2014 at 22.33:

Med tanke på alle innlegg om batteriproblemer på både gamle og nye moderne agm batterier gikk jeg til innkjøp av 3 stk biltema 95 ah batterier. Av en eneste grunn. De har 4 års garanti.

Skulle vært artig å vist om noen her inne har fått nye batteri på garanti etter 3-4 år?

Jeg har en mistanke om at mange batterier knekkes av rå bruk. Jeg går nå på 4. sesongen med en AGM-forbruksbank på 600amp.

Denne har aldri blitt tømt mer enn 40%. Da blir aggregatet startet. Jeg bestilte i dag solceller i tillegg da jeg ønsker å bevare banken så mye som mulig(den koster ca. 15.000,- å bytte). Foreløpig kan jeg ikke si at jeg merker noen forskjell på denne banken siden den var ny. 

Jeg er ganske sikker på at å kjøre batteriene langt ned reduserer levetiden drastisk. Spesielt om det tar en stund før en får fylt opp igjen. Da har sulfateringen "fest" i batteriene :rolleyes:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Etter å ha jobbet noen år for et halvt liv siden hos en ikke ukjent batterilevrandør så er min erfaring att man kunne stille klokka etter båteiere som skulle reklamere på batterier etter vinteropplag.
Noen hadde tatt seg bryet med å lade opp batteriene først men mange kom å kjeftet og smalt over dritt batterier og møkka firma som ikke tok batterier med 0 V på reklamsjon.
Flere av batteriene var så sulfatert att batterikassa bulte utover.
Jeg tenker på dette hver vår og syntes synd på alle som må ta de diskusjonene med irasjonelle batterieiere som verken vil høre om eller skjønne noe som helst av fakta om batterier.
De skulle bare virke selv om det stred mot naturlovene.
Kaka tok dusten som skulle reklamere på 8 forbruksbatterier som var sulfatert.
I hans hode hadde han kjøpt 8 batterier med fabrikasjonsfeil og han ga seg ikke før forbrukertvistutvalget hadde sablet han ned etter de la vekt på en teknisk rapport utarbeidet av batteriprodusenten.
Samme rapport hadde han natuligvis fått i en av de mange e-postene som bølget frem og tilbake for det var jo ikke snakk om i gi seg så lenge tastaturet virket.

Jeg har ikke yrkeserfaring med agm batterier men på personlig basis får jeg ikke disse til å holde over tid.

Det tror jeg kommer av att jeg ligger i uthavn og tapper ned batteriene for så legge meg i hjemhavn på landstrøm.
Siden jeg også har hytte kan det gå uker mellom vær gang jeg bruker båten så da ligger den der å lader.
På høsten kan båten ligge med lading på i enda lengre perioder selv om det må sies att båten også kan bli flittig bruk i juli
Så nå sverger jeg til bly/syre batterier for de tåler mitt bruk best virker det som

Redigert av pipe (see edit history)
eriklepe skrev for 3 timer siden:

Kastet nettopp ut agm batteriet på 290ah da det var helt kaputt etter kun 3 år. Lurer litt på om det er fordi det har stått med vedlikeholdslading? ...

Kan jeg spørre hvilken lader du har (merke/modell)? Vet du hvilke(n) ladespenning den gir?  Virker som en del AGM eiere med konstant vedlikeholdslading opplever problemer etter en stund.  Uttørking pga. høy floatspenning er en av teoriene.  Skulle derfor vært interessant å vite litt mer om laderen din.

Båten min er originalt utrustet med en Victron Centaur 50 amp. lader. Når jeg overtok den hadde den stått ubrukt over vinteren med vedlikeholds-lading fra denne.

Dette er en noe simpel lader som gradvis reduserer ladingen over tid, men den har microswitcher som kan stilles inn etter batteritype. Hos meg var den stilt inn på åpne blysysre som gir Absopsjonsladning på 14,5 volt og Float på 13,5 Volt. Uansett, denne laderen hadde "kokt" batteriene i løpet av denne vinteren. Batteriene var da 3 år gamle.

Jeg har fremdeles denne laderen for bruk på følgende åpne blysyre batterier: 1 x 220 Amp til vinsj akter/aktertruster  -  1 x 220 Amp til vinsje baug/baugtruster  -  1 x 220 Amp til start hovedmotor.  Grunnen til å beholde den er fordi jeg har forbruksbank bestående av AGM batterier og vil selvfølgelig ha 2 forskjellige lade-karakteristikker på disse forskjellige batteritypene.

Normalt skal man kunne vedlikeholde disse drift-batteriene med dynamo fra motor, men av og til føles det greit å kunne sørge for litt langtids-lading i et forsøk på avsulfatering.

Det som IKKE skal skje er at denne Centaur laderen skal stå på lengre tid.

Forbruksbanken består av 3 x 200 amp AGM og disse lades av en Multipluss 3000/120 lader og inverter med 120 ampere lading. Denne er stilt på AGM og absorpsjon er da 14.4 og float er 13.8. Denne banken er vel like sprek nå som ny. Den starter nå på sin 4. sesong.

Ingen tvil om at en litt "artig lader" som står på hele tiden vraker en batteribank ganske fort. 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

1 hour ago, Kjellg said:

Rå bruk og feil lading knekker alle batterier 

+1 :thumbsup:

Går på 4. Sesongen nå med 3 x 230 Ah Haze gel batterier og merker ingen forskjell fra de var nye.  

Nøkkelen tror jeg er riktig (forsiktig) bruk. 

- de har aldri vært ladet langt ut og aldri fått seg "en knekk". Laveste hvilspennkng jeg har sett er 12,45v.  

-floatspenning på 13,35v

-ved lengre stillestand, f.eks vinteropplag skrur jeg av laderen (og hovedbryter) og vedlikeholdslader hver gang jeg ser til båten.  

- når man er ombord og forbruker strøm, f.eks i gjestehavn, sliter laderen med å gå over i float og spenningen vil da holdes tett på 14,40v som jeg tror ikke er bra i lengden.  

Jeg skrur da av laderen på dagtid, men setter den på før kvelden så den går i float i løpet av natten (og holder seg der).  

Mvh. SAP

Ser så altfor mange ganger at folk innbiller seg at batteri er batteri. Bly, Gel, agm og nå lithium krever forskjellig lading og ladekarestirikk. Det er ikke bare å sette inn agm i en båt hvor det bare har vært bly, uten å tenke igjennom og gjøre noe med laderegimet. Har en nabobåt som hadde bly på både start og forbruk og fikk plutselig en ide om å hive inn agm på forbruk. "Alle" hadde sagt at dette var no problem og han trodde jeg var gal når jeg sa at dette er kanskje ikke lurt. Han viste heller ikke hvilken lade eller ladeslutt spenning han hadde. Han bruker fortsatt samme landstrømlader på begge bankene med samme karestirikk på begge bankene. Batteriet satte han inn i fjor, så jeg regner med at om et par år så kommer han å klager og bannes over hvor dårlig agm batteri er. Ting som er så enkelt, hvorfor tar han seg ikke tid til å gjøre det ordentlig? Fordi det koster penger..

@Mix Alle batteritypene i programmene til Victron Multiplus har en float på 13,8 volt bortsett fra en type kalt "Rolls batteries". Der er den 13,1 volt.

Jeg kan selvfølgelig overstyre denne float spenningen. Når du sier det, synes jeg nok det er litt høy ja....

Skal ta en telefon til Steinar i morgen, takker for hintet :thumbsup:

Redigert: Mener å huske at det anbefales 13,2 av de fleste.

Redigert av VannTro (see edit history)

Jeg tittet litt i manualen og der står det noe slik for 12 volt:

Absorption voltage 14.4 / Absorption time up to 8 hours (depending on bulk time)

Float voltage 13.8 /  

Storage voltage 13.2 / (not adjustable)

Repeated absorption time 1 hour

Absorption repeat interval 7 days

Den gir seg ut for å være en 4-trinns lader.

Der hadde du funnet det ut også ja :lol::thumbsup:

On 9.5.2017 at 9:11 PM, StorStas said:

Kan jeg spørre hvilken lader du har (merke/modell)? Vet du hvilke(n) ladespenning den gir?  Virker som en del AGM eiere med konstant vedlikeholdslading opplever problemer etter en stund.  Uttørking pga. høy floatspenning er en av teoriene.  Skulle derfor vært interessant å vite litt mer om laderen din.

Hei det er en 40a quick lader. 3 kanaler så start og forbruk er adskilt. Den lå på float med agm batteriet på 13,2v. Blysyre pakken jeg har nå ser jeg ligger på 13,3-13,4.  Jeg har god kontroll på strømbudsjettet ombord, så jeg er rimelig sikker på at det ikke er blitt tappet for mye ned, da det var et friskt batteri..

• 4 uker senere...

Hei. Låner denne tråden til noen spørsmål. Har to stk Sønnak batterier på 115 Ah hvær vanlig bly syre. Disse er nu 12 år men tar lading om normalt (tror jeg) hvilespenning ligger på rundt 12,8 V Mitt spørsmål 1 er: Hvor høyt skal væskestanden være over sellene? Er noen tapper som stikker ned i hvært påfyllinghull, er det opp til dette nivået væsken skal være)? Spørsmål 2 : Når en skal regne ut hvor mange Wh en har tilgjengilig, hvilken spenning skal man da gå ut fra. 12,8 V eller minimumsspenning ca 12,2 V ?

etter formelen  P=U x I

Mvh Spilli.

spilli skrev 25 minutes ago:

Hei. Låner denne tråden til noen spørsmål. Har to stk Sønnak batterier på 115 Ah hvær vanlig bly syre. Disse er nu 12 år men tar lading om normalt (tror jeg) hvilespenning ligger på rundt 12,8 V Mitt spørsmål 1 er: Hvor høyt skal væskestanden være over sellene? Er noen tapper som stikker ned i hvært påfyllinghull, er det opp til dette nivået væsken skal være)? Spørsmål 2 : Når en skal regne ut hvor mange Wh en har tilgjengilig, hvilken spenning skal man da gå ut fra. 12,8 V eller minimumsspenning ca 12,2 V ?

etter formelen  P=U x I

Mvh Spilli.

Etterfylle 1 slikt batteri her om dagen opp til tappene. Batteriet var 2 år og aldri vært etterfyllt. Det gikk 3 dl på dem så ladespenningen har nok vært for høy med Biltema laderen. Kjøpte båten ifjor og laderen og batteriene var da 1 år gammelt. Hev den ut og satte inn en Sterling. Wh er vanskelig å regne ut. Det kommer an på så mye, hvor mye som tappes, temperatur og spesielt peukert effekten. Hadde en tråd her på bp for noen uker siden som du kan se igjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...