Jump to content

Garmin kart på ipad

Lady Salope

Recommended Posts

Hvis noen lurer på å kjøpe garmin sine kart på ipad for planlegging av tur osv. styr unna

de har gjort det kunststykket å ikke ta med seilingshøyder for bruer her i Norge.. greit å kunne vite

hvor man kan gå hvis man skal planlegge en tur. har vært i kontakt med kundeservicen deres og den

er håpløs.. et callsenter et sted med ei sur kvinne.

har også sendt mail til usa og de svarer at de ikke har alle data ;) osv osv

dette er en app som koster 840 kroner nå og den funker ikke til planlegging når man ikke veit høyder

pluss at bruene er ekstremt utydelig på kartet så det er fort å ikke se de ;)

Beklager å komme med fakta, men: dette er en kjent problem med Garmin Bluechart. Altså noen av kartdataene mangler. Det har ingenting med hvilken maskin som viser dataene. Og det som er kjedelig er at man vet ikke hvilke broer som har høydedata i kartmaterialet. Garmin har vært litt kjappe i svingene så det er broer med høydedata og broer som mangler.

Dessverre ikke en god grunn til å legge ut om Ipad eller ikke. Det er kartdata som mangler uansett hvilken "fremviser" du bruker - plotter eller mobil eller Ipad.

Velg en annen kartleverandør!

La meg illustrere:

Dette er et kart fra iPad.

bilde

Og dette er "originalen".

bilde

På iPad er brua tegnet inn som en enkel strek, på kartet er den i tilnærmet riktig størrelse. I kartet er også clearance angitt. I kartet er det ingen tvil om hva vi har med å gjøre. Men det koster bytes.

Samme med kabelen. I kartet er det ikke noen tvil om hva som er der. På ipad får du bare greie på at det er noe der, ikke hva det er. Igjen bytes spart.

Jeg ser ikke helt det store problemet! når jeg planlegger ruter bruker jeg både papirkart og Ipad, noen ganger kartplotteren og sjøkart på gule sider.. er det broer eller spenn, så sjekker jeg jo selvsakt det på forhånd..går bestandig igjennom rutene først uansett.. det er ikke sånn at om jeg er på en ukjendt plass så kommer et brospenn som en enorm overaskelse..stort sett har jeg studert å kikka så mye på dette at jeg kan ruta og kursene omtrent i hodet.. Jeg har adskillige timer med studering av sjøkart og synes det er kjempemorro.. spessielt nå på vinteren å finne ut hvor man kan gå til sommeren :-)

Jeg ser ikke på Ipad som en fullverdig plotter uansett, men et fantastisk bra verktøy og supplement! for planlegging helt genialt!

I båten har papirkart og fast kartplotter førsteprioritert, mes Ipad er en flott bonus.. og kan sendes rundt om til resten av mannskapet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 4 måneder senere...

Garmin Blue Cart på brikke/iQue M5 var veldig bra.

Har ikke noen formening om mastehøydeinfo men BC inneholdt utrolig mye informasjon sammenlignet med feks Navionics.

Vurderer BC app men er ellers godt fornøyd med Navionix som oppdateres og forbedres jevnlig.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg har installert både Bluechart, Navionics og iSailor på padda. Det det ene appen ikke viser, viser gjerne en annen. Egentlig svært fornøyd med alle sammen. Og prisene var jo greie også I forhold til fullversjonene. Padda brukes til å planlegge seilaser eller for å ta vare på regattaspor. For navigering bruker jeg Bluchart på Garmin 5008 I tillegg til papir om nødvendig.

Redigert av Coast (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...