Jump to content

Trimplan / tommegjenger?


Geir

Recommended Posts

Har montert trimplan type Bennet i helga. I den forbindelse støter jeg på ett problem som jeg håper noen kan bistå med:

 

Fra sylinderen går det ett rør gjennom skroget. Dette må kappes, og gjenges. Jeg antar at det er tommedimmensjoner. (Importøren bekrefter dette) Røret er 10 mm .Problemet er da følgende:

Hva slags gjengesnitt er det?, og hvor får jeg tak i det?

(Importøren kunne ikke svare på dette)

 

Bilde

 

Alternativet er kanskje å gjenge opp med mm gjenger, men da må jeg også bytte 90 graders bendet. Hvor får jeg evt kjøpt slikt noe?

 

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Er det 10mm utvendig diameter så snakker vi nok om 1/8" rørgejnger, enten BSP eller NPT. 1/8" NPT har ca. 9.5mm utvendig diameter mens BSP ligger på litt over 10mm

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når du sier 10 mm utvendig diameter på røret  -  da passer det nøyaktig med 1/8" rørgjenger, men du har vel kanskje liggende en rørstump med disse gjengene på enden slik at du kan sjekke om de entrer?

<{POST_SNAPBACK}>

Desverre så har jeg ikke det. Må i båten og demontere de rørene som er der.

 

Er det 10mm utvendig diameter så snakker vi nok om 1/8" rørgejnger, enten BSP eller NPT. 1/8" NPT har ca. 9.5mm utvendig diameter mens BSP ligger på litt over 10mm

<{POST_SNAPBACK}>

BSP ? NPT?

Som du skjønner er jeg ikke helt med i terminologien.

Kan jeg gå i "hvilken som helst" rørleggerforretning og få laget til dette?

Spørsmålet er egentlig: Er dette standard vare?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Ja. Det er standard vare. Jeg brakk bb rør på mine trimplan og tilpasset nytt rør. Stakk det i lomma og fikk rørleggeren på Håndverkssenteret på Smidsrødveien til å gjenge det opp for meg(hadde med mutteren/koblingen også). Kostet ikke no og billigere enn det går det ikke an å få det?

 

En ting du burde passe på på er å lage store utsparinger til slanger/koblinger i dørkplatene. Mine

er litt trange for å si det mildt men i år skal det fixes på. Veldig lett å lage skader her hvis en glipper

taket når plata legges på.

Link to post
Share on other sites

BSP ? NPT?

Som du skjønner er jeg ikke helt med i terminologien.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

BSP er British Standrad Parallel som betyr at gjengepartiet er sylindrisk med gjengevinkel på 55°

BSPT - British Standard Pipe Taper som samme som over men gjengepartiet er konisk

NPT er National Pipe Tapered som er en amerkiansk variant med gjengevinkel på 60° også denne konisk

 

I praksis så går disse om hverandre uten noen store konsekvenser, i allefall for små dimensjoner, det er mye maerikansk i båtverden så NPT er nok det du søker

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei jeg er helt ny på forumet, gleder meg å se så høyt aktivitetsnivå og så mange dyktige båtfolk! ("Det er STOR forskjell på båtfolk, og folk i båt")

 

Så til saken, går det ikke å legge på en foring på innsiden?? Da slipper du problemet med demontering og rørlegger osv... Husk bare å bore ut nøyaktig til foringen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

BSP er British Standrad Parallel som betyr at gjengepartiet er sylindrisk med gjengevinkel på 55°

BSPT - British Standard Pipe Taper som samme som over men gjengepartiet er konisk

NPT er National Pipe Tapered som er en amerkiansk variant med gjengevinkel på 60° også denne konisk

 

I praksis så går disse om hverandre uten noen store konsekvenser, i allefall for små dimensjoner, det er mye maerikansk i båtverden så NPT er nok det du søker

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for info.

Så lenge det går om hverandre er det jo ikke så viktig.....

Så til saken, går det ikke å legge på en foring på innsiden?? Da slipper du problemet med demontering og rørlegger osv... Husk bare å bore ut nøyaktig til foringen  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei desverre. På innsiden er det en stor tung madrass som står i veien.

 

Tar en tur til rørleggeren på fredag.

 

Takk for svar.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Tar en tur til rørleggeren på fredag.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville tatt en telefon til rørlegger`n først, ikke sikkert alle er av den gamle skolen som har utstyr til gjenging! Jeg stakk innom en lokal rørlegger for noen uker siden, trengte en liten stubbe

kobberrør og lodding av et t-stykke, men fikk til svar at det var nok for gammeldags, i dag gikk det kun på plast og skrukoblinger.

Link to post
Share on other sites

Hvis røret er 10,0 mm så er det sikkert et høytrykks hydraulikkrør. Hvis det er veldig tykke vegger i røret så er det nok det. Ta røret med til et kompressorfirma eller et hydralikkfirma så hjelper de deg. Er utvendig diameter 10 mm så er det ikke tommegjenger. diameter på 1/8 tomme gj. er

Rør 1/8 D =9,728mm.

Røret er sikkert av rustfritt stål, derfor denne komplikasjonen med mm rør.

Link to post
Share on other sites

Hvis røret er 10,0 mm så er det sikkert et høytrykks hydraulikkrør. Hvis det er veldig tykke vegger i røret så er det nok det. Ta røret med til et kompressorfirma eller et hydralikkfirma så hjelper de deg. Er utvendig diameter 10 mm så er det ikke tommegjenger. diameter på 1/8 tomme gj. er

Rør  1/8  D =9,728mm.

Røret er sikkert av rustfritt stål, derfor denne komplikasjonen med mm rør.

<{POST_SNAPBACK}>

... og hvilket grunnlag har du for å være så sikker?

 

... og hvordan kan du fastslå at det ikke er tommegjenger, når importøren bekrefter at det er tommegjenger?

 

... er det 0,272 mm i forskjell på ytterdiameter du baserer all denne skråsikkerheten din på - er du da sikker på at diametermålingen er gjort med et 'kalibrert skyvelære'?

 

Konklusjon: det er flott at man ønsker å bidra med råd og vink, men her virker det som om veiledning og villedning er i ferd med å gå i surr.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis røret er 10,0 mm så er det sikkert et høytrykks hydraulikkrør. Hvis det er veldig tykke vegger i røret så er det nok det. Ta røret med til et kompressorfirma eller et hydralikkfirma så hjelper de deg. Er utvendig diameter 10 mm så er det ikke tommegjenger. diameter på 1/8 tomme gj. er

Rør  1/8  D =9,728mm.

Røret er sikkert av rustfritt stål, derfor denne komplikasjonen med mm rør.

<{POST_SNAPBACK}>

 

... og hvilket grunnlag har du for å være så sikker?

 

... og hvordan kan du fastslå at det ikke er tommegjenger, når importøren bekrefter at det er tommegjenger?

 

... er det 0,272 mm i forskjell på ytterdiameter du baserer all denne skråsikkerheten din på  -  er du da sikker på at diametermålingen er gjort med et 'kalibrert skyvelære'?

 

Konklusjon: det er flott at man ønsker å bidra med råd og vink, men her virker det som om veiledning og villedning er i ferd med å gå i surr.

<{POST_SNAPBACK}>

Napper med meg begge tidligere innlegg, er helt enig med Poseidon her. Rådet som kommer dospen er nok mere villende enn veiledene i dette tilfellet.

 

Når det gjelder målenøyaktighet så kjenner vi jo ikke til den, målet ble oppgit 10 mm og ikke 10.0mm, her ligger det allerede en relativt stor usikkerhet. Skal man måle 10.0 mm så trenger man et godt skyvelære. Vi må tillegg ta med produsksjonstolleranse for rør. Den er tillatt å ligge innfor +/- 10% av oppgitt veggtykkelse, her kommer det også inn en usikkerhet selv om vi ikke kjenner til den.

 

Litt tilbake til høytrykks hydraulikkrør som du referer til som i tille er syrefaste. Det finnes metriske rør eller "tubing" med diameter i mm, men fittingsen er alltid i tommer. Både Swagelock, Armeto og andre produsenter leverer fittingsen i tommer. Et 10mm tubing bruker fittings i tommer under normal omstedigheter. Vi må ikke blande inn metriske gjenger når vi snakker tube og rør fittings, da blir det fort surr. :eek:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

BSP og NPT passer dårlig sammen. Se gjengetabell på medlemssidene. Kan nok i nøden skrues sammen noen få gjenger, men blir en dårlig forbindelse. Dette fordi stigningen er forskjellig. GH-Fittings har nok det du trenger av deler.

<{POST_SNAPBACK}>

For store dimensjoner skal jeg være enig med deg, men for små så dimensjoner har dette liten betydning og jeg er ikke enig at det blir en dårlig forbindelse. 1/8" som vi snakker om her regnes for en liten diemsjon slik som jeg ser det. BSP har her 28 gjenger pr. tomme mens NPT har 27. Gjengepartiets lengde for normal fittings i denne dimensjonen her er vel på 3/8" -1/2" dette medføre at vi snakker om en forskjell i stigning på mindre en halv gjenge pr. tomme. I det praktiske liv er effektivt gjengeparti ennå mindre så har dette ingen betydning for forbindelsens kvalitet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kom rørene inn over finerplatene Geir? Hos meg kommer de ut akkurat midt i platene,

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, de kommer ut ca 7-8 cm over platene. (Har laget en STOR slisse i platene)

 

BSP og NPT passer dårlig sammen. Se gjengetabell på medlemssidene. Kan nok i nøden skrues sammen noen få gjenger, men blir en dårlig forbindelse. Dette fordi stigningen er forskjellig. GH-Fittings har nok det du trenger av deler.

<{POST_SNAPBACK}>

GH Fittings? Hva er det?

 

 

Hvis røret er 10,0 mm så er det sikkert et høytrykks hydraulikkrør. Hvis det er veldig tykke vegger i røret så er det nok det. Ta røret med til et kompressorfirma eller et hydralikkfirma så hjelper de deg. Er utvendig diameter 10 mm så er det ikke tommegjenger. diameter på 1/8 tomme gj. er

Rør  1/8  D =9,728mm.

Røret er sikkert av rustfritt stål, derfor denne komplikasjonen med mm rør.

<{POST_SNAPBACK}>

Røret er av kobber.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fikk rørleggeren til å fikse dette. Det ser bra ut, MEN

ett nytt problem er oppstått.

 

Sjøsatte båten i går, og det kommer inn vann via den ene festeskruen til trimplanet ( Brukt for lite sika?) Har fått tettet dette fra innsiden ved bruk av ett middel (som jeg ikke husker navnet på i farten, men som herder selv om det er fuktig (tech7??)) Dette ble gjort fra innsiden.

 

Så til spørsmålet:

 

Bør jeg ta opp båten igjen, og få tettet også fra utsiden, eventuelt byttet bolt?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Så til spørsmålet:

 

Bør jeg ta opp båten igjen, og få tettet også fra utsiden, eventuelt byttet bolt?

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja.

 

Hekken har ofte en kjerne av trematriale el. tilsvarende. Lekker det så vil dette trekke vann, umuligt å tørke ut uten at man går DRASTISK til verks. Muligheten for frostskader til vinteren osv... :nonod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...