Jump to content

Hvilken båt jakter du på denne våren og hvorfor?

Bergen dørk

Recommended Posts

Vet ikke om dere ser det, men alle sitat blir dedikert "Bergen", som ikke engang er aktiv i denne tråden. Ellers Tom Rør: Vi gleder oss!

Jeg gleder meg selv også, og håper værgudene er litt kompis. Tenker på å bruke en ukes tid, så jeg kan stikke innom flere plasser :yesnod:

Jakter gjør man vel hele tiden! akkurat nå begrenser det seg til størrelsen 20fot, fordi jeg ønsker å ha båten i det flotte naustet mitt! Det gjør at jeg tar alt vedlikehold og service selv, bortset fra ting som krever aut. verksted. vi har vinsjoptrekk vann og strøm.

Det er så mange båter man jakter på og mange båter man kunne tenkt seg.

Favoritt er nok Aquador 25C, men også Finnmaster 7050. lit dyrt synes jeg men det er jo markedet som bestemmer at disse skal koste 6-700.000, og da er dem 6-7år gammel..Det er også fristende å vente et par år å heller kjøpe nyere modeller der Volvo barnesykdommene er bortte. Hvorfor jeg jakter på de båtene: 23-26 fot passe størrelse, både hånderingsmessig og i forhold til at vi har værutsatt brygge. lukket båt så man slipper kalesje, luker i taket ved de få finværsdagene vi har her i Trøndelag. Tiltalende design og ekstriørInnredning. God ergonomi og lett å bevege seg ombord. Ok sjøegenskaper. Port i hekk på badeplattform er et must på en moderne cabincruiser. Ellers så drømmer man jo også lit om en gang å få eie en Nord West, Storebro eller en av de store Engelske..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja, det er mye fint å drømme om. Så får vi se hva båtmarkedet gir av muligheter denne våren.

Enebakk: Tresfjord 29 er jo en klassiker, men disse begynner vel å dra litt på årene. Noen av de har vel også litt ukurante motorer, eller hur?

-morten-: Aquador og Finnmaster er flotte båter både designmessig, og sålangt jeg kan vurdere, hva kvalitet angår. Kjekt med lukket båt på Vestlandet også. Etter mange år med kalesje er det egentlig det jeg har lyst på også, men da gjerne en båt på ca 30 fot. Time will show!

mvh Bergen Dørk

@Bergen dørk ja de begynner å dra på åra men da har jeg kanskje mulig heten til å få meg en grei familie båt som er billig å bruke å ha (slipper lån) å det er deilig å bare kunne kose seg på sjøen å ikke tenke på utgifter :)

Men som alle andre så vil jo jeg ha nyest å størst motor men man får se hva man finner ;)

Men sikler også litt på den Scand ATLANTIC som ligger i Stavanger men den er litt dyrere en det jeg hadde tenkt. Men jeg har jo egentlig god tid har jo ikke hatt båt på nesten 10år så jeg klarer sikkert å vente litt til

Det der er jeg selvsagt enig i! Du skal kunne ta turen på sjøen uten å måtte tenke på renter og avdrag! :yesnod:

Det jeg egentlig tenkte på var i hvilken grad en drar på seg et behov for motorbytte ved kjøp av båt eks sent syttital/tidlig åttitall. Det er vel viktig å ta med i regnestykket. :thumbsup:

mvh Bergen Dørk

En Tresfjord 29 med en nyere motor tror jeg hadde vært en fantastisk flott bruksbåt! utdatert i forhold til moderne båter så klart, men synes båtene har et ganske tidløst design likevel! ser ut som dem er solid bygget og sikkert gode sjøbåter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 1 måned senere...

Jeg kikker nå med litt fornyet interesse på en Finnmaster 7600, i erkjennelsen av at en Saga 29/315 ligger noen år unna grunnet fokus på annet enn lange båtferier og mye båtvedlikehold. Er imidlertid ikke sikker. Har et krav fra den kvinnelige delen av familien og det er at båten må ha eget toalettrom....og at det ikke må være mer jobb enn at far av og til kan bidra inn mot andre ting også. Ikke helt fjern fra utenbords heller og har sett på båter som Skibsplast 685/690 og Askedladden 705 også. Ønsker egentlig ikke kalesje, men så var det faren for at en båt på 23-25 fot blir for lukket og at de fine dagene ikke kan nytes i fulle drag. Mye å ta hensyn til!

mvh Bergen Dørk

av alle ting som flyter ute på sjøen er jeg i år, som i fjor, og noen år før der igjen på let etter en seilbåt i ferro sement.......... :giggle: en dag finner jeg en som får sjøhjertet mitt til å hoppe- Det første, største og viktigste kravet er at skroget er fabrikkbygd.

Vi solgte vår Fjord 880 på våren i fjor. Vi har nå hatt en sesong uten båt, noe som er første gang siden 1979.

Tanken er å gå til anskaffelse av en bår som gir oss følgende frihet:

• Sengeplass til 6, helst i 3 kabiner, men 2 kabiner + oppredning i salong kan også duge.
  • Produsere strøm selv og ha nok vann og kjøle/frysekapasitet til at vi ikke trenger forsyninger på en uke.
  • Utstyrt med "pysevisper" og ankringsutstyr nok til at mor enkelt kan "holde båten steady" mens far setter kiler i berget.
  • Derav ikke være avhengig av gjestehavner
  • Ikke for stor(38-45 fot) da vi satser på uthavn som vår faste plass under helger og ferier
  • Stort akterdekk da jeg anser det som den plassen man benytter mest
  • Flybridge siden det MÅ komme noen soldager fra tid til annen
  • Badeplatform med plass til jolle da jeg ikke har planer om å dra noe slikt bak meg
  • Prisbilde ? Helst under 2 mill.

Jeg venter nå i spenning på hva som kommer i det Norske markedet. VI hadde tenkt egen-import i utgangspunktet, men jobb og helse og krone-kurs tilsier at vi ikke bør ta for mye av denne jobben selv. Så, i dag går turen til messa i Oslo for å se hva markedet har av elektronikk slik at jeg kan danne meg et inntrykk av hva eventuelle oppgraderinger av en brukt båt vil koste. Greit å finne på noe på en søndag også......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du også Bergen dørk. VI får ta oss tid og kose oss på messa :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...