Jump to content

Hvilken båt jakter du på denne våren og hvorfor?

Bergen dørk

Recommended Posts

Vi solgte vår Fjord 880 på våren i fjor. Vi har nå hatt en sesong uten båt, noe som er første gang siden 1979.

Tanken er å gå til anskaffelse av en bår som gir oss følgende frihet:

• Sengeplass til 6, helst i 3 kabiner, men 2 kabiner + oppredning i salong kan også duge.
  • Produsere strøm selv og ha nok vann og kjøle/frysekapasitet til at vi ikke trenger forsyninger på en uke.
  • Utstyrt med "pysevisper" og ankringsutstyr nok til at mor enkelt kan "holde båten steady" mens far setter kiler i berget.
  • Derav ikke være avhengig av gjestehavner
  • Ikke for stor(38-45 fot) da vi satser på uthavn som vår faste plass under helger og ferier
  • Stort akterdekk da jeg anser det som den plassen man benytter mest
  • Flybridge siden det MÅ komme noen soldager fra tid til annen
  • Badeplatform med plass til jolle da jeg ikke har planer om å dra noe slikt bak meg
  • Prisbilde ? Helst under 2 mill.

Jeg venter nå i spenning på hva som kommer i det Norske markedet. VI hadde tenkt egen-import i utgangspunktet, men jobb og helse og krone-kurs tilsier at vi ikke bør ta for mye av denne jobben selv. Så, i dag går turen til messa i Oslo for å se hva markedet har av elektronikk slik at jeg kan danne meg et inntrykk av hva eventuelle oppgraderinger av en brukt båt vil koste. Greit å finne på noe på en søndag også......

Noe slikt da eller? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45088890&searchclickthrough=true

Ja, det har jeg registrert pauc, men jeg stusser alltid over de som velger åpne båter fra Saga. Det er liksom litt mothårs for meg, med stor sans for 29 og 315. Kvalitet og det trauste du går for? Age before beauty? Kan hende jeg ser annerledes på det etter å ha sett båten på messa, he, he..,.og du må ikke bli fornærmet. Noen liker mora_ andre dattera!

mvh Bergen Dørk

Noe slikt ja, men jeg glemte nok å nevne en vesentlig ting: Aksler, ikke drev :wink:

Har veldig sansen for denne:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46357752&searchclickthrough=true men dette eksemplaret ser rett og slett litt slitt ut.

Disse to er også flotte båter.

Denne ganske ny med IPS(dette regner jeg som mere solid enn tradisjonelle drev): http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46532967&searchclickthrough=true

Denne med meget god plass, men motorer med litt "frynsete" rykte i henhold til eksoskonstruksjon og tilbakerenning av sjøvann når tæringen kommer et stykke: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47083484&searchclickthrough=true

Nå ligger det vel i underkant av 7000 båter på FINN, mens i høysesong er det ca. 15000. Slik sett har jeg ikke lyst til å handle før jeg ser hva som skjer i markedet denne våren.

Prismessig er gjerne markedet litt overpriset på denne tiden da alle tror på "en ny vår", mens om man sjeler til boligmarkedet forventes det en nedgang på 10% i år, så jeg tror markedet for båter i denne størrelsen fort kan vise seg å være tregere enn hva selgerne tror. Tiden får vise, men jeg tror ikke vi skal vente om den "rette båten" dukker opp til hva jeg selv anser som riktig pris.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg forstår hvorfor du spør, vi har hatt planende flybridgebåter med de egenskapene du ser etter, men vi etter hvert "landet" på at halvplanere gir en meget god komfort i alle fartsområder. Toppfart på 24 knop er mer enn tilstrekkelig. Dessuten setter vi pris på den store uteplassen som ikke er delt opp av bakvegg. Stor HT med store luker og en god kalesjeløsning synes jeg kombinerer det beste fra flere verdner, men vi får se - behov og ønsker kan jo endre seg.

Bra og fornuftig strategi, Vanntro! Jeg ville selv ikke hatt annet enn aksler når det er to motorer. Begrenser vel både risiko, kostnad og vedlikehold.

Uten å ha den helt store kompetansen må jeg si at de to flybridgebåtene var flotte. Synes vel akkurat den trawleren ser gammeldags ut. Det finnes vel en del andre noe mer elegante alternativ. Synes faktisk 34 er penere, men den blir jo for liten for deg.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Azimut og Galeon lager linjelekre båter, men Swift 42 har en mer klassisk design. Helg ærlig tror jeg designet på Swift 42 faktisk holder seg bedre i lengden, men dette er smak og behag. Liker begge løsninger godt. Plassen på akterdekket på Swift 42 er helt konge !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg kunne vurdere denne også jeg da fart ikke er så viktig når man ikke må "rase av gårde" for å finne plass i gjestehavn: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46664782&searchclickthrough=true

Tiltales litt av tanken på bare en motor og trawlere har generelt litt større vanntanker.

Det jeg ikke liker helt med Clipper 36 er løsningen i kabinen hvor jeg forledes til å tenke på trikken når jeg ser benke-løsningen. Den mangler liksom en skikkelig salong.

Redigert av VannTro (see edit history)

Har jaktet på 17-18 fots Hardtop-båt, i erkjennelsen av at tidligere 15-fot med dårlig utformet skrog gav for mange værbegrensninger i bruken. Handlet i dag, Norrskjær 530 HT, en båt som virker å være nærmest totalt ukjent, så det er litt gambling. Men den var romslig for størrelsen, og virker å være solid bygd. Blir spennende å se hvordan den er i sjøen til våren. Men det kan vel bli en stund til, i dag kom vinteren :headbang:

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Jeg jakter på en Halco 29 økonomi som skal brukes til fiske, dykkebåt og familiebåt. Vi er en rimelig nyetablert familie og jeg er vokst opp i båt men har hatt "pause" en stund og vil tilbake nå, så i vitenskapens navn vil jeg prøve meg på en båtsommer med familie for å se om det er noe poeng i å gå videre til en dyrere båt og bli hard core båtfolk. Om familien ikke liker båtlivet så skal jeg klare å nytte Halcoen helt alene :thumbsup:

Liker også at den er lukket og selvlensende siden jeg reiser mye i jobben og det kan gå lenge mellom hver gang jeg får sett til båten.

Jakter på oppgraderinger på eksisterende båt. Har satt inn i år, nytt kjøleskap, nytt instrumentbord og ny ankerwinsj foran. Skal bytte førersofa til to stoler. Har lyst på elektrisk toalett, men så lenge pumpedassen fungerer, synes det litt råflott. Har også planer om isiteek, får se hva økonomi og lyst gir av tid og penger. Må bytte innsugslanger motorer og styrelager bak på drev, må mest sannsynlig ut med en motor for å komme til. Må sette bort jobben pga tid, så dette blir jo en dyr greie. Har man båt har man alltid noen prosjekter :smiley:

Jeg har nå vært igjennom noen nervepirrende måneder uten båt,etter salg av vår selby 27.

Føles nesten litt naken uten båt. Har jaktet på båt i str 32-37 fot type targa/åpen båt. Den måtte ha

2 kabiner og senterkabin for familie på 4. Har fått allslags råd underveis om ht eller fly/lukket båt

Men klarer ikke venne meg til den tanken og ikke kunne ta av taket når været en gang i bland slår

til. Har kjørt mye forskjellige båter de senere år og føler meg litt innesperret i lukkete båter.

Nok om det!

Nå er dagen kommet ! Kontrakt på ny båt er signert ,og skuldrene kan forhåpentlig senkes.

Valget fallt på en 2003 Cranchi Zaffiro m 2xKad43.

Båten skal hentes i Ålesund så fort vær og vind tillater det og kjøres til hjemmehavn i Bergen.

Det har vært en spennende jakt ,og mitt råd til de som leter er å se på flest mulig båter.Gjerne flere av samme type også da tilstand og vedlikehold varierer stort.

Nå er vi klar for den beste sommeren på lenge!!!!

Vi solgte vår Fjord 880 på våren i fjor. Vi har nå hatt en sesong uten båt, noe som er første gang siden 1979.

Tanken er å gå til anskaffelse av en bår som gir oss følgende frihet:

• Sengeplass til 6, helst i 3 kabiner, men 2 kabiner + oppredning i salong kan også duge.
  • Produsere strøm selv og ha nok vann og kjøle/frysekapasitet til at vi ikke trenger forsyninger på en uke.
  • Utstyrt med "pysevisper" og ankringsutstyr nok til at mor enkelt kan "holde båten steady" mens far setter kiler i berget.
  • Derav ikke være avhengig av gjestehavner
  • Ikke for stor(38-45 fot) da vi satser på uthavn som vår faste plass under helger og ferier
  • Stort akterdekk da jeg anser det som den plassen man benytter mest
  • Flybridge siden det MÅ komme noen soldager fra tid til annen
  • Badeplatform med plass til jolle da jeg ikke har planer om å dra noe slikt bak meg
  • Prisbilde ? Helst under 2 mill.

Jeg venter nå i spenning på hva som kommer i det Norske markedet. VI hadde tenkt egen-import i utgangspunktet, men jobb og helse og krone-kurs tilsier at vi ikke bør ta for mye av denne jobben selv. Så, i dag går turen til messa i Oslo for å se hva markedet har av elektronikk slik at jeg kan danne meg et inntrykk av hva eventuelle oppgraderinger av en brukt båt vil koste. Greit å finne på noe på en søndag også......

Pen liste det VannTro :) Med det budsjettet burde det være rom for 3 lugarer. Etter at vi solgte vår 28 foter (seilbåt) i fjor, skal iallfall jeg holde meg langt unna alt som må pakkes om, rees opp og ryddes vekk to ganger i døgnet ved vårt neste kjøp.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Denne tråden trenger flere seilbåtkjøpere, så her er mitt bidrag:

Etter å ha konstatert at boligmarkedet er trist om dagen, er vi i ferd med å legge boligkjøpet på hylla, og konsentrere oss om båt igjen. Sikter oss inn mot nyere brukt antar jeg, men har ikke helt lagt vekk drømmen om å kunne kjøpe nytt heller. Kravlista er sånn ca:

3 lugarer

To ratt, åpen cockpit og badebrygge akter

Gjerne to bad

Enkel seiling for en person

Høyt utstyrsnivå

Budsjett har vi ikke finregnet på, men antar vi sikter oss et sted rundt 1,1-1,2. Så dilemmaet blir vel å velge mellom en 3 år gammel 37-38 foter, eller en litt eldre 40 foter. Jeanneau 379 er ganske tett på drømmebåten, men har ikke sett den i bruktmarkedet ennå, og den blir ganske dyr ny. Hanse har mye flott, og så vurderer vi Beneteau som en slags outsider.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Har nettopp solgt vår Nidelv 24. Blir uten båt i år pga huskjøp til høsten. Neste vår satser vi på båtkjøp. Da vil det være et steg opp og Nidelv 28 er førstevalget nå, men Tresfjord 29, Baltic, Bonanza +++ er på lista. Tilstand på båten spesielt motor vil være avgjørende. Men den typiske akterkabinbåten fra 80 tallet blir det temmelig sikkert.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...