Jump to content

HFL Mariner 2 aggregat produserer kun 10v?


Thor Inge

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpte en HFL diesel generator av typen Mariner 2. 8.2kva. Han jeg kjøpte den av hadde aldri brukt den i egen båt men hadde fungert tidligere når han hadde kjøpt den. Den har stått i garasjen hans i 3 år og ikke vært brukt. Jeg starta opp men måler kun 10v ut av generatoren. Noen som har peiling hva som kan være galt? Jeg var borti en generator tidligere som ikke produserte strøm, denne startet å produsere strøm når jeg ga litt ekstra gass, denne har fast justert turtall så jeg får ikke gitt mer gass.

 

Mvh

 

Ørjan Eie

Link to post
Share on other sites

I koblingsboksen er det 6 tilkoblinger. 3 som er malt røde. Antar dette er 220v kretsen da disse skruene var løse. Den ene skruen er knekkt, dette var jord da den var koblet i sammen med jorden på andre siden. Jeg skrudde derfor denne direkte på jord på den gule siden. Antar dette ikke skal ha noe og si, de var jo koblet isammen fra før av.

 

Jeg prøvde å lese litt på nettet og har funnet ut at generatorer har tendenser til å miste magnetiseringen ved at de står stille over lengre perioder. Noen hadde egen strøm til å magnitisere med. Jeg tror ikke denne har det men jeg er ikke sikker. Det går 2 tynne ledninger (en blå og en rød) inn på jorden. Så går det en liten brun ledning inn på den ene av koblingene på 110v siden (Tror ihvertfall det er 110v siden, måler 5v spenning ut her kontra 10v på andre siden). Disse går inn i en transformator og videre ut ned i generatoren kan det se ut som og så ut til startmotor +. Antar dette er lading av batteri 12v da aggregator ikke har egen dynamo til dette.

 

Men hvordan kan jeg magnetisere aggregatet igjenn? For og få gitt litt ekstra turtall må jeg løsne justeringsskruene på regulatoren, dette er noe jeg absolutt vil unngå da denne er justert inn til riktig turtall. Kan jeg sette spenning inn på generatoren?

 

 

Link to post
Share on other sites

Oppdatering :

 

Fant fram i andre tråder at å koble til en vifteovn skulle hjelpe på. Jeg koblet meg inn på punktene i tilkoblingsboksen og fyrt opp. Skrudde på ovnen og spenningen gikk opp til 175-180v. Altså mangler jeg jo endel spenning... Vifteovnen sveiv jo å virka men alt for lite spenning. Jeg målte spenningen direkte på koblingene så skal ikke være noe spenningsfall. Multimeteret har jeg testa i veggen og der får jeg 230v.

 

Noen som har peiling?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg løfter denne litt da jeg enda har litt problemer med denne. Jeg sjekket først turtallet på den. 3060rpm. På skiltet stod det 240v 3600rpm. Jeg justerte opp til 3600rpm. Jeg fikk nå 204v ut når generatoren var belastet. Skiftet så kondensatoren , nå får jeg ut 240v når jeg belaster den . Men siden den nå går på 3600rpm har jeg 60hz. Jeg ønsker 50hz altså 3000rpm . Regulatoren var justert på dette tidligere og slik så det ut som den hadde vært lenge , måtte bruke varme for å løsne justerings skruene.

 

Spørsmålet mitt er som følger , hva er det som regulerer spenningen i en slik generator ? Jeg har forstått det som generatoren er børsteløs , jeg har 6 ledninger opp fra generatoren , 3 stk er 120v og de 3 andre er 240v. Ellers har jeg en transformator og en likeretter. Dette er til lading av 12v.

 

Noen som kan forklara meg ? Jeg ser bare for meg at generatoren har blitt kjørt på 3000rpm før , når jeg kjører den der nå får jeg 190v når den er belastet?

 

Har jeg ett magnitiserings problem kanskje ? Generatoren hadde Stått lenge før jeg startet den igjenn.

 

Stor takknemmelig for hjelp !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...