Jump to content

Rustvann fra viskere

JohnS

Recommended Posts

Kjøpte en Nimbus 310 Coupè 1997 mod i høst (November).

Har hatt litt forskjellige utfordringer for å få ting på stell. Nå er det meste fikset/oppgradert og det er på tide å se på de små detaljene.

En av de er irriterende rustvann fra viskerene. Dette sprer seg over store deler av båten. Noen som har et godt tips om hva som kan gjøres for å unngå det, samt et middel som fjerner rustvannet? (F.eks. skifte muttere/skiver hvis det er mulig å få tak i da, eventuelt male disse delene med Hammerite f.eks.?)

Viskerene er jo helt i orden, så jeg har ikke lyst å kjøpe nye. Er vel ikke av den mest kurante typen heller.

Her er noen bilder:bilde

bilde

Takk for tipsene så langt :smiley:

Bør vel prøve å finne ut hvilken dimensjon og gjengestigning det er for å skifte ut muttre og skiver til skikkelig syrefast kvalitet. Er vel typisk at slikt ikke finnes som reservedeler :sad: . Er vel sikkert også tomme dimensjon, og fingjenger, UNF kanskje?

Kan jo gjøre et forsøk på å behandle de først. Plastdipp som Shiny nevner har jeg ikke hørt om før. Hva er det for et stoff, og hvor får man kjøpt det?

• 4 måneder senere...

Fikk omsider tatt jobben med disse visker hylsene. Her var det utrolige mengder med rust. Tok av viskerene med ters, skar så av plasthylsene med kniv. Fant ut at den beste måten å fjerne rusten på var å dreie rundt med en vannpumpe tang, og det datt av i store flak, og i store mengder. Alt som heter gjenger var borte. Etter pussing med smergel smørte jeg på noe epoxybasert stoff (2-strøk), som omgjorde rusten til et sort hardt materiale, malte over med sort dekklakk, og benslet det hele med selvvulkaniserende tape. Har ikke rustet siden, og viskerene er jo helt i orden, så de skal få stå en stund til.

Rusten på gelcoat fjernet jeg med Scandia rustvask (Fra Maritim), og de siste rester rubbet jeg vekk.

Rustvasken var også utrolig effektiv som vannlinjerens :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...