JohnS Startet 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2014 Kjøpte en Nimbus 310 Coupè 1997 mod i høst (November). Har hatt litt forskjellige utfordringer for å få ting på stell. Nå er det meste fikset/oppgradert og det er på tide å se på de små detaljene. En av de er irriterende rustvann fra viskerene. Dette sprer seg over store deler av båten. Noen som har et godt tips om hva som kan gjøres for å unngå det, samt et middel som fjerner rustvannet? (F.eks. skifte muttere/skiver hvis det er mulig å få tak i da, eventuelt male disse delene med Hammerite f.eks.?) Viskerene er jo helt i orden, så jeg har ikke lyst å kjøpe nye. Er vel ikke av den mest kurante typen heller. Her er noen bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 De fleste syrer(sitron, salt ) tar bort dette enkelt, og mange teakrenser. Ser ut som det kommer fra gjengeparti/mutter, hadde forsøkt å gjøre skikkelig rent og penslet på feks sort Plastidipp el. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Cruiseliner Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Syre er tingen, f.eks. produkter som renser vannlinjen etc., tar rustflekker greit. Autosol Waterline fungerer bra. Hugos er også kjent for å fungere bra på rustflekker. Ellers ville jeg nok gjort noe med kilden. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 4.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Takk for tipsene så langt Bør vel prøve å finne ut hvilken dimensjon og gjengestigning det er for å skifte ut muttre og skiver til skikkelig syrefast kvalitet. Er vel typisk at slikt ikke finnes som reservedeler . Er vel sikkert også tomme dimensjon, og fingjenger, UNF kanskje? Kan jo gjøre et forsøk på å behandle de først. Plastdipp som Shiny nevner har jeg ikke hørt om før. Hva er det for et stoff, og hvor får man kjøpt det? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Kirkeng Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Autosol virker! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Owatrol har en svært tyntflytende olje som påføres rett på rust. Trekker godt inn på steder hvor selv vann ikke kommer inn sier nå reklamen. Kanskje det kunne være noe. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 10.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Ja, mulig denne Owatrol oljen kan gjøre susen. Har gode erfaringer med produkter derfra fra tidligere. Kan virke som det kommer fra gjengepartiet, som da er dekket av noen gummi? hylser. Får se når været blir bedre, og det våres litt. Får ta av viskerarmene og se om disse hylsene kan trekkes av for å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Fikk omsider tatt jobben med disse visker hylsene. Her var det utrolige mengder med rust. Tok av viskerene med ters, skar så av plasthylsene med kniv. Fant ut at den beste måten å fjerne rusten på var å dreie rundt med en vannpumpe tang, og det datt av i store flak, og i store mengder. Alt som heter gjenger var borte. Etter pussing med smergel smørte jeg på noe epoxybasert stoff (2-strøk), som omgjorde rusten til et sort hardt materiale, malte over med sort dekklakk, og benslet det hele med selvvulkaniserende tape. Har ikke rustet siden, og viskerene er jo helt i orden, så de skal få stå en stund til. Rusten på gelcoat fjernet jeg med Scandia rustvask (Fra Maritim), og de siste rester rubbet jeg vekk. Rustvasken var også utrolig effektiv som vannlinjerens Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.