Jump to content

Vann i belg og andre drevproblemer


Bergen dørk

Recommended Posts

Man vurderer stadig båter. Nå vurderer jeg en med Mercruiser-drev, som har hatt vann i belg. I utbedringen er belger skiftet + lager, simmerring og drivknute. Saftig regning. Gir dette grunn til skepsis? Jeg har ikke peiling på drev og spør sikkert derfor et tåpelig spørsmål, hvis dette er ordinært og udramatisk vedlikehold.

mvh Bergen Dørk

Link to post

Viktig å utvide horisonten :)

Ser ingen grunn til skeptis på det området, så lenge lager å drivknute er skiftet.

Har skiftet mange drivledd etter vanninntrengning, og det fungerer like godt etterpå. Dette viser viktigheten med tanke på skifting av belg. Kan resultere i en dyr affere.

Vil ikke si at det er ordinært vedlikehold med skifte av knute, men udramatisk er det.

MVH Ktveiten

Link to post

Sånn jeg ser det er det jo positivt at dette er nytt og i orden. Men dette skjer jo oftest pga, dårlig vedlikehold siden belgskifte er et servisepunkt. Jeg ville da ha konsentrert meg om resten av båten og sett om ting er på stell der. Ser båten bra ut og det er gjort de serviser som skal tas på motor og drev med olje og filterbytte kan det jo bli interessant alikevel. Jeg blir uansett litt skeptisk når noe veldig viktig ang, servise ikke blir gjort og følger tankene dine rundt dette.

 

Redigert av Kaptein Gjelseth (see edit history)
Link to post

Takk for innspill. Det er vel litt i retning av Kaptein Gjelseths antydning jeg tenker, men båten er ikke besiktiget ennå. Imidlertid er det også noe vann under motor, som eier bagatelliserer og sier at lensepumpen tar. "Det har alltid vært slik". Det øker ytterligere min skepsis. Båten er 6-7 år gml. Eier har tydeligvis ikke sjekket engang om det er salt- eller ferskvann. Så vi får se.

 

Sannsynligvis er drevet ok og motor er dokumentert bra vedlikeholdt forøvrig. Belg ble sist byttet i 2010. En kamerat med drev pleier å bytte disse hvert 2. år, vet jeg. Så denne karen har muligens ventet for lenge.

mvh Bergen Dørk

Link to post

Jeg liker selv å ha det tørt i motorrom, men man må ikke overdramatisere dette.

Kan være så enkelt som overløp fra vv bereder, drenering fra ankerkasse, fra spyling av båten osv.

Vann i belg kan komme av feil under montasje, rur som har gnaget, manglende lim/ fett på flens vevd montering. Er alt byttet nå, så er jo dette ute av verden.

Det viktigste ved kjøp av alle brukte ting er å selv se tingenes tilstand.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post

-morten-: Jeg tenker nok som deg her, men poengene til Shiny er selvsagt gode. Dette kan ha helt andre kilder, selv om jeg synes det er rart at ikke eier går løs på å avdekke og fjerne problemet. Han om det.

 

Shiny: Takk for gode poenger. Det kan jo også være mer alvorlige feil, som eks lekkasje i fenderlist, mellom overbygg og skrog mv.

 

Båten er en Skibsplast 690.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Takk for innspill. Det er vel litt i retning av Kaptein Gjelseths antydning jeg tenker, men båten er ikke besiktiget ennå. Imidlertid er det også noe vann under motor, som eier bagatelliserer og sier at lensepumpen tar. "Det har alltid vært slik". Det øker ytterligere min skepsis. Båten er 6-7 år gml. Eier har tydeligvis ikke sjekket engang om det er salt- eller ferskvann. Så vi får se.

 

Sannsynligvis er drevet ok og motor er dokumentert bra vedlikeholdt forøvrig. Belg ble sist byttet i 2010. En kamerat med drev pleier å bytte disse hvert 2. år, vet jeg. Så denne karen har muligens ventet for lenge.

 

Litt vann i bunnen av motorrom er normalt og trenger ikke dramatiseres. Spesielt gjelder dette båter med drev. Selvsagt ideelt hvis det er helt tørt, men litt vann gir ikke nødvendigvis grunnlag for noen stor skepsis.

 

Å bytte belg annethvert år er helt unødvendig. Hvert 5. år er mer passende, men belgen bør inspiseres årlig. At det har vært vann i belgen tyder på manglende oppsyn av denne, men trenger ikke å bety at vedlikeholdet for øvrig er mangelfull.

Link to post

Hvilken båt er dette da? sjekk med tilsvarende båter om det er vann i dørken under motor!? Tror jeg hadde vært skeptisk.. det bør vel ikke være vann i motorrommet på en drevbåt vel?

 

Hvorfor skal det ikke være vann i motorrommet på en drevbåt? Drevgjennomføringen er da betydelig større enn en akselgjennomføring, med ditto fare for mindre lekasjer. Litt vann i dørken er for de fleste helt udramatisk og for mange båttyper normalen fremfor unntaket.

Link to post

-om jeg synes det er rart at ikke eier går løs på å avdekke og fjerne problemet. Han om det.

 

 

Ikke rarere enn at eier med rette ikke anser dette som noe problem i det hele tatt. Hvis det er snakk om å måtte bruke lensepumpa stadig vekk er jeg enig at det kan karakteriseres som et problem, men for de flestes vedkommende er det ikke det det er snakk om.

Link to post

Hadde selv båt med Bravo2X drev. Var litt vann under motor som stadig ble verre. Det viste seg at vannet kom fra styrebolten, noe som er vanlig på disse drevene. Motor måtte løftes fram for at verkstedet kunne bytte, regningen lød på 35000,-.

 

Da ble du sansynligvis lurt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Vann i kjølen - i hvilken grad framskyder det korrosjon og annen elendighet i motorrommet, da? Jeg tenker at om en aksepterer vann under motor over år, så er vel dette ikke akkurat bra med tanke på å ta vare på motor. Jeg har sett på båter som har stått i vinteropplag med vann og oljesøl i kjølen. Må si at jeg reagerer litt med tanke på bevisstheten rundt om en faktisk har en lekkasje eller ikke fra eks motor. I mange tilfeller er jo dette vann som kan komme inn eks gjennom luftinntak; har opplevd det i stor sjø selv, men du lar det liksom ikke ligge der. Du pumper det ut og tørker rent. Kommer det stadig nytt vann, så leter du etter kilden til dette. Det gjør iallefall jeg. Blir bedre lukt i båten også.

mvh Bergen Dørk

Link to post

Hadde selv båt med Bravo2X drev. Var litt vann under motor som stadig ble verre. Det viste seg at vannet kom fra styrebolten, noe som er vanlig på disse drevene. Motor måtte løftes fram for at verkstedet kunne bytte, regningen lød på 35000,-.

Det finnes flere "enkle" metoder for å fikse dette uten å flytte motoren eller avmontere transom. Enten bores det to hull utvendig på hver side som tettes med spesielle plugger etter utført jobb, eller det kuttes et rektangulært hull bak som tettes med et syrefast deksel etterpå.

Styrebolt finnes også i syrefast og man bør jo bytte til en slik når jobben først gjøres. Hvorfor det ikke var originalt kan man jo spørre seg.

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg får også litegrann vann under motor som jeg antar kommer inn via Bravo 3 drevet, det har vært slik i de 4 årene jeg har hatt båten men det har ikke blitt værre heldigvis. Er jo litt bekymret om det kan stamme fra styrebolten, noen som vet om det finnes en måte å forebygge at problemet utvikler seg?

Vannet i seg selv bekymrer ikke så lenge det er såpass begrenset som nå. Jeg bruker å ha en bleie type XXL under motor som jeg bytter ca hver måned i sesongen og det er bare supereffektivt. Alltid knusktørt og selvfølgelig gullende rent.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...