Tom Rør Startet 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2014 (redigert) Da nybåten ligger i Molde fram til siste halvdel av Mars, tenkte jeg å se meg litt rundt i området. Er det noen som vet om noen fine gjestehavner i det distriktet, som er mulig å besøke på denne tiden? Har hørt at det skal være fint på Finnøy, men vet ikke om de tar i mot gjestebåter på vinterstid. Der er det sikkert ganske værutsatt også, så litt beskyttet hadde nok vært å foretrekke. Redigert 4.Februar.2014 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 (redigert) Finnøy må være en av de mest beskytta havnene i kongeriket :) men før du kommer inn i "kanalen" som leder inn til havna, så kan det sikkert være røft om været i seg selv er dårlig. Ellers er det Ona, hvor havna er enkel men øya unik. Hjertøya rett utenfor Molde skal være fin, uten å ha vært der. Setter du kursen ned til fjordene sør av Ålesund, så er Øye, inn Hjørundfjorden, en vakker plass.geiranger er langt, 51nm fra Ålesund. Gjestehavna til Ålesunds seilforening, Gåsøya, må jeg jo også reklamere for :) men det var jo Moldeområdet du spurte om.... Lagt til: søkte på nettet på Finnøy gjestehavn, kom inn på ei side om gjestehavner om der er kontakttelefon til dem. Så kom det opp havner i nærheten og Ona var på lista. De skilter nå med 42 gjesteplasser, så da må de ha bygget ut betydelig eller flyttet gjestehavna til den 2 år gamle havna som de sprengte ut i et stort sund på sørøstlig side. Ona kan være et meget godt alternativ. Redigert 4.Februar.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Så du kan anbefale Finnøy ? Må prøve båten litt før jeg tar turen hjem, og de to siste gangene jeg har vært der oppe, har det blåst hatter og høy, så noe tur har det ikke blitt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Ja, Finnøy kan anbefales. Der er det et lite motormuseum på området, badebasseng med glassvegg rett ut i fjæra og storhavet, restauranter etc. Gratis sykkelutleie for utforsking av den paddeflate øya. Men en telefon opp dit kan jo være greit siden det er tidlig i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Da skal jeg gjøre det før jeg setter kursen :-) Takker Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Midsund kan også være fint, om det blåser for hardt utover mot Finnøya. Også har du Rødven om du vil innover fjorden. Også ligger det en flott brygge på Veøya. Men der er ikke strøm eller vann. Også har du ute på Hjertøya rett ovenfor Molde sentrum. Heller ikke strøm, og kanskje ikke vann om vinteren. Kan være fine steder alt dette nå som det er snøfritt Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Strøm har jeg selv, og vann kan jeg ta med, så det er ikke noe must med "alle faciliteter". :-) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Gratulerer med ny-båten!En tur til Bud må du jo ta med deg når du først er på de kantene av landet. Elnesvågen gttp://www.esbf.no/ N62 50.955 N - E007 09.649 E. er berømt for Nordsjøfestivalen, men den går vel ikke av stabelen før uti august.Så da må du nok ta turen oppover igjen............ Ona må du også få med deg før du setter kursen sørover, men betinger vel litt bra vær skal man dit ut. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Takker :-) Jeg får nok bare et par helger til rådighet før hjemturen, så jeg får se an vær og føre, for deretter å plukke ut det som passer best. Bra å ha noe å velge i Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Haramsøya er også ganske nær. Båthavna ligger norvest om fergeleiet Sent from my GT-P5100 using Tapatalk Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Båttransport D5L Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Hva med å gå nord til Kristiansund (http://www.visitkristiansund.com/no/ATTRAKSJONER/Byer-og-tettsteder/?TLp=42959&Kristiansund=50nm) hvor du får med deg Hustadvika ,Strømsholmen ,Håholmen(http://www.classicnorway.no/hotell/haholmen-havstuer) , sveggesundet. og Grip(http://www.visitkristiansund.com/no/ATTRAKSJONER/Byer-og-tettsteder/?TLp=760933&Grip-eventyroya-i-havet= ) Fint å ligge midt i sentrum av Kristiansund . Sørover går du jo på hjemtur . Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Hvor langt er det til Kristiansund Fra Molde ? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Hvor langt er det til Kristiansund Fra Molde ? Ca. 50 nm, og mesteparten (ca.45 nm x 2) er direkte avvik, med påfølgende merkostnad i bunkers, hvis du egentlig skal sydover. Mye billgere å ta bussen til Kristiansund!! Går ca. hver time, koster ca. 200,-, tar ca 75 minutter! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Tom Rør Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Ser den mateco. Hadde leiebil der oppe tidligere i vinter, og da kjørte vi til Kristiansund. Nydelig by Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Har du fått sett deg om i Molde-området? Du har vel vært uheldig med været kanskje. Ser du har planer om avreise i siste halvdel av mars. Er ikke mange dagene igjen da. Regner med at du har fått prøvekjørt ny-båten. Blir spennende med ny hentetråd. Håper du får godt vær. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Takker :-) Jeg har ikke fått sett meg så mye om, da jeg kun har gått en liten rundtur ut fjorden, for deretter å legge meg på gjestehavna i Molde(Reknes). Det blir hvis alt går i boks avreise fra Molde til Ålesund 21 Mars. Deretter blir det å legge en plan for videre stoppesteder nedover. Det er til syvende og sist været som bestemmer hvor og når vi går. Jeg har ti dager til rådighet i første omgang, men siden jeg driver for meg selv, kan jeg strekke den om ønskelig/nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Synd at du ikke har fått bruke båten mere der oppe og sett deg om. Mange fine plasser som er verdt et besøk. Du får ta turen oppover en annen gang og spandere en sommer på Midt-Norge. Selv har vi båten liggende i Stavanger og regner med å gå den i "sakte fart" oppover forbi Hustadvika et stykke i løpet av juli - august. Håper du får en fin tur sørover! Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Det er flere steder å besøke. I Molde er det to gjestehavner, Molde sentrum og Molde Båthavnlag 2 km østover (den største båthavna, årets båthavn 2012), strøm og vann begge steder. Ønsker du innover i fjordene kan du dra til Hjertøya eller Hjertholmen, her er det flytebrygger. Vestnes på andre siden av fjorden like ved Vestnes sentrum, strøm og vann. Du kan dra til Veøya,stor betongflytebrygge, Rødven er idyllisk eller Åndalsnes med gratis gjestehavn. Ønsker du nord/vestover , har du Elnesvågen(årets båthavn 2011), Tornes, Bud eller utover øyene med Søre- Bjørnsund eller Nordre Bjørnsund, Finnøya (kåret til årets gjestehavn ca 2005?) og ytterst Ona, Bjørnsund er ikke bebodd hele året , mens Ona er bebodd . Sørover tur - Misund, Brattvåg, Ålesund, Geiranger/Tafjord(lang tur innover fjordene på Sunnmøre), Ulsteinvik, Fosnavåg, deretter er det Stadt neste- sjekk værmelding før du går over :) God tur Hvis du ønsker å besøke Kristiansund, kan du ta buss fra Molde og hurtigruten over Hustadvika tilbake, fin dagstur ! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 (redigert) Det blir ikke tid til å utforske noen plasser nå, da jeg går nedover den 21 Mars. Skulle latt båten ligge der litt utover, men det har jeg ikke ro i ræva til å gjøre. vil ha båten hjem nå . Båten ligger i Molde båthavnlag i dag, men det blir da bare til neste Torsdag. Legger oss da i gjestehavna inne i byen til fredag og avgang Ålesund. Redigert 10.Mars.2014 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.