Jump to content

Laderelé til gammel påhenger,tips ønskes.


Muren Motorsport

Recommended Posts

Hei!

 

Slik jeg forstår det, er det releet du linker til, et ladefordelings-/batteriskillerele beregnet på å styre lading og forbruk mellom to batteribanker. Virkemåten til releet er sannsynligvis at det opererer når spenningen fra ladekretsen kommer opp i ca 13,7, og kobler fra igjen når batterispenningen faller under ca. 12,8V. Til ditt bruk kan jeg ikke se at dette vil kunne ha noen hensikt.

 

Hvis du søker på f.eks. "Lading utenbordsmotor" her på forumet vil du få opp mye info om batterilading fra utenbordsmotor, f.eks. denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/21102-lading-og-paahengsmotor/

 

Jeg regner med at du har sjekket at 12V-uttaket på motoren gir likestrøm, dvs at det er montert likeretter på den?

Hvis ikke må du montere en likeretter ala det som er beskrevet i linken ovenfor.

Link to post

Ta deg tid til turen innerst inn i båt-naustet og sjekk hva du allerede har på lur. Skalle dumt å kjøpe noe unødvendig.

 

12v uttaket er enten for lys eller for lys og lading. Et uttak for lading av batteri leverer mer strøm, og har derfor kraftigere viklinger og ledninger (merkostnad i kobber). Okke som trenger du hverken laderegulator eller lade-rele. Ladespenningen regulerer seg selv avhengig av hvor mye lading batteriet allerede har.

Link to post

Det er to typer strøm-produksjon. Enten er det kun produksjon beregnet på tenning og lanterner. Da blir det levert såpass lite strøm at det ikke er nok for å lade et batteri. Eller det er elektrisk start og generatoren (lade-coilen) er betydelig kraftigere og kan lade et batteri. Har du ikke el-start har nok strømuttaket kun kapasitet for lanterner.

 

Tror ikke det vil være noen risiko hverken for batteri eller dynamo å forsøke å lade et batteri kun med lanterne dynamo. Om du monterer en sikring i mellom batteri og uttak er du sikret mot å ødelegge lade-coilen. Sannsynligvis vil lade-kapasiteten være for dårlig for å lade et batteri, men du kan jo måle amperen under lading.

 

Moderne lensepumper bruker såpass lite strøm at et fulladet batteri vil klare lensejobben i flere uker uten opplading.

 

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1985/J30ECOA/IGNITION/parts.html#

Link to post

Nei kan alltids prøve som du sier, å med ei sikring imellom.. dette http://www.ebay.com/itm/OMC-EVINRUDE-JOHNSON-BATTERY-CHARGE-KIT-4-AMP-175271-25-35HP-2-STROKE-2-CYLIND-/221284096414?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item33858f599e&vxp=mtr settet inneholder vel det jeg trenger for å bygge om motoren til "lade batteri" motor.. ?

Redigert av Muren Motorsport (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...