Jump to content

Varmepumpe i båt. (Erfaringer)

Luka68

Recommended Posts

Jeg hadde 2 stk varmepumper som vekslet mot sjø, til luft i min nåværende båt, byttet til dieselvarmer fra Eber, ikke uten grunn.

Følte det ble mye vind, og lite varme, når gradestokken krøp nedover på minusgradene..

Men disse var fra midt på 90 tallet, så mye er vel bedret siden den gang..

Hei.

Har montert noen få varmepumper i båt. 2 Toshiba og en Panasonic. Den ene går i yrkesbåt og er i drift hver dag, de andre blir kun brukt til opplagsvarme om vinteren samt noen ytters få dager som aircon.

Dette kommer nok kanskje ikke til å bli noen gullgruve for deg, siden levetiden nok kan anses å være endel kortere enn ellers. Leverandørene fraskriver seg også garantiansvar.

Men, alle pumpene går fortsatt, og det er faktisk 6,5år siden jeg monterte den første.

Kjøp noe skikkelig. Kjent merke som kan garantere for kvaliteten i gods ol i utedelen.

Lykke til.

Edit. Dette var alle snakk om luft/luft VP.

Redigert av Baatlaus (see edit history)

Vi bruker en luft til luft varmepumpe som kan stilles på lav temp (tror d var 7-8 grader) som vinteropplagsvarme, den er montert i en brakett gjennom romluka, dvs at utedelen står på oversiden og innedelen på undersiden, om sommeren løftes hele arangementet vekk og erstattes av en luke. Brukt i 3 vintre nå, sammen med en avfukter gir dette kjempefin luft ombord.

Hei

Har ingen erfaring med dette selv, men har en kompis som har to stk luft/luft pumper montert i sin 26 meters fiskebåt.

Utedelene er montert slik at de ikke er utsatt for overvann og står trygt for utstyr etc..

Han er godt fornøyd, og skryter av dem.

Er usikker på fabrikat men det kan sjekkes.

larss

Ja det er ment å bruke Luft til Luft.

Det jeg lurer veldig på, er om det går og motere innlederne lavere en utedelen.

For tenkte jeg skulle har utedelen oppe på Flybrigden, men om vinteren så må den kunne ha drenering slik at vannet som blir til is om vinteren blir borte. Hvordan skal jeg gjøre det da.?

For jeg tenkte og bruke den som vintervarmeopplag, og kanskje noen dager som aircondition.

John Erik

Har ikke sett så mye på akkurat dette men, ville tro en varmepumpe som hentet varme fra sjøen ville ha en enorm effektforberding framfor en luft til luft.. da det aldri er så mange - grader i vannet :) pluss siden må jo være at man kan montere kompressor del i maskinrom f.eks.. og kun ha innedelen synlig.. vil jo og være en fordel ved ac kjør om sommer.. vil jo ha en sirkulasjonspumpe surrende ved siden av.. men, denne trekker vell ikke så mye mer strøm en den vifta på utedelen.. Det negative er jo å finne en løsning som ikke tærer istykker. hvor lang levetid har kobber i saltvann?

Man kan ikke ha utedelen i marskin rommet. Da denne utedelen trenger frisk luft, og hvis en hadde satt en slik der nede, så hadde det blitt minusgrader i motor rommet.

Den må enten stå oppe på Flybrigden eller helt bak på akterkabinen slik at kondensen renner rett i vannet.

Gleder meg til og prøve dette i båten, har hatt slik hjemme før og da var jeg meget fornøyd.

Ønsk meg lykke til. He he

En vann/vann nok er nok det beste eller en vann til luft, men disse har en lei tendens til å koste skjorta og litt til sammenlignet med en standard luft til luft VP.. Så teknisk så burde dette fungere utmerket, en VP vet ikke om den er montert i en båt eller ett hus.. Utfordringen her er jo at luften som du vil veksle med er veldig fuktig sammenlignet med, og VP vil ise raskere her enn i ett hus.. Dette vil kreve god drenering av utedelen.. Så hvordan en kan får isen bort fra utedelen blir jo en utfordring.. Varmekabler og rør er jo en mulighet, men det vil også koste penger å drifte.. Så jeg tror det er fordel å sette opp ett realistisk regnestykke på det hele før man investerer.. Uansett så vil det minimum 5-10 år får selve VP kosten er dekket inn, og da spørs det om dette er lønnsomt.. Vil VP holde så lenge i det fuktige klima som en båt på sjøen ligger i?

Fordelen med en vann/vann eller vann/luft er stor, siden den ikke vil få ising problematikken som en luft/luft har.. Men jeg tviler på at dette blir god butikk om regner på dette over f.eks 5 eller 10 år.. Jeg tror dette koster mer en det smaker enkelt og greit .. men har ikke regnet på dette, så derfor tror jeg bare

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

tenkte selfølgelig på vann til luft.. når jeg sa det med montering i motor rom.. iom. at du må ha vannkrets hente varmen ut av.. det som kan være kjekt med en sånn løsning er jo plasser hvor strøm uttaket er begrenset.. om man tjener inn pumpa er jo en anna ting.. komforen blir nokk mye bedre om ikke annet :D

Har en snakket med en som har en slik Varmpe pumpe Luft til Luft i sin Prinses 41 og han kan kan ikke rose den bedre mer. Båten min har en slags varmepumpe, men dette er bare en aircontion, og den er sikker 15 år gammel men virket heltfram til jeg tok den ned i dag.

Totalt sett så er min VP blitt hengt opp i dag, mangler bare og koble røra i morgen.

Fikk en som kunne vakumlere den for kr 1500.-

Jeg har kjøpt en brukt VP Panasonic som er på 6kw, og den virket meget bra der den ble tatt ned.

Prisen totalt med med jobb og VP blir kr 4000kr

Gleder meg til stabil varme som vinter som sommer. He he

Har også god erfaring med varmepumpe i båt. Den jeg hadde lengst, var en marine air, fra Florida i usa. Vann til luft. Bruker veldig lite strøm, og har høy efekt. Da vi solgte båten, så var båt og varmepumpe 30 år gammelt. vi byttet impeller en gang. dette var min skyld, p.g.a imelleren ikke fikk tak i vannet. Man må lage en høy svanehals på slangen fra bunnventil til vannpumpa. Hadde byttet slange, og laget for kort svanehals på den. Da båten er i fart, så suges vannet ut og vann pumpa til Marine air går da tørr :worry: . Lærte jo av det ! etterpå fungerte alt . Det er mye effekt av vann til luft varmepumper, spesielt på vinteren. Temperaturen i sjøen er høyere da, enn i lufta. vi var veldig fornøyd av denne. Den samme modellen blir også laget i dag, og er billig om man kjøper den på nett !

• 3 uker senere...
  • 8 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...