Jump to content

Hvilken "maling" innvendig i båten?

Rs2-GTi

Recommended Posts

Har en Bayliner 2450 som sank ved fortøyning i høst. Overtok den i fra forsiktingsselskapet etterpå, og har begynt såvidt prosessen og planleggingen for å bygge opp båten igjen.

Har fått ut det meste av interiøret. Denne er jo trukket opp med filt i hele kabinen i fra fabrikken, men er dette virkelig den beste løsningen for en gammel båt som ligger på vannet? Den suger jo fuktighet som bare det.

Så jeg tenker på å i stede male opp glassfiberen på innsiden. Den er jo ikke slikeslett i taket, så det bør sikkert være en litt drøy type. Noen som har noe tips til både type og fremgangsmåte.

Tar også i mot tips på om jeg bør gjøre dette eller ikke. Diskuterte med en båt-venn, og han mente jo den ville bli veldig kald og utrivelig innvendig av dette. Skal jeg kanskje vurdere å kun trekke opp taket? Alle tips mottas med takk!

Tenker det blir et 400-timersprosjekt dette, men en plass må man begynne.

Høvelig samstemt her på at maling ikke er verdens beste idè, så da kjøper jeg den. Ser en del nyere båter har trukket til sitteputehøyde, mens det er malt glassfiber derifra og ned. Kan dette være et bra kompromiss kanskje? Merket meg at det å ha filt i bunnen av båten ikke er optimalt som det var, det er alltid noe fuktighet som finner veien til bunnen av båten. Tenkte kanskje i stede å lage et teppe med trykk-knapper i bunn som kan vaskes.

Greit kompromiss? Skal også forsøke å være litt kostnadseffektiv i gjenoppbygningen. Har andre tidskrevende prosjekter, så vil holde fokus på at det skal være funksjonelt fremfor trivelig sånn totalt sett.

Dette med filt og tepper er vel et typisk USA fenomen, og lite egnet til vårt klima og båtbruk. Trekk ned til benkene burde være OK, alt under dette pleier jo å være skjult av innredning. På dørken ville jeg ha gått for teakfiner med nater, det løfter synsinntrykket betraktelig og er lett å holde.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...