Jump to content

Komme igang med seiling - landkrabben lengter etter havet...

Mark Read

Recommended Posts

Til tross for at det sikkert finnes massevis av tråder her inne for aspirerende seilere, så lager jeg en ny ene og alene for å få sjansen til å si hei!

Jeg begynner nå på den (lange?) veien mot egen seilbåt. Har sittet og lest både på BP og nettet generelt, men er fullstendig klar over at her må man skaffe seg hands-on-experience.

Jeg er født og oppvokst i båt, men mer som passasjer enn båtfører. Vi hadde seilbåt, samt større motorbåt. Planen er å ta et seilkurs, låne bøker om seiling, båtførerprøven, og så prøve å snike seg med som dekkslask hos noen med seilbåt.

Jeg har båtplass og kan sette båten i vinteropplag i hage, men utover det er det mye jeg ikke har peiling på. Båtkjøpet lar jeg vente til jeg faktisk kan det grunnleggende om seiling, og da er det snakk om noe med en human prislapp som har plass til meg selv og avkom x3, som jeg skal kunne seile alene.

Hva vil være fornuftige første steg mot å få oppfylt drømmen? Hvordan har dere andre nybegynnere kommet igang?

Jeg leste "Sailing for dummies", kjøpte seilbåt, og la av sted :sailing:

Seiling er forbausende enkelt. Hadde jeg vist at det var så enkelt skulle jeg startet for maaange år siden.

Satte kun seil i rolige forhold i starten, for selv om seiling er enkelt, er det å håndtere overskuddskraft litt mer krevende.

Begynn forsiktig, og øk på i det tempoet du føler for. Så kjører du motor ellers.

Husk bare på at når du seiler så kan du ikke sette i fri, og ihvertfall ikke revers, så planlegg langt frem når du navigerer, og unngå de trangeste og urene stedene i starten.

Lærekurven er sikkert brattere i en seilklubb og med erfarne seilere, men til tur bruk går det helt fint uten også.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Medlemsskap i seilklubb hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang - av en eller annen grunn?

Behovet for å lære så mye som mulig før båtkjøp kommer nok av at jeg er en kontrollrfeak, og vil helst ikke være den som dummer seg fullstendig ut...

Finnes det faktisk en "Sailing for Dummies"?? Genialt! Regner med at biblioteket har et godt utvalg bøker, om enn kanskje ikke de nyeste. Heldigvis er det enkelte ting som ikke utdateres, deriblant hvordan en båt oppfører seg på sjøen...

Hei og velkommen som seil-søkende!

Vi er flere som har gått veien før deg, for min del begynte seilingen som deltaker på UiB-studentenes sine Expresser. Smilet gikk helt rundt etter førstet turen, og jeg skjønte at dette kunne jeg ikke klare meg uten. Siden kjøpte vi naboer noen Lærlinger sammen (etter forslag fra undertegnete), og samtiddig pusset jeg opp Ynglinger med Askøy seilforening som vi etterhvert fikk seile med (var fadder).

Og seilinteressen og -gleden steg og steg.

Ynglingen fikk jeg seilt med kun en kort stund, trangen til egen båt kom over meg, og jeg kjøpte min første ordentlige båt: Maxi 77. Stor seilglede!

Siden har det akselert - men jeg vet ikke om seilgleden har økt med størrelsen. Kanskje derfor jeg har endt opp med å ansakffe en 26-foter igjen?

Du er hjertelig velkommen til å være med på seiling, jeg bor i Bergen så ta gjerne kontakt per IM.

Mvh, Even

Ja, Sailing for dummies finnes.

Og det finnes mange flere bøker om seiling for nybegynnere, noen er tilogmed på norsk.

Den boka jeg har mest glede av, og leser og lærer nytt fra hver sesong, er "Rigg og seiltrim"

Men kan du håndtere båt og navigere fra før er seilingen skjit enkel.

Det som er vanskelig, er å seile like fort som (fortere) enn de andre, og det å mestre mye vind.

Det første er jeg ikke i nærheten av enda, det andre er en gradvis prosess hvor jeg er komfortabel med mye mer vær nå enn i starten for 4 år siden.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Velkommen til forumet. Synes det er kjekt at det kommer flere hit som satser på seilbåt. Kjøpte min første seilbåt for 2 år siden og gikk rett på en klassiker av en 30foter. Etter grunnleggende restaurering og oppgradering bodde jeg 6 månedene ombord. Seiling lærte jeg med med boka i hånden og har lest igjennom den flere ganger etter hvert som jeg seilere på fjorden. En ting er å lese teori men forståelsen får du først når du sitter med rorkulten i den ene hånden og skjøtet i den andre. Så er det å lese på nytt....

I tiden fremover vil det øke på med båter til salgs på finn så det er en fin tid å begynne å lete.

Jeg ser jeg gjorde et fornuftig valg når jeg registrerte meg her inne!

Suget etter å seile oppstod da vi hadde seilbåt i min spede barndom. I voksen alder har jeg bodd i "utlendighet" i femten år og satte i den perioden ikke fot i en eneste båt. Derfor føles det som mye å ta igjen...

Jeg skal ikke skryte på meg noen kunnskaper om navigering, men det burde vel gå greit å lære seg. Som nevnt, så er det å komme seg i båt og få følelsen og erfaringen viktigst.

Jeg har også planer om å bo i båt, men dette ligger ca.ti år frem i tid ettersom jeg har barn.

Jeg ser det ligger mange høyaktuelle båter på Finn, og litt avhengig av hvor raskt jeg får gjort forberedelsene, så kan det hende det blir båt allerede i år. :pray:

Seiling for den tålmodige: hal opp seilet, stram til det slutter å blafre. Resten er detaljer for å få mer fart og mindre krenging.

Kan du håndtere båt (inn/ut av havn og litt annet grunnleggende småtteri) og vet du kommer til å kjøpe burde ikke kunnskapsnivået hindre deg fra å kjøpe båt. Men det kan jo hende båten du ønsker deg nå er en annen enn den du ville ønske deg etter litt mer erfaring, ser ingen andre store risikoelementer ved kjøp i år.

Hei Mark Read,

Kjekk og inspirerende tråd du har startet. :smiley:

Jeg startet nok litt som deg: oppvokst i båt, men mest med som mannskap. Mest i motorbåt men også litt i seilbåt. Vi gjorde slik som endel her har nevnt, jeg meldte på undertegnede samt kone på nybegynner kurs i seiling. Vi hadde to flotte dager på tur i Ryfylke sammen med en god og gammel traver i hans Bavaria 38. Det vi opplevde som fint med å starte med et nybegynner kurs, var at alle startet med samme utgangspunkt. Dvs mer eller mindre fra scratch. :giggle: Som det er sagt, er selve seilingen en livslang læreprosess. Å mestre seiling i rolige forhold er ikke vanskelig i det hele tatt, det er som Eureka sier, bare å heise seil og kjenne etter. Prinsippene er jo enkle, det er det å få opp maks hastighet med korrekt trim som er utfordringen. :yesnod:

Vi (iallefall jeg) ble såpass bitt av basillen at jeg rimelig umiddelbart etter kurset gikk til innkjøp av en Maxi 68. Denne hadde vi massevis av moro med, stødig og god og kjekk å seile med. Etterhvert kom behovet for mer plass og kapasitet for lengre turer. Det endte opp med at vi handlet oss en Jeanneau SO 40.3 i Oslo og seilte denne hjem. til Stavanger. Nå har vi masser av plass og drar på lengre turer, men seilegleden var minst like stor med Maxien.

Lykke til med ny hobby (livsstil..). Dette vil gi deg masse glede i tiden som kommer, garantert. Meld deg inn i en seilklubb og delta som mannskap, det er en billig introduksjon, og så får du kanskje testet ut flere typer båter.

Takker for fantastisk hjelpsomme svar - en haug med nybegynnerspørsmål kommer det nok fra denne kanten etterhvert som behovet for stadig mer kunnskap gjør seg gjeldende!

Hvordan utviklingen går så snart man kommer igang blir spennende, jeg har en tendens til å bli skrekkelig opphengt i det jeg holder på med... Jeg sluttet for noen år med en ganske så teknisk og tidkrevende hobby, så jeg gleder meg til å ha noe å holde på med som blir en livsstil.

Den store drømmen er å komme glidende inn på Vågen alene i båten, og legge til kai like elegant og nonchalant (og kanskje også perfekt) som den yngre herremannen jeg bevitnet gjøre akkurat det i fjor sommer. Det var en nytelse å se på - han kjente båten sin godt.

Viktig; Ikkje tenk for mykje, skaff deg båt, kast deg ut i det :thumbsup: Å seile er enkelt, å bli dyktig å seile er noko heilt anna. Eit råd som truleg er ganske bra - skaff deg seilbåt, kom deg på fjorden, prøv ut - gjer feil, lær og ha det morro. Då vil du verkeleg forstå kvifor seiling og seilbåt "kryp under huda på deg" :yesnod: Steget er ikkje større enn du gjer det.

Velkommen til Baatplassen, din hjemmehavn på nettet! :flag_bp:

Gratulerer med belutningen om å komme seg til sjøss, og gratulerer med belutningen om å seile. :sailing:

Mitt beste råd er å begynne med vindus-shoppingen på finn.no SPORENSTREKS! :yesnod: Det er jo halve morroa når man har tatt beslutningen om å få seg båt på et eller annet tidspunkt.

Min seilerfaring før jeg kjøpte meg en 26 fot seilbåt, var noen turer som mannskap sammen med en venn. Jeg fikk sjeldent prøve å sjekke ut seilingen sammen med kompisen. Årsaken til det skjønte jeg fort etter jeg ble skiøpper på egen skute; det å seile er fantastisk gøy!

Jeg begynte surfingen på finn.no, fant en rimelig båt med utenbordsmotor og fikk med meg en annen kamerat som ikke er veldig båtvant og fraktet henne fra jeløy til skjeberg for seil, og etterhvert motor pga lite vind.

Jeg hadde da på forhånd minimal peiling på seil. Etter det var det bare å dra ut alene eller med en venn og øve og fryde seg på korte turer i vind passende mine kunnskaper. Det er med andre ord bare å kaste seg ut i det. Jeg håper du har takket ja til invitten fra festina lente!

Lykke til, og igjen velkommen hit! :flag_bp:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Finn-surfingen har holdt på en stund, jeg har kjøpt et titalls av båtene som har ligget ute det siste halve året, om enn kun i fantasien. :giggle:

Det er faktisk betryggende å høre at flere kaster seg i det uten å bekymre seg for mye - da føles det litt mer realistisk, selv for en pyse. Og jeg akter å klenge meg innpå enhver erfaren seiler som har plass til en dåre med masse spørsmål og lite kunnskap...

Så la oss spore videre, hvilken sum har du til disposisjon, hvor stor båt trenger du?

Vil du begynne i nedre del av skalaen på pris og størrelse, så tenker jeg først på hvor høy du er og hvor mange som skal være med på tur/overnattingstur. Hvilke fasiliteter trenger du?

I utgangspunktet tror jeg man skal tenke litt større enn det man tror man trenger, når man er nøktern.litt av greia er at det kan være lurt å ha en båt man kan vokse litt i. Det gir større bruksområde etterhvert som sesongen går.

Hvilken kategori båter er det du har hatt mest fokus på?

Da jeg begynte min jakt etter båt kunne jeg intet om seilbåt. Har en del erfaring med større og ny motorbåt. Men seilbåt var helt nytt.. Eller... jeg hadde seilt en tur fra Ålesund til Kristiansand som mannskap i en 42fots båt, men det var en helt annen liga enn hva jeg hadde penger og båtplass til. Så jeg begynte å se på Maxi77, som var eneste båt i prissegment jeg kjente til. Ikke til forkleinelse for Maxi77, men litt mere penger kom på bordet og jeg gikk opp til Comfort30 fra 82 med tilnærmet ny yanmarmotor. Den gav meg nesten full ståhøyde i salongen, med mine 189cm. Relativt mange arbeidstimer er lagt ned og greit dokumentert her på forumert. Det har hele tiden vært mye læring. Uten dette forumet og medlemmene her, så kunne jeg nok ikke tatt fatt på seiling, føler jeg.

Det er tradisjon for at nye medlemmer, og gamle, får ganske god hjelp her mtp synspunkter om aktuelle båter når du begynner å sondere.

Holder du denne tråden aktiv, så får du nok betydelig hjelp og råd.

Igjen, hva ser du etter og hvor mye har du til disposisjon.

Redigert av Eureka (see edit history)

Kravene mine er som følger;

- God begynnerbåt som kan seiles alene

- Fasiiteter for fire personer (en voksen, tre barn i alderen 8 - 14) til kortere overnattingsturer (i de tilfellene jeg får lokket til tur).

- Prisklasse maks 100K (da har jeg en god slump i bakhånd til reparasjoner o.l., og slipper å låne)

Utover det ser jeg for meg en båt som jeg ikke må gjøre allverdens arbeid på før jeg kan komme ut på vannet, men jeg er forberedt på at det kan tilkomme uforutsette utgifter. Som sagt har jeg båtplass gjennom familie, dertil en seilinteressert svoger, og plass til vinteropplag i hage.

Jeg er 170 høy, og ser for meg at jeg skal kunne tilbringe en helg i skjærgården med guttene relativt komfortabelt. Toalettrom står høyt på "må-ha"-listen...

Førstebåten håper jeg å kunne beholde så mange år som mulig, men om noen av sønnene skulle fatte interesse for båtlivet, må det nødvendigvis oppgraderes etterhvert.

Hovedtanken er å begynne i det små, slik at jeg finner ut om det er håndterbart både praktisk og økonomisk.

Kan forøvrig nevne at den mest interessante båten på Finn for meg p.t. er en Jeanneau Rush 77 til 90K.

Redigert av Mark Read (see edit history)

Fint, da vet vi mere om hva du har i kikkerten. Legg gjerne ut linker til finnannonser så man kan gi konkrete kommentarer.

Bytte av gammel innenbordsmotor er dyrt. 50tusen går fort. På mindre båter er kompromisset å montere utenbordsmotor på hekken om innenbords totalhavarerer. Storseil til en mindre båt kommer på rundt 10tusen om det må byttes.

Ofte er ikke en gammel båt med nyere motor så hinsides mye dyrere en gammel båt med gammel motor.

De fleste båter av turklassen kan seiles alene. Rulleforseil letter håndteringen alene og det er relativt dyrt å oppgradere dette selv. Deretter trenger du en autopilot siden du skal gjøre ting selv, for det skal både rigges på dekk, tisses , koke mat og passes unger. Dessuten, å sitte fremme på dekk under fart er deilig.

Båten må være fri for kjøl, ror og skrogskader, ellers pådrar du deg landligge, arbeid og utgifter.

Tanken om innenbordsmotor vs utenbordsmotor har akkurat dukket opp, i forbindelse med at jeg har sett på mindre og enklere båter. Motor er alltid dyrt og komplisert når det oppstår problemer, og jeg har ingen erfaring med motor fra før. Derfor har jeg sett litt etter åpenbart velholdte og elskede båter med gode bilder i annonsene.

Jeg ser at det er en del regattabåter til salgs i min størrelses- og prisklasse, dog med minimalt med komfort. Disse har som regel en bra og oppdater seilgarderobe, men mest sannsynlig litt overkill i forhold til behovet til en nybegynner.

Ungepassingen er heldigvis et nesten overstått kapittel - mine tre er i tillegg ganske lydige (eller rolige, som det heter på pedagogikkspråket), og både fart og mål vil tilpasses dem når de er ombord.

Med tanke på nyere vs eldre båt - hva skal man passe på? Jeg kommer til å prøve fokusere på kvalitet og brukervennlighet fremfor utseende, og har en tendens til å tenke at ting var så meget bedre før.

*lener seg til gåstolen*

Her er forøvrig Jeanneau´en;

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45880269&searchclickthrough=true

Redigert av Mark Read (see edit history)

Gåstolen skal man ikke kimse av! Gamle motorer er ikke alltid det artigste bekjentskapet en gjør her i livet, som Eureka nevnte. For referanse fikk jeg nettopp en pris på bytting av en 28hk Volvo Penta; motor og montering kom på 130k. Men gammel motor trenger ikke være et problem – og om den er noenlunde godt vedlikeholdt (og det kan jo se ut som det i den du linket til) kan den holde mange år ennå. Jeg kommer nok til å beholde min ...

Et triks som gjelder både når en skal søke på jobb og kjøpe båt: se først etter noe som ikke er helt 110% det du har lyst på, så får du litt erfaring med å kikke på båter, ser noen forskjellige mulige løsninger og kan peile deg litt mer inn på hva du egentlig er ute etter. Da har du et langt bedre utgangspunkt for å bestemme deg den dagen du tror du står i den rette båten.

Jeanneau Rush er slett ikke det verste du kan se på, men merker jeg er litt skeptisk til at det ikke finnes bilder av denne motoren. Uansett kommer det sikkert mange gode kjøp på markedet fremover nå.

Her gjelder jo samme prinsippet når man ser på båt som andre dyre ting man skal anskaffe seg, tenker jeg; Skaffe seg så så mye kunnskap som mullig om aktuelle kjøpsobjekter, ta med seg en kyndig, ikke være redd for å stille nærgående spørsmål under visning.

Tipset om å se på mange båter i forkant av kjøpet er bra - en glossy overflate kan skjule mange dyre utlegg... Jeg prøver å se forbi flotte interiører og stemningsbilder (jeg tror Jeanneau´en solgte seg bra med akkurat slike bilder...).

Jeg hører det er best å kjøpe båt om høsten, er dette en myte, eller er det sannhet i det? Noe sier meg at om man vurderer å selge, så er sensommer/tidlig høst tiden. Båten er på vannet, været er fremdeles fint, men du skal bli kvitt den før du må tenke på vinteropplag og dårlig marked.

Og gåstolen skal - når tiden er klar for det - være med i båten! Med tre sønner det være mulig å overføre fascinasjonen for båtlivet over på minst én av dem...

Hei

Jeg solgte akkurat en slik Jeanneau for 5 år siden. Slett ikke en dum båt! De store fordelene med denne båten er akterlugaren og at det er eget toalettrom med dør. Skikkelig snasent. Båten gir et annet inntrykk en gamle mørke åttitallbåter.

Vi brukte dessverre ikke penger på rigg og seil på vår, noe som gjorde at jeg aldri ble helt trygge på seilegenskapene. Erfaringen jeg hadde fra fra var da en Comfort 30, og den var som et tog i forhold, og i tillegg til helt andre kryssegenskaper.

Disse 1gm motorene er meget gode og består i hovesak av to deler, Blokk og topp. Toppen er viktigst, og er den byttet nylig er mye gjort. Meget enkel motor å mekke på!

Jeg kan si meg enig i at plassutnyttelsen virker veldig bra!

Jeg har sett på en del Expresser også, fordi det finnes en del av dem på markedet, og mange virker godt ivaretatt. Men dette med toalettrom er greit om man skal bruke den til å cruise med. Jeg er redd for å få "wannaba-regattaseiler"-stempel på meg i begynnelsen...

Hvor raskt kjenner man forskjellene i båtens egenskaper når man ikke har erfaring? Blir man vant med egen båt, og godtar at den (hun...) er som den er? Hvordan kjenner man forskjellen på en god båt vs en dårligere?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...