Jump to content

Komme igang med seiling - landkrabben lengter etter havet...

Mark Read

Recommended Posts

Gulltråd! Moro å lese om dette... Begynte selv etter 15 års opphold etter å "vokst opp" i båt selv.... Det er det morsomste jeg har gjort.. Læringskurven (bratt som trollveggen) kombinert med det man oppdager faktisk har i ryggmargen er morsom og utfordrende... Etter nesten 20 år oppleves læringskurven fortsatt nok så bratt... Tror det er lettere å gi opp heroin enn å bli kvitt lengselen etter saltvannet:-).

Det er som noen av gutta her sier - største bøygen er egentlig inn /ut av havn - den blir litt med livet ut:-), moro når det klaffer 100%, trøst at man ikke er alene om å knote de gangene man knoter, selv de mest innbarka kan slite i gitte situasjoner... Altså, eneste måte her er å å prøve ut og utvide grensene.., å feile her er "gull", siden dette er måten å lære.

Støtter at det bare er å kaste seg i det. Det gjorde jeg og liker heller ikke å ikke ha kontroll...bare pass på å få resten av familien komfortabel med å være med på tur... Bare lytt til de små og store stemmene som er med på hva de ønsker - så garanteres det for at du aldri ender opp på tyske motorveier med bobil. :0)). Båtfolks største skrekk..

Jeg begynte med en 30 foter First, halvt fartsbåt /halvt komfort... Funka mere enn bra og savner den fortsatt, men det er som de sier, pass på at motor er kurant og ikke 30 år gammel saltvannskjølt.

Lykke til

Cockpitkalesje gjør tilværelsen i havn eller for anker på sommeren langt mer behagelig – spesielt når en er en del ombord. De færreste aktuelle båter vil nok ha dette, men det lar seg alltids montere på bortimot en hvilken som helst båt når du får summet deg til det. Tror ikke cockpitkalesje bør gjøres til noe absolutt kriterie for å kjøpe båt, i alle fall; da blir det fort lite å velge i.

Men rent generelt er det verdt å tenke litt over hva slags utstyr man er interessert i å ha på båten etter litt tid, og så peile seg inn på en som i alle fall har det meste dekket. VHF, autopilot, dieselvarmer (optimistisk i prisklassen), kokemuligheter (enkle spritbluss, eller trengs full komfyr med stekeovn?), landstrømanlegg og annet koster kanskje ikke enormt mye hver for seg, men det blir en del til sammen – ikke minst tar det tid å montere.

De tre største kostnadsbombene på gammel seilbåt:

1. Skrog. Mange gamle kjøler har nok hatt et uventet møte med Moder Jord, uten at det nødvendigvis trenger å være katastrofe. Men er båten ettertrykkelig grunnstøting kan en proff reparasjon fort koste mer enn båten.
  2. Rigg. Det er ikke allverdens dyrt eller vanskelig å holde en rigg i orden, men om den først er i dårlig stand og masta bestemmer seg for å knekke blir også dette en ekstremt dyr affære.
  3. Motor. Selv om det finnes billigere alternativer enn installasjon av kliss ny Volvo Penta (som var prisen jeg nevnte tidligere i tråden) og de aktuelle motorene er mindre enn det jeg har ryker det durabelige summer ved store overhalinger eller utskiftninger.

Utover dette er det greit å sjekke at seil er i noenlunde god stand, originalseil fra tidlig 80-tall er ikke det som gir mest seilglede. Med disse punktene dekket burde de store katastrofene unngås, men en del av gleden ved å eie gammel båt er å lære seg både vedlikehold og reparasjon.

Jeg ville ikke tenkt så altfor mye på kostbart utstyr (som cockpitkalesje) i en slik båt. Mest sannsynlig er denne båten byttet ut etter to år (ikke for å være negativ, for det er egentlig positivt). Denne båten vil forhåpentligvis gi så mye glede at man snart ønsker seg noe litt større

Det viktigste med en slik båt er å få den så billig at den blir lett å selge igjen. Og lettsolgte er stort sett båter i denne prisklassen, og hvis man følger litt med, så ser man at de mange av dem bare har hatt samme eier de par siste sesongene.

bilde av min løsning (et par hundrelapper)

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8784/10_1798888976.jpg

Klart, cockpitkalesje vil koste 10% av båtens, i linken, innkjøps. Det er mange løsninger og en solduk vil gjøre nytte i havn. Båten blir tørrere og man kan sitte oppe, tørt og litt lunere.

Cockpitkalesje kan uansett ikke brukes under seiling pga storseilskjøtet.

Gammel elektronikk er forøvrig heller ikke noe som skal trekke prisen opp. Det har skjedd mye på den fronten og prisen på nytt er lav. iPad med GPS og nedlastede kart er bedre enn mange eldre kartplottere på 5-7 tommer.

Men at 12v elopplegget er bra og ryddig, er en stor fordel.

Heisann Båtplassen-gjengen!

Jeg er litt i samme båt (pun intended) som deg Mark Read; seilt bittelitt enkle joller, med høydepunkt som fokkeslask på en 26-foter i Færdern i fjor, lest en del og lyst til å komme i gang, og ikke minst introdusere meg også for den gode gjengen her inne på Båtplassen! Har til og med sveipet innom bl.a. samme Jeanneau Rush på Finn, og syntes den så interessant ut ;) Tillater meg å snike meg inn her, uten å hijacke tråden din :)

Jeg har ikke barn å ta hensyn til, men en samboer som (heldigvis) også er interessert i å snuse litt på seiling! Hun har bare erfaring fra båtliv uten seil, men vi har begge håndtert båt før i allefall. Jeg liker rådene her inne om at det bare er å "hoppe i det"! Vi har dog tenkt at litt innføring ikke skader, så har snust litt på Oslo seilskole (osloseilskole.no) sine ukeskurs i Kroatia. Er det solide greier?

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg er mye på sjøen som forsker, og dermed får en del avspasering - som kan brukes til å ordne med båt! Så at det er litt å fikse skremmer ikke så veldig, men det er jo en fordel at båten holder en viss stand. Er virkelig skrogene på alle disse 70-tallsbåtene stort sett OK?

Når dere sier 10.000,- for et nytt storseil, er det ganske likt uansett hva man skal ha, eller varierer det mye med f.eks. hvor populær båt man skal ha til? Syntes ikke det hørtes så dyrt ut. Hva slags priser kan man forvente på forseil med rullesystem til båter i relevant størrelse? (26-30 fot) Dette er jo veldig relevant hvis man vurderer billig båt med gamle seil!

SS Maule skrev On 7.2.2014 at 20.40:

Jeg solgte akkurat en slik Jeanneau for 5 år siden. .. tillegg til helt andre kryssegenskaper.

Disse 1gm motorene er meget gode og består ...

Du også? Jeg solgte min for fire år siden. Rush 77 er en genial båt på mange måter. Du får mange andre fra 80-tallet til lavere pris pr. fot, men ingen har plass under dekk som kan måle seg. Hadde min i 13 år. Bra kvalitetsinntrykk.

Seilegenskapene er ikke så værst, men i motsjø på kryss går det trått pga. bredden. Det gjelder forøvrig under motorgange også. Skroget har relativt moderne form, noe som er artig på unnavind. Dessverre er den litt underrigget og det hadde gjort seg med en litt mer moderne brøkdelsrigg etter min smak. Diger genoa er litt tungvint på kryss, men det går fint å seile den alene likevel. For å få opp dampen i lite vind kan man investere i gennaker eller code 0.

En super båt å dra på tur med, men for å lære å seile ville jeg nok valgt noe med litt mer respons.

Forskeren skrev On 7.2.2014 at 22.46:

Er virkelig skrogene på alle disse 70-tallsbåtene stort sett OK?

Stort sett, ja. Men det er to hovedproblemer i skroget på gamle båter: osmose (vanninntrenging i glassfiberen, som oftest resultat av båter som har ligget svært lenge på vannet uten skikkelig forarbeid – gjerne i kombinasjon med dårlig støp) eller skader fra grunnstøting. Begge deler er dyrt og tildels svært tidkrevende å få ordnet. Glassfiber støpt rett og behandlet pent varer enormt lenge.

Mark Read skrev On 7.2.2014 at 20.52:

Hvor raskt kjenner man forskjellene i båtens egenskaper når man ikke har erfaring? Blir man vant med egen båt, og godtar at den (hun...) er som den er? Hvordan kjenner man forskjellen på en god båt vs en dårligere?

Det er ikke lett å bedømme egenskapene uten erfaring/sammenligningsgrunnlag, og ja, man kan bli veldig vant til, og godta, egen båt, men det kommer like mye an på personlighet tror jeg, noen blir aldri fornøyde, mens andre slår seg til ro med det de har. Dog, en ting vil man legge merke til - om man seiler forbi flest, eller blir forbiseilt av flest. Og her kommer det like mye an på en selv som båten :o)

Expressen seiler meget bra, og er et ganske fornuftig kjøp selv om man ikke har tenkt å seile mye regatta. Du får fatt i rimelige seil i god stand, og båten er lett å selge når man skal oppgradere. Portapotti-løsningen er dog en showstopper nærmest, om man skal mye på tur ... jeg var til slutt så drittlei i min Express at jeg vurderte seriøst å lage semi-utedass i stuerommet akter, der er det nemlig svært god plass (cockpit er forskjøvet fremover for mer optimal vektfordeling).

Regattaseilingswannabeesyndromet skal du glemme helt, for Expressen er en meget bra båt å lære å seile i, den har potensiele for å gå fort, og da får du tydelig tilbakemelding i form av fart når du gjør noe riktig. Samtidig er den enkel og rettfram. Hvis du biter i det sursøte eplet og melder deg inn i en seiforening og deltar i noen klubbregattaer vil du kunne tilegne deg veldig mye på kort tid, Expressklassen har veldig mange ivrige og ekstremt dyktige seilere du kan lære av.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Velkommen skal du være, Forskeren - jeg deler mer enn gjerne tråden med andre seilsøkende. :smiley:

Du hadde noen interessante spørsmål om seil, og jeg tenkte jeg skulle legge til enda ett;

Når begynner man å regne et seil som gammelt? Det har sikkert å gjøre med hvor mye slitasje det er på det, og hvordan det har vært lagret, men de fleste stoffer mister jo egenskapene sine etter en tid.

Eureka; Er det denne båten du tenker på?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45657461

I så fall har jeg sett på den også, og det "spesielle" interiøret skremmer meg ikke. Jeg har en mor med symaskin. ;)

Men den virker godt utstyrt, men hva kan være grunnen til at den er så vanskelig å selge?

Hvordan får man sjekket eventuelle skrog- og kjølskader om båten er på vannet, eller må selger da opplyse om dette?

Quantumduck; Jeg gleder meg til jeg kan lese det du skriver av seilbegreper og faktisk forstå det. :giggle:

Det er akkurat den tekniske delen av seilingen som lokker, det å skulle lære seg å lese og mestre vindretninger og finne riktig seilføring.

Det virker som du skal ha en Maxi 84 ja. Det er den beste båten som har falt ufortjent i pris de siste to årene så her kan du gjøre et svært bra kjøp. Det lå en bøtteballett av disse til salgs i 2013 som ikke ble solgt, så i løpet av mars - mai dukker de nok opp igjen. Og to Maxi 87'er som ikke ble solgt også - to meget gode eksemplarer med tanke på motor og seil, bl.a en på Haugalandet om jeg husker rett. Maxi 84: Klassens suverent største cockpit, utenpåhengende ror (gir god plass og enkel å fikse) seiler stødig! Og bra! med gode seil, suveren inne, eget toalettrom, og har alle andre PP- fordelene som flush dekk og ståhøyde inne ++. Disse båtene lå på 180' - 240' tusen for bare fire år siden, nå kan du altså få et oppgradert eks. til under 100. Noen sier Maxi er stygg. Jeg er ikke enig, og dessuten smaken er som baken og bør ikke holde deg fra å velge fornuftig! Puuhhh. Jeg har litt Maxibias kanskje?

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
  Mark Read skrev On 8.2.2014 at 9.05:

Hvordan får man sjekket eventuelle skrog- og kjølskader om båten er på vannet, eller må selger da opplyse om dette?

Båten bør opp for å få kikket under skroget før kjøp. Noe kan man se ved å sjekke tilstand på kjølboltene, nye bilder av undervannsskroget kan jo også være en grei informasjonskilde. Men et løft bør til.

Euruka: Ah, takk for fin link, det var jo lett tilgjengelig der på boding.se -> priser! Ser også at storseil er by far det billigste seilet da, så hvis man vil ha mye mer fart på skuta må man vel investere litt ekstra i en eller annen forseiltype. (?)

Synes Alo Mikkel ser ut som en veldig fin båt i 26-fots-klassen! Det eksemplaret du linker til Mark Read er jo også latterlig billig? Den cumulusen med "spesielt interiør" ser jo også veldig velutstyrt ut, og velholdt. Det er jo mye lettere å restaurere/"pusse opp" med et godt utgangspunkt.

Maxi 87 så jo veldig romslig og fin ut, likte dinette-løsningen med overraskende lang kjøkkenbenk, og at man får to dobbeltkøyer og to stikkøyer hvis man bruker salongen! Ingen eksemplarer på finn akkurat nå, men noen dukker vel opp utover våren.

Angående dette med sjekk av kjøl og undervannsskrog synes jeg det høres veldig omstendelig ut med løft, særlig hvis man kjøper båt ned i prisklassen 30-40k. Men det koster kanskje ikke all verden å få løfte båten i en egnet havn? Sånn sett er det kanskje en fordel å kjøpe båt som ligger i opplag, men da får man jo ikke prøveseilt...

En grei løsning er å ta tidlig nok kontakt med selger slik at en kan innspisere under vannlinjen ifbm at selger uansett skal ta båten på land for bunnsmøring. Eller, når man har fått tatt en god gjennomgang av båt, prøvd den, funksjonstest av utstyr, gitt et bud, med utvetydig forbehold om at det ikke dukker opp noe uventet ved landsetting og inspeksjon, budet godtas og båten kranes opp. Er alt i orden, så har du kjøpt deg båt. Dersom noe uventet dukker opp skal det være rom for prisreduksjon eller fratredelse av bud og avtale. Kraning kostes av selger.

Siden jeg gav er bud på båten jeg kjøpte, med forbehold om at det ikke var nye vesentlige feil som dukket opp før endelig overtakelse, så ble det fradrag på 10tusen idet jeg oppdaget feil som måtte utbedres før båten kunne tas i bruk.

Min 30foter kostet 2200 å løfte.

Redigert av Eureka (see edit history)
  Eureka skrev On 8.2.2014 at 11.29:

En grei løsning er å ta tidlig nok kontakt med selger slik at en kan innspisere under vannlinjen ifbm at selger uansett skal ta båten på land for bunnsmøring. Eller, når man har fått tatt en god gjennomgang av båt, prøvd den, funksjonstest av utstyr, gitt et bud, med utvetydig forbehold om at det ikke dukker opp noe uventet ved landsetting og inspeksjon, budet godtas og båten kranes opp. Er alt i orden, så har du kjøpt deg båt. Dersom noe uventet dukker opp skal det være rom for prisreduksjon eller fratredelse av bud og avtale. Kraning kostes av selger.

Siden jeg gav er bud på båten jeg kjøpte, med forbehold om at det ikke var nye vesentlige feil som dukket opp før endelig overtakelse, så ble det fradrag på 10tusen idet jeg oppdaget feil som måtte utbedres før båten kunne tas i bruk.

Min 30foter kostet 2200 å løfte.

Veldig enig med Eureka, dette er den eneste fornuftige måten å kjøpe på. Prisen på prosjektbåten min falt som en stein idet den kom opp i kranen. Selv en båt til 30-40 tusen kan være et drittkjøp, og de dyreste feilene er gjerne under vannlinjen. Meld deg inn i en seilforening så får du kranløft til medlemspris, på Askøy er det under tusenlappen for et inspeksjonsløft for en medium size båt.

Mark Read skrev On 8.2.2014 at 9.05:

Quantumduck; Jeg gleder meg til jeg kan lese det du skriver av seilbegreper og faktisk forstå det. :giggle:

Det er akkurat den tekniske delen av seilingen som lokker, det å skulle lære seg å lese og mestre vindretninger og finne riktig seilføring.

Da er det et poeng å styre unna gamle mastheadrigger, og båter som går "trått" når det ikke blåser frisk bris ++. Det er mange som reklamerer for Maxi her - og det er utvilsomt fine turbåter som tåler en tur på Västkusten i ruskevær - men da ville jeg heller anbefalt noe a'la Cumulusen som ble linket til her. Mulig jeg er litt preget av å bli liggende å plaske litt for mye i vindstilla her på Østlandet, dog. Men få deg noe med litt fin fasong a'la Albin, ikke altfor bly-tungt, og brøkdelsrigg hvor du kan stramme akterstaget under seilas, da er du egentlig i boks angående seil-glede trur eg.

Forskeren skrev On 8.2.2014 at 11.19:
..

Angående dette med sjekk av kjøl og undervannsskrog synes jeg det høres veldig omstendelig ut med løft, særlig hvis man kjøper båt ned i prisklassen 30-40k. Men det koster kanskje ikke all verden å få løfte båten i en egnet havn? Sånn sett er det kanskje en fordel å kjøpe båt som ligger i opplag, men da får man jo ikke prøveseilt...

Jeg har i fjor høst "hivd meg ute i det", som student og med lite seilerfaring utenom jolle som barn/ungdom.

Jeg betalte rundt kr 1700 for å løfte båten på land en time og få den spylt og så se over skroget før jeg begynte å seile. Vet ikke om det er representativt (det var på Bygdøy).

Ett generelt tips fra min lille erfaring er å gjøre det jeg ikke gjorde, få prøvekjøre med selger, og få kjørt motor "ordentlig", altså fult turtall og få mest mulig dokumentasjon på hva av service den har fått. For jeg sitter igjen med en motor som jeg til nå har fått et lite "hatforhold" til..

Ellers også et tips jeg ikke gjorde slev (var bare så glad for å få tilslaget på båten) er å ta seg tid til å gå igjennom alle rom i båten med selger, løfte på alle skott og se alt du kan se av det eletriske, vedlikehold osv selv.

For å ta et eksempel, det å dra nye batterikabler og erstatte batterier koster fort et par tusenlapper, pluss at du sitter der som fersk og bruker endel timer på å forstå hvordan du skal koble ting, selv om det visstnok ikke er veldig vanskelig når man først har gjort det.

Ellers ville jeg ha sørget for å be om alle navn på tidligere eiere og mobilnummer, og gjerne tidligere kontrakter (slik letter registreringer, forsikringer m.m.)

Når det kommer til selve seilingen er den ikke særlig vanskelig i lett vind, selv sliter jeg litt enda med å bli komfortabel i sterk vind.

Et siste tips fra en fersis er kanskje å få en gjennomgang med selger der dere heiser alt av seil osv. Jeg måtte lære dette selv, og det ble noen "artige" situasjoner :-)

Jeg ser klart og tydelig at her kan man raskt spare seg noen ubehagelig dyre overraskelser ved å skaffe seg et visst øye for båt før man begynner letingen. Jeg kunne raskt kjøpt katta i sekken i pur begeistring over å bli båteier - der kommer dine tips godt med, Erlend Sand... :wink:

Jeg har i dag vært og tatt en titt på båtplassen og konstantert at jeg må lære meg en del om solide fortøyninger også. Båten vil komme til å ligge i (på?) lie i en relativt rolig fjord, men det kan jo fort bli litt vær her på Vestlandet for tiden. Mulig jeg er ekstra observant på vindstyrke og -retninger nå når jeg tenker såpass mye på seiling, og det føles ikke som om mangel på vind skal bli noe større problem her omkring dersom dette fortsetter...

Jeg har kun to bekymringer ifht. til seiling - å klare å havarere, og å forårsake skade på andres båter. :diving:

Om jeg ender opp med en båttype jeg etterhvert føler blir feil, vil det vel ikke være mulig å bytte den ut. Foreløpig er det cruisingen/"koseseilingen" jeg gleder meg til, men suget etter å få opp farten øker kanskje parallellt med erfaringen?

Noe av det viktigste jeg sitter igjen med etter å være fersking på leiting etter min første båt, er rett og slett å komme seg ut av sofaen og gå på visning. Se på ulike båter i nærheten av der du bor. Langt på vei de fleste båter i denne kategorien har feil og skavanker på tross av annonsenes lovnader om at alt er på stell. Inntrykk og erfaringer fra den ene visningen drar du med deg til den neste. Og du vil etterhvert få en oversikt over hva du vil ha og juster litt på ideen du hadde om hva du ville ha. Oppdagede feil på en visning gjør at du vil undersøke om samme feil er på neste båt.

Jeg var på visning på en Alo Mikkel. Lovnader om god stand, god motor, nyere seil etc. Kom på visning, fant en båt som sto på land, full av vann, mugg, mose og råte i vinduene, lakkskader over alt, en rusten yanmar ( og det skal mye til) og en mast som lå på bakken med bøyde salinger og forvridd forstagprofil. 100tusen skulle han ha, der den sto.

4 visninger var jeg på. Den siste kjøpte jeg. Sendte mailer og fikk svar, med nye oppfølgingsspørsmål, på 6-7 andre båter.

Kom deg på visning, om ikke bare en titt ombord. De som er aktuelle etter en del visninger ber du om å få en visning nummer to med en tur utpå sjøen hvor motor kjøres skikkelig, ikke bare startes i havn, samt heising av seil.

Ja, det er mitt tips også, gå på visning, gjerne på noen båter som ikke er så aktuelle også, så får du en pekepinn om det du ser på som "for lite" egentlig er for lite, eller om "for stort" egentlig er for stort. Hvaslags innredningsløsning under dekk ser fornuftig ut? Layout i cockpit? Vil du helst ha god uteplass eller god inneplass?

Du får også mye bedre grunnlag til å bedømme godt vedlikehold vs. mindre godt, og da blir det igjen lettere å bedømme om prisforlangende på aktuelle alternativer er riktig også.

Ta gjerne en tur på en opplagstomt nå i vinter og se hvordan tilstanden under vannlinja er på båtene som står der. Flassete gammelt bunnstoff er f.eks. ikke en direkte svakhet ved båten, men det er en drittjobb å få det vekk. Skader på kjølen, hvor opptrer de oftest? Sprekker i overgang mellom kjøl og skrog. Ser det solid ut med spaderor, eller vil du ha et med skeg i forkant?

Har du mulighet, kikk på rigg også, hvilken tilstand er fallene i? Innfesting til salsingshorn. Er alle vant og stag rette og fine, eller har de knekk her og der? Hvordan ser det ut i innfestingen av disse?

Når det gjelder å havarere skal det en del til, medmindre riggen har litasjeskader eller andre skader, eller man dundrer rett på moder jord (fjell). Når det gjelder å skade andre båter er risikoen for det størst i havn. Heng ut godt med fendere, vær forutseende og ha en plan, ikke rot deg inn i en del av havna du ikke kan manøvrere i pga. sterk sidevind f.eks., sakte fart, så har du god tid, og evt. sammenstøt blir ikke særlig kraftige. Fortøy for storm, det er oftest helt unødvendig, men hjelper utrolig godt på nattesøvnen :o)

Redigert av quantumduck (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...