Seastar
Hei
Det begynner å bli en stund siden februar 2014, da jeg startet denne tråden!
Jeg hadde kjøpt meg appen Navionics HD på et Samsung Tab2 brett , og det var jo før vi hadde fått utviklet OpenCPN for Android!
Jeg er jo stor tilhenger av OpenCPN opensource prosjektet og har deltatt i utviklingen og uttestingen av BETA- utgaver opp igjennom årene, og er selvfølgelig kjempefornøyd med hvordan det per dags dato fungerer på laptop og på nettbrett og smarttlf!
Kjøpte meg nettopp nye Samsung nettbrett og Xiaomi Poco smarttlf., begge med Android 10 versjonen.
Da kom jeg på å sjekke om den virket fortsatt, min gamle innlogg på Boating app'en til Navionics med de kartene som virket fra den gang jeg brukte det sist.
Lastet nå ned siste versjon av "Navionics Boating HD Marine & Lake", som den hette de siste årene den versjonen jeg kjøpte i sin tid, nå er det kun en utgave /versjon av nedlastingsfilen og som kun går under navnet Boating app fra Navionics!
Nå per idag krever appen minimum Android versjon 5.0 eller høyere, og jeg logget meg inn med min personlige Navionics bruker og fikk opp mine ruter , marks og tracks og de siste kartområder i den versjonen fra den gang, siden dette er syncet tidligere som backup hos Navionics.
Siden sist så er formatet på dette forandret til bransjestandard format .gpx også, slik at det er lettere å utveksle slike data!
Fikk tilbud om oppgradering til de siste kart for kartpakken Norway som jeg hadde fra før for kr 349,- med et års jevnlige oppdateringer.
På mine nye og raske duppeditter virker dette meget bra må jeg innrømme, sånn til vanlig navigasjonsbruk for den vanlige båtbruker, men OpenCPN har jo enda flere muligheter til bl.a. utbygging av systemet.........!
Jeg tenkte at for en utgift på kr 349,- for et år med oppdateringer av kart, så kan jeg ha et oppegående backup-system og ikke minst sammenligningsgrunnlag av kartene i påkomne tilfeller! (Jeg liker jo uttesting i PRAKTISK bruk ute på sjøen!)
Men min hovedgrunn for å skrive denne kommentaren:
Ble meget imponert over funksjonen "Autoroute", som jeg har testet ut en god del, etter å ha lagt inn viktige data om båten, total høyde, hvor dypt den stikker o.l. viktige forutsetninger for kalkuleringene i appen.
Vi har mange utfordrende og vanskelige områder på Mørekysten, med mye urent farvann og trange sund o.l. , men "Autoroute" kom elegant opp med gode forslag til sikreste og korteste vei til målet......!
Jeg ble imponert...., men man må SELVFØLGELIG ettergå forslaget, før man stoler blindt på forslaget til "rute"!
Det kan jo bli behov for korrigeringer noen steder, for å rette opp hvis man er i tvil om noe og flytte litt på div punkt / linjer for å øke sikkerheten for eksempel!
Dette må jo være et kjempe hjelpemiddel når man er i ukjente områder, og samtidig litt uerfaren kaptein på egen skute?
Man må ha gyldig lisens / oppdateringer, altså helt uptodate kart for å få den riktige informasjonen for at denne Autoroute skal fungere og selvfølgelig sammen med dagens nyeste app-versjon Navionics Boating app versj 16.1.1.
Synspunkter og erfaringer ønskes fra andre som har brukt dette?
Seastar