Jump to content

Skifte farge på stripa


Astor

Recommended Posts

Astor skal gjennom et skifte av farge på stripa rundt rekka og navnplata på begge sider. Ikke vet jeg hva som er brukt tidligere. Derfor hadde jeg tenkt å gå til innkjøp av Arcanol til grunning og Bengalakk som toppstrøk. Aller først pussing av ugjevnheter før vasking med lynol. :sleep:

 

Høres dette ok ut? Tar ike sjansen på 2-komponent da jeg ikke vet hva som tidligere eirer brukte.

 

Stripa rundt er i dag mørk blå og skal skiftes til Ferro. En rød/brunaktig farge som lingner den opprinnelige fra Elwaro.

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Astor...

Jeg lakkerte den Sjømannen som jeg kjøpte for 1 år siden med International enkomponent toplac, syntes dette ble brukbart. Du finner litt om denne jobben i denne tråden.

Enkel og grei å jobbe med, bruke rull og fordriver.

 

Skal gjøre samme jobben med Sagan som jeg har nå, men kommer til å bruke slik film som reklamebransjen bruker til reklame på vare/lastebiler. Har fått en pris på kr 1500-2000 for denne jobben fra et slik firma her på Toten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Aller først pussing av ugjevnheter før vasking med lynol.  :sleep:

Du bør vaske med lynol/avfetting FØR pussing. Dette for ikke å slipe voksrester inn i den gamle stripe. En konsulent fra Hempel kjeftede :discuss: på meg for mange år siden, etter at jeg pussede, før jeg vaskede med lynol

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Bruke heller 1 komponent International Toplac. Anbefales.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er jeg helt enig i, den er fantastisk flott å jobbe med, lakkerte en Sandvik 25 med Toplac på slutten av 90 tallet, den ser fortsatt grei ut. Brukte fincellet skumgummirull og en flatpensel som fordriver

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er jeg helt enig i, den er fantastisk flott å jobbe med, lakkerte en Sandvik 25 med Toplac på slutten av 90 tallet, den ser fortsatt grei ut. Brukte fincellet skumgummirull og en flatpensel som fordriver

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skal male skroget på min båt og hadde tenkt å benytte 1 komponent International Toplac, men den har vært malt med Jotun 2 komponent Hard Top tidligere - går dette bra tro? :rolleyes: Eller skal jeg bruke samme som tidligere - PS! Jeg skal bruke skumgummirulle og fordriver.

 

mvh

Ståle

Link to post
Share on other sites

Du kan jo prøve på en liten flekk og se hva som skjer. Antagelig skjer det ingenting annet enn at du blir grepet av en ustyrlig trang til å male mere :yesnod: Selv har jeg aldri skjønt hvordan disse fordriverene skal brukes,jeg bruker skumgummirulle og mårhårspensel.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal male skroget på min båt og hadde tenkt å benytte 1 komponent International Toplac, men den har vært malt med Jotun 2 komponent Hard Top tidligere - går dette bra tro?  :rolleyes:  Eller skal jeg bruke samme som tidligere - PS! Jeg skal bruke skumgummirulle og fordriver.

 

mvh

Ståle

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har funnet ut av det jeg lurte på, ser ut som det går greit å overmale 2-komponent med 1-komponent. Det står at 2-komponente produkter bør bare .................... - jeg tolker det dithen at det er OK å overmale med 1-komponent. :yesnod:

 

Jeg fant dette på www.hempel.no

sitat:

Tidligere behandlet overflate

2-komponente produkter bør bare overmales med 2-komponent, mens 1-komponente kan kun overmales med 1-komponente produkter.

sitat slutt

 

mvh

Ståle

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt treg...

 

Tror jeg har forstått:

En fordriver er en bred korthåret pensel eller myk gummiskrape.

Men:

Hvordan beveges den etter at du har lagt på maling med

rulle? Hvordan unngår man at det blir ujevnt?

Hva er fordelene fremfor å legge på direkte med bred pensel?

Link to post
Share on other sites

Hvordan beveges den etter at du har lagt på maling med

rulle? Hvordan unngår man at det blir ujevnt?

Hva er fordelene fremfor å legge på direkte med bred pensel?

Det er lettere å få maling / lakk jevnt utover med en rull kontra en pensel, luftboblene som blir stryker du i "rolige malebevegelser" utover med fordriveren.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...