All In Startet 9.Februar.2014 Del på Facebook Startet 9.Februar.2014 Vi skal bytte madrass i lugaren fremme. Vi innhentet priser på 14-18000, helt sykt i min verden. Hos Doxa kan jeg levere den inn, de bytter innmaten og setter på glidelås. Prismessig 4000 pluss jobb. Den madrasser de bruker sier de er god, og den får ikke fasong etter de som sover på den. Noen som har andre løsninger og muligheter? Har tatt hjem madrassen, så det skal gå an å skjære etter den gamle som mal. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Jeg brukte de gamle madrasstrekkene om igjen og kjøpte løse madrasser hos IKEA. Skummadrasser vel og merke, men moderne skummadrasser er ganske gode i forhold til hvordan de var før. Enkelte modeller er bygget opp i flere lag der det øverste laget er mykere enn basen. Fungerte meget greit å skjære dem til og få dem inni trekkene. Fikk prøveligget flere madrasser i butikken og kunne derfor velge den typen jeg synes passer best for meg når det gjelder komfort og støtte. Kostet ikke mer enn madrassen du velger, men har du ikke madrasstrekk blir det straks verre Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Vi kjøpte nye, tjukke kvalitetsovermadrasser i fjor. Fikk de kappet til på mål og overtrekket sydd om til å passe den nye formen med glidelåser etc på riktig sted. Var ikke jeg som stod for den prosessen med unntak av måltagningen, men mener det var en systue i Drammen som stod for tilpassningen. Ble som natt og dag :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Popeye70 Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Må du bytte hele greia, eller holder det å kjøpe og tilpasse en god overmadrass for å få bedre kvalitetssøvn? Jeg får vondt i ryggen etter et par netter i båten, og planlegger å legge på en overmadrass for å bygge opp høyden på madrassen og få en bedre seng. En god overmadrass koster ikke all verden, men fordi senga smalner mot fotenden må overmadrassen justeres litt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
All In Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Vi har 5cm overmadrass. Problemet er at hovedmadrassen har sunket på ene siden. Løsningen blir å bytte innmaten. Får man kjøpt hel bredde løst, slik at man slipper å ha den delt inni? Må da kjøpe 2x2 meter, legge den gamle oppå, og la det stå til med kniv og målebånd. Må være 15 cm tykk. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 IKEA sine madrasser fås i inntil 160cm bredde. Alternativt; to smalere madrasser med madrasskile mellom, hvis det er lettere å hanskes med. Sitér dette innlegget Link to post
Emmaretta Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 (redigert) Fikk Göteborgs Madrass & Båtdynor til å lage fjærmadrass og overmadrass etter mål. 15 cm fjærmadrass kostet SEK 10.000 og overmadrass kostet SEK 5.000. Kan definitivt anbefales. Redigert 10.Februar.2014 av Emmaretta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Ser at det nevnes kniv til skjæring av skumgummi. Her vil jeg anbefale en god gammeldags handhold brødskjæremaskin, Denne har to kniver som ligger inntil hverandre. Når den ene går frem går den andre bak osv. Med denne former du madrassen akkurat som du vil. Det er fult ut mulig å skråskjære slik at madrassen følger skrogformen I baugen. (Både krumning mot baugen og skrått ned mot kjølen. Men lag gode maler først) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Fikk Göteborgs Madrass & Båtdynor til å lage fjærmadrass og overmadrass etter mål. ytterligare en i Gøteborg......syr til flere Orustvarv har fjærmadrass og overmadrass fra dem ....har ikke angret en sekund anbefales http://www.textilabatinredningar.se/index.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trophy Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 holder det å kjøpe og tilpasse en god overmadrass for å få bedre kvalitetssøvn? Jeg får vondt i ryggen etter et par netter i båten, og planlegger å legge på en overmadrass for å bygge opp høyden på madrassen og få en bedre seng. For oss hold det ikke med ny overmadrass og det gjør det sjelden. Vi kjøpte ny Nirva 3 lags skumgummimadrass fra Ekornes og lateks 8 cm overmadrass som vi hadde liggende. Skjærte det til selv og brukte eksisterende trekk Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Roger jo Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Kjøpte SULTAN EDSELE fra Ikea. To år med ca.120 døgn i året er vi fornøyde. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Runner Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Forsøk med fjærende Spilebunn fra IKEA. http://www.ikea.com/no/no/search/?query=sultan+bunn De kan du skjære til etter skutesiden. Du unngår kondens under madrassen. Da holder det med skumplast eller latex madrass oppå. Nesten som hjemme. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Enzo Svart 11.Februar.2014 Del på Facebook Svart 11.Februar.2014 Fikk Göteborgs Madrass & Båtdynor til å lage fjærmadrass og overmadrass etter mål. 15 cm fjærmadrass kostet SEK 10.000 og overmadrass kostet SEK 5.000. Kan definitivt anbefales. Hvilke mål sånn ca fikk du til denne prisen ? Er det pocketfjærer, stretch i trekk og latex eller minst 50kgm3 vare ? Forsøk med fjærende Spilebunn fra IKEA. http://www.ikea.com/no/no/search/?query=sultan+bunn De kan du skjære til etter skutesiden. Du unngår kondens under madrassen. Da holder det med skumplast eller latex madrass oppå. Nesten som hjemme. Spilebunn gjør saken bittelitt bedre men de fleste originale madrasser i båt i dag er så elendige i utgangspunktet at det er rene døden å bruke de uansett. I beneteauen hadde vi originalmadrassene + 7cm eggekartongmadrass 35kgm3 med trekk fra skumplast.no samt en 8cm latex wonderland overmadrass oppå der igjen og da var det til å leve med men ikke mer. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 11.Februar.2014 Del på Facebook Svart 11.Februar.2014 ytterligare en i Gøteborg......syr til flere Orustvarv har fjærmadrass og overmadrass fra dem ....har ikke angret en sekund anbefales http://www.textilabatinredningar.se/index.html Kan underskrive på det. Men NOK 26000 for for- og akterlugar........ Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 11.Februar.2014 Del på Facebook Svart 11.Februar.2014 (redigert) Kjøpte denne overmadrassen fra Jysk (Dreamzone Gold T35) som kom best ut i en svensk test for noen år siden. Trodde faktisk ikke en overmadrass kunne ha så stor betydning! Under har jeg Hanse`s originale harde (skum) madrasser, hvor jeg våknet om morgenen og var stiv der man ikke skal være stiv når man ligger i en køy..... Redigert 11.Februar.2014 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 11.Februar.2014 Del på Facebook Svart 11.Februar.2014 Vi kjøpte nye, tjukke kvalitetsovermadrasser i fjor. Fikk de kappet til på mål og overtrekket sydd om til å passe den nye formen med glidelåser etc på riktig sted. Var ikke jeg som stod for den prosessen med unntak av måltagningen, men mener det var en systue i Drammen som stod for tilpassningen. Ble som natt og dag :) Hei SAP Du klarer ikke tilfeldigvis å lure fram navnet på denne systuen i Drammen ? Vi gjorde samme øvelse i fjor, med ny overmadrass av medium kvalitet og pris fra Jensen Madrasser til vår Windy. Nå har sikkert Windy grei kvalitet på madrassene, men de var for harde og kroppen måtte nesten brekkes ut av senga. Overmadrassen gjorde virkelig underverker for nattesøvnen og var absolutt verdt de ca 3 båtlappene vi betalte, men trekket har vi brettet under da dette var for tykt for symaskinen til Mor. Kunne gjerne tenke meg å komme i kontakt med noen med proft utstyr til å formsy trekket. For øvrig så la jeg en tykk plast over madrassen og tegnet jeg over en mal på denne som jeg brukte til å formskjære madrassen på stuegulvet hjemme. (Ukurant fasong i baugkøya.) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.Februar.2014 Del på Facebook Svart 11.Februar.2014 @WGM Det var moderen som stod for den biten. Ringte til opphavet nå, og vi fant frem til at det var http://www.systuasolsikke.no Som sagt kjøpte vi to stk oversize overmadrasser, jeg tok mål av sengene, så tilpasset hun overmadrassene og sydde om trekket med glidelåser på de riktige stedene. Vi var veldig fornøyde og resultatet var 100%. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Popeye70 Svart 11.Februar.2014 Del på Facebook Svart 11.Februar.2014 Lurer på om det var Systua Solsikke som sydde nye trekk til alle puter/madrasser i vår forrige båt også. Det var en veldig bra jobb - så ut som det kom rett fra fabrikk. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
All In Svart 11.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2014 Fortsatt Doxa som er førstevalget mitt. Tror ikke jeg finner bedre løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Emmaretta Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Enzo Målene er ca 150 x195. Fjærmadrassen er skråtilpasset på toppen og avrundet nede. Med pocketfjærer. Type trekk? Usikker. I overmadrassen er det benyttet Bultex 65 kg! Den er 5 cm tykk. Du finner flere detaljer på http://www.madrassfabriken.se/dynor.php Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.