Eureka Startet 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2014 Nå som vi har akseptert smarttelefonen og lesebrettets innsnikelse i båtlivet, er det noen som har prøvd vindmåleren Vaavud? http://www.seatronic.no/vindmaler-vindmaler-c-271_111/vaavud-vindmaler-for-p-4656 Siden jeg ikke har vindmåler i masta på seilbåten, enda, så hadde det vært gøy å vite mere om vindstyrkene der jeg er, når jeg er der. I vinter har jeg seilt et par turer på fjorden og jeg synes ikke Yr har vært særlig etterrettelig. Det har som regel blåst betydelig mere enn hva YR sier det er. Dessuten er det store lokale variasjoner etter hvert som man beveger seg i fjordene. Hvordan skal man, i teorien, beregne sann vindstyrke om man står i cockpit under seilas, når man bruker en slik håndholdt måler? Blir det noe slik: Målt 10 knop vind som kommer bakfra, båten holder 5 knop. Er det da ca 15 knop vind? Målt 10 knop vind som kommer forfra, og båten holder 5 knop, er det da ca 5 knop vind? Hva med vind fra siden? Måleren viser jo ikke vindretning, men det kjenner jeg på susing over ørene. :) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Får den til test/utprøving en av dagene. Kommer i Båtens Verden etter testen. Og her selvsagt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Eureka Svart 10.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 (redigert) Supert. Det finnes jo også app's som måler vind ved bruk av telefonens mikrofon. de koster en tier. Et element du kanskje kan ta med i tester er om Vaavud lar seg bruke med vanntette futteral. Selv har jeg Lifeproof vanntett futteral. Spørsmål en blir da: blir målingen riktig selv om det er et deksel rundt telefonen/ enheten. Tenker da på om deksel fungerer hindrer signal/ måling. For å bruke headset på telefonene mens jeg har på Lifeproof, så følger det med en forlengerkabel som skal skrues inn i dekselet, som gjør den vanntett. Jeg har min tvil til at Vaavud lar seg bruke med denne overgangen, som nettopp gjør dekselet vanntett. Det spørs jo også om vindmålerapp med bruk av mikrofon også kan måle ved bruk av vanntett deksel. test av vindmålerapp med mikrofon: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=428951 Link til Lifeproof. http://www.seatronic.no/ipad-iphone-pc-utstyr-c-391/lifeproof-for-iphone-p-3849 Dersom ingen av vindmålerene kan brukes i kombinasjon med vanntett futteral, som skal skåne telefonen både for støt og fukt, så er man vel like langt... Redigert 10.Februar.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Samsung active har jo fks. åpen/ Vantett mic.tilkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Fikk den i gave til jul. Funker kjempe bra det lille jeg har prøvd den hjemme. Skal seile til helgen og da er den selvsagt med ombord. Kan kjøre litt sammenligningstester mot Raymarine utstyret i mastetoppen. Tjorven III Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Viktig at du har en telefon som kan brukes. Sjekk Vaavuds hjemmeside for hvilke. Den kan ikke brukes på alle Android telefoner. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Eureka Svart 10.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Det står iPhone 5 men ikke noe om 5c eller 5s. Jeg har S... Supert at den blir testet. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 (redigert) Fikk en slik i posten fra Seatronic idag. Fungerer ypperlig på min Samsung Galaxy s4 active, med deksel og skjermbeskytter. Skal bli kjekt å benytte den til en sammenligning/kalibrering av Raymarine vindmåleren i mastetoppen. Eureka: Den er kompatibel med iPhone 4, 4S, 5, 5C og 5S Redigert 13.Februar.2014 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.