Jump to content

Hvilken polervoks anbefales for gealcoat?

John_Kr

Recommended Posts

Hei

Har nå prøvd mange forskjellige fabrikanter voks på mine båter. Har alltid en rest igjen fra bilpoleringer. Har også kjøpt dyre båtvokser med innhold av silikoner.

Mine beste erfaringer så langt er: --- for å få det blankest, lettest å arbeide med og ikke minst best holdbarhet er Autoglym bilvoks. Bland en flaske med flytende hardvoks med en flaske med polervoks sammen i et blandingsforhold på 50/50. Utrulig middel.

Hvilke erfaringer har dere på dette området.

:seeya::seeya:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei.

Etter å ha forsøkt mange forskjellige midler, har jeg nå stoppet opp ved Selaclean produktene som er båtversjonen til AtoGlym. Bruker førs Gelcoatrens på skumgummirondell på eksentersliperen. Dette lar jeg tørke helt, for så nærmest å børste vekk den hvite hinnen med en myk klut. Deretter polish fra samme merke. Denne smører jeg lett på med en klut. Når den er helt tørr, kan den også "børstes" vekk. Til slutt er det en tilsvarende omgang med gelcoatforsegler. Denne må en legge litt mer arbeid i etter at den er helt tørr. Men da blir det blankt! Og den mørke blå stripen under dollbordet blir glitrende dyp blå! Kommer til å fortsette med denne metoden, på samme måte som med AutoGlym for bilen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Har nå prøvd mange forskjellige fabrikanter voks på mine båter. Har alltid en rest igjen fra bilpoleringer. Har også kjøpt dyre båtvokser med innhold av silikoner.

Mine beste erfaringer så langt er: --- for å få det blankest, lettest å arbeide med og ikke minst best holdbarhet er Autoglym bilvoks. Bland en flaske med flytende hardvoks med en flaske med polervoks sammen i et blandingsforhold på 50/50. Utrulig middel.

Hvilke erfaringer har dere på dette området.

:seeya:  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig at Autoglym er supert. Veldig fint med voks og hardvoks. Det beste er mange lag med hardvoks, helst med et døgn i mellom. Gjorde det på et bilpanser, nesten ikke steinsprut som har gått i gjennom lakken! Orker bare tre lag på skroget, overbygget får flere runder i løpet av sommeren

Mvh Børre

Tar det enkelt i år tenker jeg. Renset og polerte i fjord høst og kommer bare til å fare over med MaxWax poleringsmiddel og eksentersliper som jeg har god erfaring med. Gruer meg litt for selv en slik enkel jobb da nakkemuskulaturen verker etter 5 dager med skraping, skraping, mattsliping/vasking, 2 komp, 2komp, bunnstoff, bunnstoff.

Imidlertid, med nakkemuskulatur ala guvenøren av California ser jeg neste års poleringsjobb og håndtering av eksentersliper friskt i møte.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har også god erfaring med Selaclean.

Kjøpte en gang en båt midt i vårpussen. Forrige eier hadde polert halve båten da jeg kjøpte den og da stoppet han opp. Forskjellen mellom polert og upolert viste i 3 måneder :headbang:

Neste år gikk jeg over med Selaclean og resultatet ble betydelig bedre og varte mer enn en sesong. Selaclean koster en del men er drøyt i bruk (en flaske varer lenge) og lett å jobbe med. Jeg har ingen planer om å kjøpe noe annet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Uff, jeg gjør sikkert noe dumt. Det er bare det at jeg synes det fungerer så greit...

Vasker/skrubber båten med Jif hvert år. Ikke for mye vann - helst ingenting. Fukten i Jif'en selv er god nok. For mye vann reduserer "skrubbe-effekten" på gjenstridig "møkk" (eller hva det måtte være). Synes Jif'en er svært lett å jobbe med. Og billig er den også. Andre rubbe-midler behøves ikke.

Så skyller jeg båten skikkelig godt for all såpe/Jif.

Joda, dette blir jo en rubbe-effekt, så det må selvsagt på voks eller polish etterpå....

Da har jeg gjort litt forskjellig. Egentlig bør ren voks være nok (skuta er jo ren etter runden med jif). Har da god erfaring med voksen fra Jotun, som egentlig bare smøres på og så tørkes/gnis av igjen etter noen minutter. Har erfart at jeg ikke trenger så mye gnikk etc. - voksen har jo ikke det hvite sløret i seg som vi finner i poleringsmidlene. Så ren voks etter Jif-runden gir definitivt minst arbeid. Holdbarhet? Tja, jeg har vel etter-vokset en gang i løpet av sesongen.

De siste par åra har jeg ikke hatt ren voks for hånden, og har da i stedet brukt vanlig polish for å få opp glansen etter Jif-runden. Fungerer selvsagt helt greit det også, men da blir det noe mer jobb etter selve påsmøringen.

I år blir det nok innkjøp av ny boks med ren voks. Og en flaske Jif. Det er mulig jeg ikke er nøye nok for feinschmech'erne, men selv synes jeg i alle fall det ser bra ut - skinner som bare det! Har gjort dette i over 10 år nå på min Polar 29'.

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)

Hei folkens,kjøpte noe som hette seapower (cleaner og wax)prøvde litt på den blå stripa i ettermiddag den ble veeldig blank å fin uten for mye gnikking(vanligvis bruker jeg seajet polish men gikk tom).Noen som har erfaring med denne?vet det snart det er like mye meninger og produkter som båter men jeg ble overasska over denne syns den virka bra,tror til og med at fluene ikke får fotfeste her. :smiley:

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1606/poler.jpg

Kjøpte en flaske med Strahldur polish på båtmessen i fjor. Den er flytende og skal tørke på båten i minst en time. Noen velger å la den tørke et helt døgn. Dette middelet har også en viss renseeffekt. Synes likevel resultatet ble bedre på bilen enn båten. Skal gi den en sjanse til i år, men da etter å ha gitt balja en omgang med Autosol rubbing først.

Vi overtok vår båt (31 fot snekke) for 3 år siden, gelcoaten var så skitten at den hadde fått en grågrønn farge, men båten var veldig bra ellers så mor satte i gang renselsesprosessen (skikkelig grundig også), startet med Reginols avfettingsmiddel som ikke fikk noe særlig blanding av vann, vasket i vei og brukte skrubb for proselen og teflon (sånn skrubb som de fleste kjenner maken til ( den grønne kjøkkenskrubben)), Svamp med hvit skrubbedel. Skikkelig skylling etterpå med rent ferskvann i store mengder. Møkka og den grågrønne gørra rant av - hun gjentok denne prosessen og båten ble vakkert cremhvit/snekkegul igjen, men nå var det ingen ting som beskyttet gelcoaten så da var det å dra i gang med polish (Hempel) og flytende hardvoks (Hempel). Båten ble nesten som ny - men fytterakkern for et arbeid. Alt ble utført for hånd!!!!!!.

Etter denne seansen har mor hatt ansvar for polering og voksing og siden Hempels produkter er dyre så har vi nå godt over til Jotuns produkter - de er kjempefine og rimeligere i forhold til Hempel. Avfettingsmiddelet benyttes hver vår før polering og voksing og de som har kjent båten i flere år enn oss og den tidligere eieren kan nesten ikke tro sine egne øyne.

I tillegg til dette har hun renset all innvendig teak med salmiakkvann og grønn kjøkkenskrubb og har fjernet teakolje fra tidenes morgen. Teaken ble nesten som ny - lys og vakker og etterbehandlingen er gjort med teakolje fra Johnson ( den du bruker på stuemøbler hjemme) Resultatet her er også supert.

Jeg er skikkelig stålt av både mor og skuta

:yesnod:

Kjøpte en flaske med Strahldur polish på båtmessen i fjor.

Hei.

Dette har jeg aldri brukt, men nabobåten på opplagsplassen ble behandlet med Strahldur. Utrolig blank og flott resultat! Hvor lenge det varer, aner jeg selvfølgelig ikke.

Ellers bruker vi andre Strahldur produkter i "heimen" og båten. De har en ypperlig krem for skinnmøbler, og kremen for puss av kobber/sølv/messing . osv. er helt utrolig. Kobberkjeler blir som nye, og forkrommede deler og messing i båten skinner som en sol etter behandling. Og den er lett å jobbe med.

Så tidligere på Strahldur som postordre lurium, men ikke nå lenger!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...