Jump to content

Går det an å få liv i flate AGM batterier


nomen

Recommended Posts

Fikk to Varta AGM battereier idag,de er kun to mnd gamle.

 

Det er fritidsbatterier som av ukjent grunn har blitt plassert i en gravemaskin med ladeanlegg beregnet for bly/syrebatt.

 

Det var for lite strøm på de idag til å starte graveren,så de ble skiftet ut med to nye.

 

Jeg har fått med meg de "gamle" batteriene hjem og lurer på om det kan la seg gjøre å få liv i de igjen.

 

Er det "bare" å sette de til lading å se om spenningen stiger,og så ta de til en batterisjappe for å ta en test på de?

 

Hadde vært supert å fått liv i de,er jo battereier til ganske mange tusen.

 

Tips mottas med takk.

 

 

Skulle det være slik at de er iorden,og jeg putter de i båten som idag har en Ladac 1204 regulator,hvordan vil det fungere?

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Bare å prøve lade det opp og se på resultatet.

Sjekk hvilken ladespenninger regulatoren din gir (jeg er usikker, men tror den gir feil spenninger)

Eventuelt bytt inn i Balmar regulator eller fra en annen leverandør som har AGM innstillinger.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Skulle det være slik at de er iorden,og jeg putter de i båten som idag har en Ladac 1204 regulator,hvordan vil det fungere?

 

På Ladac-regulatoren er det et lite hull der du med en liten skrutrekker selv kan stille inn ladespenningen til ønsket verdi.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Om ikke vanlig lading virker kan en som Batterifirmaer gjør:

Sjokklade batteriet for å prøve og vekke det til live igjen.

Da setter de på en startbooster å kjører på så mye de kan en 10-30 min. Har den innstilling for 24V er det også en fordel. Spenningen kan med fordel være 30+V.

 

En må bare være til stede å kjenne på tempraturen til batteriet og følge med at ikke strømmen blir så stor at sikringen går, eller at det ikke begynner å spytte ut syre i luftingen (det siste gjelder vanlige åpne luftede syre).

Når ladestrømmen begynner å synke kan en ettervert begynne å slå over til 12v igjen, og etter litt mer tid slå av boost/start funksjonen.

 

 

Jeg har klart å vekke til live et Optima AGM redtop til bilen fra ca 3-4v 2 ganger på den måten. Merker ikke noe forandring på det, men det er nok helt sikkert godt svekket i forhold til et nytt vil jeg tro om en begynner å belaste over tid.

Men det viser ivertfall OK og grønnt når en tar en standard belastningstest de har på batterisjappene.

Jara Wynja

Link to post

Reiste ned til Batteriolsen i Skien idag med batteriene mine.

 

De testet begge to og kom frem til samme konklusjon som meg...ett ok det,andre dødt.

 

Jeg leverte inn begge to,og fikk med meg to stk splitter nye 100A bly/syre batt. i retur,batterier som er mer etter mitt behov og kapasitet.

 

Strålende fornøyd med den dealen der :thumbsup:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...