nomen Startet 12.Februar.2014 Del på Facebook Startet 12.Februar.2014 Fikk to Varta AGM battereier idag,de er kun to mnd gamle. Det er fritidsbatterier som av ukjent grunn har blitt plassert i en gravemaskin med ladeanlegg beregnet for bly/syrebatt. Det var for lite strøm på de idag til å starte graveren,så de ble skiftet ut med to nye. Jeg har fått med meg de "gamle" batteriene hjem og lurer på om det kan la seg gjøre å få liv i de igjen. Er det "bare" å sette de til lading å se om spenningen stiger,og så ta de til en batterisjappe for å ta en test på de? Hadde vært supert å fått liv i de,er jo battereier til ganske mange tusen. Tips mottas med takk. Skulle det være slik at de er iorden,og jeg putter de i båten som idag har en Ladac 1204 regulator,hvordan vil det fungere? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sitrin Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Bare å prøve lade det opp og se på resultatet. Sjekk hvilken ladespenninger regulatoren din gir (jeg er usikker, men tror den gir feil spenninger) Eventuelt bytt inn i Balmar regulator eller fra en annen leverandør som har AGM innstillinger. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
alfaalfa Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Du må nok ha en lader med tilstrekkelig ampere, ikke bare treff på spenning. Ampere på 25% av nominell kapasitet, max. spenning 14.8 V Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Jeg har satt det ene til lading nå,ser greit ut foreløpig. Det er noen beist med cca på 1200,de er altfor store til å passe i min båt. Skal få de testet,og er de iorden så selger jeg de og bruker pengene på et mindre og hendigere som passer mitt bruk. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars H. Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Skulle det være slik at de er iorden,og jeg putter de i båten som idag har en Ladac 1204 regulator,hvordan vil det fungere? På Ladac-regulatoren er det et lite hull der du med en liten skrutrekker selv kan stille inn ladespenningen til ønsket verdi. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 12.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Det var nyttig info,takk skal du ha Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
JRK Svart 13.Februar.2014 Del på Facebook Svart 13.Februar.2014 Om du ikke kjører så mye vil neppe standard innstillingen på Ladac'en ødelegge batteriene. De fleste av oss kjører neppe mer enn ent time eller 2 per dag. Men bruker du landstrømsmåler som står på kontinuerlig bør du være mer på vakt. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 13.Februar.2014 Del på Facebook Svart 13.Februar.2014 Det er ikke lading fra dynamo som ødelegger AGM batterier, det er langvarig konstant vedlikeholdslading med for høy spenning som kan føre til elektrolyse og uttørring. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 13.Februar.2014 Del på Facebook Svart 13.Februar.2014 Om ikke vanlig lading virker kan en som Batterifirmaer gjør: Sjokklade batteriet for å prøve og vekke det til live igjen. Da setter de på en startbooster å kjører på så mye de kan en 10-30 min. Har den innstilling for 24V er det også en fordel. Spenningen kan med fordel være 30+V. En må bare være til stede å kjenne på tempraturen til batteriet og følge med at ikke strømmen blir så stor at sikringen går, eller at det ikke begynner å spytte ut syre i luftingen (det siste gjelder vanlige åpne luftede syre). Når ladestrømmen begynner å synke kan en ettervert begynne å slå over til 12v igjen, og etter litt mer tid slå av boost/start funksjonen. Jeg har klart å vekke til live et Optima AGM redtop til bilen fra ca 3-4v 2 ganger på den måten. Merker ikke noe forandring på det, men det er nok helt sikkert godt svekket i forhold til et nytt vil jeg tro om en begynner å belaste over tid. Men det viser ivertfall OK og grønnt når en tar en standard belastningstest de har på batterisjappene. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Bitteliten Svart 13.Februar.2014 Del på Facebook Svart 13.Februar.2014 Skeptisk til slik behandling av lukket batteri. Veldig skeptisk. Vær obs på eksplosjonsfare! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Februar.2014 Del på Facebook Svart 14.Februar.2014 Med god grunn... har fått stort traktorbatteri til å boffe..... glemmer ikkje det. Eg har av til gjort slik med småbatterier, til moped osv. Setter de midt på garasjegulvet med en murstamp over. Har ikkje hatt behov for å prøve på store batterier ennå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Marwin Svart 14.Februar.2014 Del på Facebook Svart 14.Februar.2014 Presis. Sjokkbehandling av batterier er IKKE å spøke med! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kallethekid Svart 14.Februar.2014 Del på Facebook Svart 14.Februar.2014 Jeg prøvde å vekke et to år gammelt Chairman/Concord AGM-batteri som hadde stått med mye landstrømslading. (Sikkert feil spenning) Satte det utendørs med høy ladestrøm, det eneste skjedde var at det kom røyk. Prøvde også med reparasjonsprogramet på en C-tek lader men batteriet forble dødt. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2014 Det andre batteriet er "dødt" måler 10,5 volt,når jeg kobler på en lader skjer det ingenting,selv ikke vår jeg kortslutter batteriet skjer det noe. Tenkte jeg skulle ned å prøve å reklamere på det,er jo knappe 2 mnd gammelt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nomen Svart 15.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2014 Reiste ned til Batteriolsen i Skien idag med batteriene mine. De testet begge to og kom frem til samme konklusjon som meg...ett ok det,andre dødt. Jeg leverte inn begge to,og fikk med meg to stk splitter nye 100A bly/syre batt. i retur,batterier som er mer etter mitt behov og kapasitet. Strålende fornøyd med den dealen der Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.